Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Fria ligans spel och regler

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av adam23089, Idag, 13.17
4 responses
30 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av God45, Idag, 11.57
6 responses
82 visningar
0 gillar
Peter
av Peter
 
Skapad av krank, Igår, 06.47
5 responses
79 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av adam23089, Idag, 06.38
1 response
30 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Phelan, Idag, 14.49
0 responses
12 visningar
0 gillar
Phelan
av Phelan
 
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
26 responses
475 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
246 visningar
2 gillar
marat
av marat
 
Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
174 visningar
9 gillar
APM
av APM
 
Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
137 visningar
1 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av krank, Igår, 19.21
8 responses
134 visningar
1 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Fria ligans spel och regler

    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
    KS-kampanjer för nya spel tenderar att dra in betydligt mer än kampanjer för tillbehör/expansioner. Personligen tycker jag att det är trist att det får styra utvecklingen i så hög grad hos RM och i viss mån även hos FL. Någonstans borde marknaden bli mättad för one hit wonders.
    Frågan är väl hur man ska se på Elysium m.fl. De är ju liksom egna spel och expansioner på samma gång. Hur som helst tycker jag inte att Fria Ligan gjort några klavertramp sett till brist på tillbehör. Om jag ska peka på någon mindre lyckat hos dem blir det istället den ofta återkommande, grundläggande regelmotorn som ger en brist på variation mellan spelen och som i sig är okej men inte mer.
    Last edited by luddwig; 24 October 2017, 16.22.

  • #2
    Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

    Frågan är väl hur man ska se på Elysium m.fl. De är ju liksom egna spel och expansioner på samma gång. Hur som helst tycker jag inte att Fria Ligan gjort några klavertramp sett till brist på tillbehör. Om jag ska peka på någon mindre lyckat hos dem blir det istället den ofta återkommande, grundläggande regelmotorn som ger en brist på variation mellan spelen och som i sig är okej men inte mer.
    Nej, inga övertramp men en kraftig övervikt för nya spel i förhållande till support för de gamla. Två insomnade spel, två med ganska begränsat material och jag undrar om inte Mutant på svenska nått vägs ändå i och med Elysium.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
      ...en kraftig övervikt för nya spel i förhållande till support för de gamla. Två insomnade spel, två med ganska begränsat material och jag undrar om inte Mutant på svenska nått vägs ändå i och med Elysium.
      Jag har inte stenkoll på Fria Ligans utgivning men om du med insomnade syftar på Morwhayle och Svavelvinter så har jag uppfattat det som att de helt enkelt inte sålde bra nog, Morwhayle utkonkurrerat av andra spel inriktade på en yngre publik och Svavelvinter (som ändå fick några ambitiösa tillbehör) för att det inte lyckades locka den breda massan.

      Oktoberlandet, Coriolis och Ur varselklotet är rätt så färska men till de två förstnämnda har det precis släppts nya äventyr och med tanke på hur många som uppskattar Ur varselklotet måste det komma mer även dit.

      Sedan har vi Forbidden Lands som det jobbas med för fullt. Där kan jag bara hoppas att det blir bra och att det inte stannar vid grundboxen. När det kommer till År 0 har jag dock lite samma känsla som dig, att det kanske inte kommer så mycket mer på svenska och om jag får spekulera fritt så är det kanske just därför Ligan lanserat så pass många nya spel de senaste åren: De behöver ett nytt flaggskepp.

      Nog med OT, rent generellt tycker jag att du har rätt Rangertheman, det släpps många grundspel och för få tillbehör vilket är trist (men också fullt rimligt med tanke på att de potentiella köparna för ett grundspel är många fler) och att RiotMinds nu sannolikt gör Ereb Altor till ett eget spel ligger precis i linje med det. Själv lockas jag dock inte det minsta av ett nytt Ereb och jag kommer inte att backa men det finns ett visst underhållningsvärde i att följa diskussionerna kring det. Att RiotMinds kallar spelet Ereb Altor är också fullt rimligt tycker jag. Dels är det ett etablerat namn som lär locka de köpstarka nostalgikerna, dels är det ett sätt att stärka sitt grepp om varumärket.

