Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur bra funkar mutants mix av rollspel/brädspel?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, Igår, 21.58
10 responses
106 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Rangertheman, Idag, 00.02
1 response
30 visningar
0 gillar
Big Marco  
Skapad av Bifur, Igår, 11.04
40 responses
617 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
15 responses
278 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
207 responses
7.880 visningar
1 gillar
GnomviD
av GnomviD
 
Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
65 responses
1.480 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
17 responses
278 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av anth, 02 January 2017, 13.56
22 responses
540 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Henke, Igår, 13.07
15 responses
355 visningar
1 gillar
Evokee
av Evokee
 
Skapad av Björn Wärmedal, 17 November 2017, 20.44
8 responses
184 visningar
4 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Hur bra funkar mutants mix av rollspel/brädspel?

    Jag är oerhört lockad av idén om att mixa rollspelandet med snickrande på en ark eller liknande. Jag spelar för närvarande en Eon kampanj i Ymirs Drunok där jag mixar rollspelandet med snickrande på och skötsel av min förläning, och tycker det i många avseenden är mycket roligare än traditionellt rollspelande. Men hur väl fungerar detta i mutant? Finns det andra rollspel som på ett lyckat sätt blandar rollspel med vad man kanske kan kalla för med brädspelslikande aspekter?

  • #2
    När det begav sig hade vi mycket roligt med borg- och länsreglerna i DoD Gigant. Det är alltså närmare 30 år sedan så jag minns inte mer av reglerna än att det fanns tabeller för både det ena och det andra, och att det slukade eoner av realtid.

    Kommentera


    • #3
      Ars Magica har också regler för hur basen förändras. Jag har inte provat dem i detalj.

      Kommentera


      • #4
        Även om jag generellt sett inte är så förtjust i År Noll-motorn, tycker jag den sköter den mixen på ett föredömligt sätt. Riktigt bra är den.

        Kommentera


        • #5
          I 'Conspiracy X' (lite Arkiv X liknande spel) så är basbyggande en integrerad del av spelet.

          Hur Arken utvecklas (via folkets projekt) och spelarnas involvering är både lättviktigt (man slår lite tärningsslag) och bra. Spelarna väljer vad Arken skall fokusera på att utveckla (svinstia, tempel, ångteknik, kannibalism, demokrati så det är högt och lågt kan man säga) och hur det påverkar livet i Arken via de olika utvecklingsnivåerna. Det är inte så mycket administration men man har som spelare stor inverkan på Arkens riktning. När vi har spelat har jag både tyckt att det varit ett roligt delmoment och att det funkat bra.

          Cog.

          Kommentera


          • #6
            Jag håller med föregående talare om att byggandet av Arken är riktigt välgjort.

            Men måste också lyfta fram en av de roligaste kampanjer jag spelat i. Det var en hemmasnickrad kampanj i Consaber (Eon) där alla RP möttes i ett fängelse, men flydde. En av RP var baron och bad oss följa med honom hem. När vi väl kom fram var hela baroniet nedbränt och skövlat, förstört och förött.

            Så vi använde oss av diverse moduler (Riddaren, bla) för att bygga upp det igen från grunden. Det fungerade hur bra som helst. Och var fantastiskt roligt.

            Kommentera


            • #7
              jäkligt bra sätt att börja spela och sätta ihop en diversifierad spelgrupp

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg
                jäkligt bra sätt att börja spela och sätta ihop en diversifierad spelgrupp
                Jupp. Och alla fick något att göra. Baronen fokuserade på att bygga upp sin borg, jag som var magiker byggde ett torn och bra bibliotek, etc. Samtidigt hade vi en grymt bra skurk som vi visste vi var tvungna att ta itu med någon gång, man fängslar inte Baron Silverdolk ostraffat.

                Kommentera


                • #9
                  Vi hade otroligt kul med År noll, tyckte det funkade bra.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hur funkar det med de olika spelen? Man köper och spelar mutant år 0 och kör några äventyr, bygger på arken och spelar ut megaplotten? Sen köper man genlab alfa och gör samma sak med ett nytt set äventyrare och äventyr och ny metaplott?

                    Kommentera


                    • #11
                      GA har inte samma meta-spel. Inget alls faktiskt. Finns dock ett system för att spela revolutionen som någon skrivit och postat som poster på Ligans forum. Inte testat det men verkar bra.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ligan släppte regler för revolutionen till de engelska reglerna och dessa var gratis om jag inte minns fel (iaf för backers).

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Nässe Visa inlägg
                          GA har inte samma meta-spel. Inget alls faktiskt. Finns dock ett system för att spela revolutionen som någon skrivit och postat som poster på Ligans forum. Inte testat det men verkar bra.
                          Vad för man in GA då?

                          Kommentera


                          • #14
                            Det här kanske är lite högre abstraktionsnivå än du är ute efter, men vi gör ett försök.

                            På 90-talet fanns det ett spel som hette Underground, där idén var att man spelade superveteraner (alltså f d supersoldater) i ett trasigt och dystopiskt nära framtids-USA (2021). Där fanns ett system för att höja/sänka olika aspekter av hur bra samhället var på något (där "samhället" var godtyckligt stort, men det är lättare att påverka värdena för "Oakland" än för "USA"). Den intressanta biten var att när man förbättrade en aspekt så fick man dels en annan aspekt på köpet, men samtidigt så sänkte man en tredje. Om du t ex ökar ett samhälles Utbildning så får du även en höjning i Rikedom (för utbildade människor är ofta rikare och bättre på att spara) men sänker Kvar i Plånboken (eftersom utbildning oftast finansieras med höjd skatt). Höjer du Säkerhet så höjs även Nödvändigheter (mer kontrollerat samhälle gör det lättare att få tillgång till mat, sjukvård, o s v) men sänker Livskvalitet (mindre individuell frihet i en polisstat).

                            Kommentera


                            • #15
                              Svavelvinters skuggspel tycker jag är grymt intressant och spännande, givetvis är Arkbyggandet det också.

                              Jag kan känna, efter två omgångar av Elysium, att deras "ättespel" kunde utvecklats till något som mer liknande systemet i Svavelvinter. Du kan inte göra så mycket med dina kära inflytandepoäng, och dessutom är det svårt att öka ditt ätteinflytande.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X