Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Artikel om rollspel i New Yorker

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av PAX, Idag, 10.32
2 responses
15 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Khal, Idag, 07.56
1 response
34 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
155 responses
6.282 visningar
1 gillar
Fiktionslek  
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
8 responses
97 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
63 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir

Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
193 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
1 response
52 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av Rangertheman, 16 November 2017, 21.39
22 responses
604 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis

Skapad av luddwig, 12 June 2017, 18.48
12 responses
254 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av en_müller, Igår, 21.54
0 responses
48 visningar
1 gillar
en_müller  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Artikel om rollspel i New Yorker

Precis som i Sverige så skrivs det inte så mycket om rollspel i 'vanliga' medier i USA. Men nu har New Yorker publicerat en längre text om den nya vågen av rollspelande:

https://www.newyorker.com/culture/cu...ns-and-dragons

Artikeln inleds på en spelklubb för barn med målet att utveckla deras kognitiva och psykologiska förmågor. Och det går riktigt bra för klubben. Barnen spelar spel istället för piano eller gitarr - och föräldrarna betalar glatt för att slita sina barn från mobilen och dataspelet i några timmar.

Vad tror ni, skulle det funka här?

Ursprungligen skrivet av clarence redd Visa inlägg
    och föräldrarna betalar glatt för att slita sina barn från mobilen och dataspelet i några timmar.
    De får alltså i praktiken betalt för att spelleda? Living the dream!

Men om det skulle funka här...

Vad jag tycker blir mer och mer uppenbart på i princip alla områden är att Sverige är ganska litet. I synnerhet om man jämför med USA (typ like många människor som bor i New York som i hela Sverige) och det tror jag kan vara det som sätter käppar i hjulet.

Svårt att få ihop en tillräckligt stark marknad för sånt här kan jag tro.

Möjligen har Sverige också lite mer moralpanik angående risken för våld i rollspel. Dock bara en magkänsla. Kanske helt fel.

Kommentera

Jo, Sverige är litet och glesbefolkat. Men i de tre större städerna borde det väl fungera? Här i Göteborg finns det lajvklubbar som drar stora klungor av barn/tonåringar på helgerna, så lite rollspel efter skolan känns som ett ganska rimligt alternativ.

Synd bara att artikeln var helt inriktad på D&D. Den stora variationen av spel och spelstilar är ju en av de stora poängerna tycker jag.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av clarence redd Visa inlägg
        Synd bara att artikeln var helt inriktad på D&D. Den stora variationen av spel och spelstilar är ju en av de stora poängerna tycker jag.
        För den stora massan är rollspel ekvivalent med D&D. Man får vara lite mer insatt för att bredda sitt perspektiv från detta. I all form av populär media (Stranger things, Big bang theory osv.) så är det ju D&D som spelas när det vankas rollspel. Inte 'the shadow of yesterday', 'warrior, rogue, mage' eller något annat mer obskyrt spel. Men jag håller med, om man nu ändå granskar och tar upp fenomenet så kunde man se lite bortom det allra mest uppenbara!

Cog.

Kommentera

Här i stockolm på dragons lair vid rådhuset var lilla sportspegel (tror jag det) var förbi. jag Skulle spela magic och noterade att de spelade in TV. De spelade in när ett gäng ca 5-7 barn spelade mutant år Noll. Så någonting händer.

Kommentera

Arbetar …
          X