      Kommentera


      • #4
        Rörande Mutant år 0 så ska det ju komma Den Grå Döden (nostalgi-omtag av Nekropolis och Bris Brygga) enligt Fria Ligan. Efter det känns cirkeln sluten där. Det känns helt klart som moduler till Coriolis men framförallt grejer till Ur Varselklotet + antagligen en fristående/kompatibel box i form av Flodskörden blir satsningen nästa höst. Innan dess kommer det sannolika stora flaggskeppet: Forbidden Lands. Kickstartern blev ju stor succé och känns som dels en stafettöverlämning från Mutant år 0, men också ett slags värdig arvtagare av Drakar och Demoner, det som Riotminds inte riktigt lyckades med i retrosläppet 2016. Gullikssonbilder, Erik Granström och traditionella monster bidrar till den känslan.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg
          Rörande Mutant år 0 så ska det ju komma Den Grå Döden (nostalgi-omtag av Nekropolis och Bris Brygga) enligt Fria Ligan. Efter det känns cirkeln sluten där. Det känns helt klart som moduler till Coriolis men framförallt grejer till Ur Varselklotet + antagligen en fristående/kompatibel box i form av Flodskörden blir satsningen nästa höst. Innan dess kommer det sannolika stora flaggskeppet: Forbidden Lands. Kickstartern blev ju stor succé och känns som dels en stafettöverlämning från Mutant år 0, men också ett slags värdig arvtagare av Drakar och Demoner, det som Riotminds inte riktigt lyckades med i retrosläppet 2016. Gullikssonbilder, Erik Granström och traditionella monster bidrar till den känslan.
          Att det ska komma ett nytt Grå döden har jag nog läst och sedan glömt. Hur som så låter det intressant. Sedan ser jag inte direkt Forbidden Lands som en arvtagare till Drakar och Demoner - vilket inte ska tas som något negativt, jag känner helt enkelt inte något sug efter en arvtagare - men jag inser att jag börjar bygga upp farligt höga förväntningar. Å andra sidan, något måste jag ju kasta mina slantar på och Ur varselklotet lockar mig inte det minsta (fast det vågar jag knappt skriva av risk för att bli stenad av precis alla andra).

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

            Att det ska komma ett nytt Grå döden har jag nog läst och sedan glömt. Hur som så låter det intressant. Sedan ser jag inte direkt Forbidden Lands som en arvtagare till Drakar och Demoner - vilket inte ska tas som något negativt, jag känner helt enkelt inte något sug efter en arvtagare - men jag inser att jag börjar bygga upp farligt höga förväntningar. Å andra sidan, något måste jag ju kasta mina slantar på och Ur varselklotet lockar mig inte det minsta (fast det vågar jag knappt skriva av risk för att bli stenad av precis alla andra).

            Jag tycker väldigt mycket om Stålenhags böcker och ofta sitter jag och bläddrar i dem. Dock, precis som för dig, lockas jag inte av spelet. Det är oerhört snyggt gjort och helt klart värt en massa ENnies. Men jag har ingen lust att rollspela barn på (ett alternativt) 80-tal, trots att jag själv var ett sådant just då och nostalginerven kittlar.

            Forbidden Lands...förväntningarna är jättehöga för mig. Gillar ju hexkravlande, OSR etc. och bara kartan som backers fått, får fantasin att flöda, vilket brukar vara den höga tröskeln för mig.
            Last edited by P.eLL.e; 25 October 2017, 10.13.

            Kommentera


            • #7
              Kort inspel om Mutant År Noll: det har även länge (ända sedan allra första boxen) snackats om ett Ad Astra med mutanter i rymden. VI får väl se hur det blir med det, det känns kanske inte som att det ligger högst på Ligans prio just nu. Gällande Ligan i allmänhet tycker jag nog mest att det är tråkigt att de i princip slutat utveckla regler, det är bara variationer av M0-motorn numera. De är i princip de enda av de stora spelmakarna som jag har något förtroende för gällande regelmakeri så det känns synd att de ”fastnat” i sina gamla hjulspår.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av kloptok Visa inlägg
                Kort inspel om Mutant År Noll: det har även länge (ända sedan allra första boxen) snackats om ett Ad Astra med mutanter i rymden. VI får väl se hur det blir med det, det känns kanske inte som att det ligger högst på Ligans prio just nu. Gällande Ligan i allmänhet tycker jag nog mest att det är tråkigt att de i princip slutat utveckla regler, det är bara variationer av M0-motorn numera. De är i princip de enda av de stora spelmakarna som jag har något förtroende för gällande regelmakeri så det känns synd att de ”fastnat” i sina gamla hjulspår.
                Personligen tycker jag att deras regelmotor känts mindre och mindre passande för varje spel de släppt efter År Noll. Det skaver en hel del i Elysium. Däremot ser jag fram emot Grå Döden och att de vinkat lite grann på sitt eget forum om en Mutant: År 0 Third Edition någon gång nu när alla klasser har släppts.

                Men gällande Ereb Altor - jag är precis noll intresserad av en sådan produkt. Mest för att Ereb Altor totalt saknar nostalgi för mig (jag är för ung) och att jag inte har något större förtroende för RiotMinds. Jag gillade Vildhjarta och Jorges Bestiarium. Snösaga var bra, men inte så makalös som mitt tonårsjag minns det nu när jag läst den i vuxen ålder. Sedan dess vet jag inte om jag har varit ett så stort fan av deras produktion. Idén om Trudvang har alltid varit mycket bättre än hur den presenteras i böckerna. Om de låter folk jag vet skriver bra rollspel (Hej Anders Blixt!) frilansa fram hela projektet kommer jag nog vara betydligt mer positiv, men kommer i vilket fall vänta in rescensioner och åsikter från WRNU.

