Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Fria ligans spel och regler

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, Igår, 21.58
10 responses
106 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Rangertheman, Idag, 00.02
1 response
30 visningar
0 gillar
Big Marco  
Skapad av Bifur, Igår, 11.04
40 responses
617 visningar
0 gillar
Caligo
av Caligo
 
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
15 responses
278 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
207 responses
7.880 visningar
1 gillar
GnomviD
av GnomviD
 
Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
65 responses
1.480 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
17 responses
278 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av anth, 02 January 2017, 13.56
22 responses
540 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Henke, Igår, 13.07
15 responses
355 visningar
1 gillar
Evokee
av Evokee
 
Skapad av Björn Wärmedal, 17 November 2017, 20.44
8 responses
184 visningar
4 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #46
    Fan.. är det nån som testat att hacka motorn lite snabbt o lätt och typ köra lyckat på 5-6 eller 4-6 istället? För de som vill ha lite mer Krankiska kompetens-nivåer? Blir ju lite långsammare att läsa av tärningshögen men låter (för mig som utomstående och som inte testat liret) görbart?

    Kommentera


    • #47
      Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
      Jag håller med om att om frågan är huruvida År Noll-systemet är värre än andra system på den här fronten så är svaret att nej, det är inte värre än andra regelsystem. Det är mindre illa än ganska många, och ungefär lika - i mina ögon - dåligt som ganska många. Jag brukar komma med exakt samma kritik mot andra system.
      Ok, det var det som var min poäng. Jag försöker inte upphöja min åsikt till objektiv sanning, bara få klargjort att du gjorde en allmän poäng som inte har specifikt med Ligans spel att göra. Vilket du nu har förtydligat, så tack för det.

      Kommentera


      • #48
        Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg
        Intressant! Kanske mer en fråga till er "OSR-ansvarige" Nils, men är det måhända inspirerat av Beyond the Wall? Det systemet tyckte jag var trevligt för att skapa karaktärer.
        Japp, det är det! Detta alternativa system för att skapa RP kommer att ligga i ett separat häfte, lite som ett minispel. Det var ett stretchgoal som blev upplåst i kickstartern.

        Kommentera


        • #49
          Ursprungligen skrivet av zonk
          Fan.. är det nån som testat att hacka motorn lite snabbt och lätt, och köra med lyckat på 5-6, eller rentav 4-6, för lite mer Krankiska kompetens-nivåer? Aldrig lirat själv så vet inte om det finns nåt som sätter käppar i hjulen..

          (Sorry om det här blir ett dubbelinlägg, det verkar som forumet åt mitt gamla. Det tar sjukt lång tid för inläggen att läggas in numera??)
          I "Vi spelar rollspel" när de hade en gästspelledare i Coriolis så körde de med husregeln att om de inte var i strid så lyckades man även på 5:or.

          Jag kommer inte ihåg exat hur strid och sånt ser ut i MÅ0, men i Coriolis tror jag att omhackningen kan leda till fruktansvärd brutal strid eftersom man kan köpa extra skada och kritiska skador för extra lyckade tärningar.

          Där tror jag dock att det skulle funka bra om man sa att 4+ eller 5+ bara avgör grundframgången, lyckat eller ej, medan extragrejorna bara kan köpas för 6:or.

          Kommentera


          • #50
            Ursprungligen skrivet av TomasFriaLigan Visa inlägg
            ...kännas...
            Och det är just känslan i systemet jag inte är helt såld på. Att systemet är genomtänkt och har sina features har jag aldrig ifrågasatt.

            I övrigt, jag tycker att det är mycket bra att du är här och diskuterar Tomas. Det är intressant att höra hur ni i Ligan resonerar kring spelen och om era planer för framtiden. Ditt deltagande gör också att tråden inte riskerar att få en tråkig "snacka skit bakom ryggen"-karaktär. Det är värdefullt.

            Kommentera


            • #51
              Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
              Där tror jag dock att det skulle funka bra om man sa att 4+ eller 5+ bara avgör grundframgången, lyckat eller ej, medan extragrejorna bara kan köpas för 6:or.
              Exakt så körde vi på SL:s inrådan i Coriolis på GothCon i påskas och ja, det kändes bättre.