                Kommentera


                • #9
                  MODERERING

                  Den här tråden är utbruten ur tråden om Riotminds Ereb Altor:
                  http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...and-alone-spel

                  En del inlägg handlade lite om både Fria Ligan och Riotminds. De återfinns troligen här eftersom de var svar på inlägg om Fria Ligan.

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu när det blivit en egen tråd så kan jag tillägga att jag tvärtom tycker att det är oerhört bekvämt med samma regelmotor. Jag tycker att det är helt rätt beslut, givet hur mycket tid man faktiskt lägger ner på att skapa regelsystem. Dessutom tycker jag att de tweakar de väldigt väl till de olika ändamål de använts för.

                    När det gäller KS-kampanjerna så är jag inte helt förtjust i M:Å0-upplägget. Jag hade hellre sett allt som ett spel, i mer klassisk stil. Däremot är det full förståeligt att spel som Morwyhale, Oktoberlandet och Varselklotet är relativt små spellinjer. Jag gissar att det aldrig var tänkt som något annat. Dessutom har alla de spelen yttre påverkan. Corioilis kommer de väl alltid hänga fast vid, och Forbidden Lands vet vi inget om än. Mutant lär vi inte sett det sista av!

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag håller med om att det är bekvämt med samma regelmotor i flera olika spel. MEN, om man som jag inte är särskilt förtjust i den så blir det antingen ett vansinnigt hackade eller till att avstå från spelen helt och hållet. Jag har valt det senare, vilket är synd eftersom produkterna är väldigt välgjorda och snygga.

                      Kommentera


                      • #12
                        Jag tror att jag hade vart mer intresserad av coreolis, varselklotet och nisse-spelet om de hade tydligare avseg från hur reglerna är i mutant och visade på att regelmotorn faktiskt var flexibel och kunde stödja olika sorters spel och genres. Jag tycker dock att Ligan motorn redan från början är rätt ointressant och min upplevelse av den i olika spel har inte driekt gjort den attraktivare över tid.

                        Kommentera


                        • #13
                          Jag gillar Ligans regler och ställer mig väldigt frågande till vad som är så illa i reglerna att man avstår köp och vad man köper istället isåfall.

                          Vad jag saknar för spelen är designer notes. Hur har man tänkt att regelmekaniken ska förhöja settingen med olika regler osv. Minns ju tex att det fanns mycket tankar bakom reglerna i Svavelvinter och hur de skulle förstärka settingen, men tycker inte det framgick så tydligt i slutprodukten som jag trots det tycker är fantastiskt genomarbetad.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                            Jag gillar Ligans regler och ställer mig väldigt frågande till vad som är så illa i reglerna att man avstår köp och vad man köper istället isåfall.
                            Nu är det inte så att jag avstår från köp, både Coriolis och År 0 finns här i hyllan och jag har backat Forbidden Lands, och jag har inte fått tillfälle att spela någon kampanj i något av Ligans spel så jag har inte haft möjlighet att vänja in mig på reglerna vilket skulle kunna förändra min inställning, men det främsta problemet tycker jag är att tärningsresultaten känns väldigt spretiga. När endast 6 på varje T6 är lyckat är risken tämligen stor att även en rollperson med en ordentlig pöl, dvs. en rollperson som borde kännas kompetent, misslyckas. I övrigt är jag tveksam till att rollpersonernas har möjlighet att utvecklas på ett vettigt sätt i en längre kampanj (20+ spelmöten) och jag är rätt mättad när det kommer till pölsystem (vilket påverkar min inställning även till andra spel än Ligans).

                            När det gäller frågan vad man köper istället... Ptja, nu är "istället" inte relevant för min del men någon brist på rollspel att köpa - gamla och nya - upplever jag knappast. När det gäller nytt på svenska ser jag nog närmast fram emot Naram Akaris ruiner till Svärd & Svartkonst.

                            Och så en fråga som passar bra i den här nya tråden: Är det någon som testat det officiella BRP-hacket till År 0? Vad tyckte ni i så fall om det?

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
                              Jag gillar Ligans regler och ställer mig väldigt frågande till vad som är så illa i reglerna att man avstår köp och vad man köper istället isåfall.
                              Mitt problem med reglerna är att de skapar cookie cutter-karaktärer. Det är t.ex. väldigt lite som skiljer en zonstrykare från en annan. Med undantag för mutationer och nivåerna på färdigheterna, kommer den likriktningen att fortleva under rollpersonens hela liv. I Forbidden Lands kommer alla rollpersoner att vara likadana förutom en färdighet som kommer från rasen och en som kommer från yrket. Men alla vargfolkskrigare kommer att vara karbonkopior av varandra. Nivåerna på grundegenskaper och färdigheterna kanske skiljer sig åt, men för att särskilja sig krävs det nästan att man gör våld på systemet och fördelar poängen på ett sätt som gör rollpersonen sub-optimal för sitt yrke, t.ex. en superklen krigare.

                              Jag antar att jag har blivit bortskämd av Symbaroum där det i stort sett går att mixa och matcha egenskaper och förmågor i all oändlighet och där det går att stöpa om en rollperson över tid.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X