              Kommentera


              • #52
                Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg

                Grejen med att Coriolis känns lite tunt är att grundböckerna är skrivna på ett sätt som i mycket påminner om rollspel från det glada 90-talet, innan CCGs och datorspel nästan tog kål på branchen.

                Många 90-talsspel är skrivna med utgångspunkt i att det kommer att komma en uppsjö supplement i en relativt strid takt. Därför är grundmaterialet ofta rätt brett men grunt, för tanken är att man kommer att kunna köpa ett supplement för de delar som intresserar en. Dagens marknad fungerar dock inte på det sättet, framför allt inte på en liten spelmarknad som den svenska. Det finns, vad jag förstått det, 0 personer som försörjer sig på rollspelstillverkning i Sverige, utan allt tillverkas på halvprofessionell basis. Det gör att den strida strömmen inte kommer, för de som sysslar med att faktiskt skapa prylarna spenderar större delen av sin tid på ett jobb som faktiskt betalar hyra och käk.
                Jag har inte tittat så noga på Coriolis, men det låter som det har ärvt upplägget från Järnringens version, med ett relativt grunt grundmaterial som byggs ut mycket av supplementen. Lite så är Symbaroum också, vilket mött kritik från en del håll. Jag har inget emot det upplägget, men det är en smaksak.

                Järnringens Mattias J arbetar för övrigt heltid med Symbaroum, men det omfattar även all administration kring företaget och webbutiken. Så det jag tror det stämmer att ingen jobbar heltid med själva spelskrivandet.

                Kommentera


                • #53
                  Efter att ha läst Coriolis själv tycker jag nog snarare det är så att det bara är kallt bedrövligt skrivet. Någon hade en bra idé men hade ingen aning om hur man satte den på pränt. Det är ett sammelsurium av namn, tidpunkter, platser, skepp och kulturella fenomen som, om man har tur, förklaras 40 sidor längre fram i boken. Det är en i det närmaste ogenomtränglig tegelvägg av text.

                  Jag har visserligen ADHD och allmänt svårt att ta mig igenom texter som inte verkligen intresserar mig, men rollspel är en av mina passioner och jag tycker Coriolis har skapat en intressant setting. Men boken är en katastrof att läsa. Så jag vet inte om det är så mycket ett medvetet val att vara "tunn" utan snarare någon som helt enkelt inte vet hur man skriver.

                  Det kanske låter hårt, och det är ju bara min egen upplevelse av Coriolis. Någon annan har säkert en helt annan uppfattning, men jag fann iaf Coriolis otroligt svårsmält. Regelsystemet är ju samma som i alla Fria Ligans spel, så det satte man sig in i väldigt fort efter att ha spelat MÅ0 och MGA (vilka jag, för övrigt, inte heller gillar).

                  Bläh, hur jag än skriver det här så låter det gnälligt, så jag slutar försöka få det att låta bättre. Ta det för vad det är: En smågnällig rant såhär en fredagseftermiddag.


                  Tillägg
                  Jag är ju såklart inte målgruppen för den typen av spel heller. Jag är varken nybörjare eller någon som använder mig av färdiga moduler, alternativt slänger ihop äventyr på en eftermiddag. Jag tycker saker som "artefaktkort" för att slumpa fram "loot" är vansinnigt.

                  Jag har rollspelat i 25 år och lägger ned veckor av min tid på att planera äventyr och kampanjer, så jag förstår givetvis att inte alla spelar/spelleder så som jag gör, och alla vill det inte heller. Så det är klart att jag kommer tycka illa om spel som är riktade till en helt annan typ av spelgrupp än min.
                  Last edited by Lambendil; 27 October 2017, 12.52.

                  Kommentera


                  • #54
                    Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

                    Och det är just känslan i systemet jag inte är helt såld på. Att systemet är genomtänkt och har sina features har jag aldrig ifrågasatt.

                    I övrigt, jag tycker att det är mycket bra att du är här och diskuterar Tomas. Det är intressant att höra hur ni i Ligan resonerar kring spelen och om era planer för framtiden. Ditt deltagande gör också att tråden inte riskerar att få en tråkig "snacka skit bakom ryggen"-karaktär. Det är värdefullt.

                    Tack! Jag brukar ibland avstå från att hoppa in för att inte påverka diskussionen för mycket, men kunde inte låta bli denna gång. :)

                    Och känslan i ett system är absolut viktig. :)

                    Kommentera


                    • #55
                      Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                      Jag har inte tittat så noga på Coriolis, men det låter som det har ärvt upplägget från Järnringens version, med ett relativt grunt grundmaterial som byggs ut mycket av supplementen. Lite så är Symbaroum också, vilket mött kritik från en del håll. Jag har inget emot det upplägget, men det är en smaksak.

                      Järnringens Mattias J arbetar för övrigt heltid med Symbaroum, men det omfattar även all administration kring företaget och webbutiken. Så det jag tror det stämmer att ingen jobbar heltid med själva spelskrivandet.
                      Så är det ju, Coriolis följer inte riktigt det upplägg som vi har i övriga spel och är mer beroende av moduler. Emissarien som försvann är på layout och kommer snart, promise! :)
                      FYI så är vi tre i Ligan (fyra om man räknar in Simon, som ju är delägare) som nu har Ligan som sin huvudsyssla. Vi gör dock även lite annat i olika grad.

                      Kommentera


                      • #56
                        Ursprungligen skrivet av TomasFriaLigan Visa inlägg
                        Coriolis följer inte riktigt det upplägg som vi har i övriga spel och är mer beroende av moduler.
                        Skalan är ju också lite annorlunda. Det är rimligt att det krävs mer plats att beskriva åtskilliga solsystem än vad det krävs att beskriva en liten del av en ödelagd värld, exempelvis =)

                        Kommentera


                        • #57
                          Ursprungligen skrivet av TomasFriaLigan Visa inlägg

                          Så är det ju, Coriolis följer inte riktigt det upplägg som vi har i övriga spel och är mer beroende av moduler. Emissarien som försvann är på layout och kommer snart, promise! :)
                          FYI så är vi tre i Ligan (fyra om man räknar in Simon, som ju är delägare) som nu har Ligan som sin huvudsyssla. Vi gör dock även lite annat i olika grad.
                          Deltidsjobb att rulla sig i rollspelsmiljonerna? ;)

                          Skämt åsido, man e lite avis helt klart! Låter kul att få jobba med rollspel o ge ut sina grejer i tryck å allt!

                          Kommentera


                          • #58
                            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

                            Exakt så körde vi på SL:s inrådan i Coriolis på GothCon i påskas och ja, det kändes bättre.
                            Det var Pernilla som spellede både oss på GothCon och Vi Spelar Rollspel-gänget.

                            Hennes husregel är att 5:or och 6:or räknas som lyckade i alla situationer utanför strid. Resonemanget är att i strid har man lättare att få bonusar från vapen/utrustning/förmågor och att det blir för lätt att köpa extraeffekter.

                            Jag kan nästan tycka att det blev FÖR lätt. Vi misslyckades extremt sällan och vi behövde inte be till ikonerna så ofta heller.

                            En variant jag funderat på är om två femmor skulle kunna omvandlas till en sexa. Då får man känslan av att alla femmor som är så ”nära” faktiskt kan ha betydelse.

                            Kommentera


                            • #59
                              Ursprungligen skrivet av Paal Visa inlägg
                              Jag kan nästan tycka att det blev FÖR lätt. Vi misslyckades extremt sällan och vi behövde inte be till ikonerna så ofta heller.
                              Hehe, det var väl ungefär dessa reaktioner som kom från VSR också. Nån tyckte det blev för enkelt medan en annan tyckte att det blev mycket bättre :)

                              Kommentera


                              • #60
                                Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                                Järnringens Mattias J arbetar för övrigt heltid med Symbaroum, men det omfattar även all administration kring företaget och webbutiken. Så det jag tror det stämmer att ingen jobbar heltid med själva spelskrivandet.
                                Jag är inte jätteinsatt i Järnringen och Symbaroum, så jag nöjde mig med att titta på allabolag.se där en del nyckeltal från företagets årsredovisning finns tillgängliga - bl a antal anställda och löner till styrelse/VD samt övriga anställda. Enligt denna var båda dessa 0 under 2016. Men om han är (del-)ägare kanske han tar ut det som utdelning istället, eller liknande.

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X