Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Paketerat rollspel eller fristående värld/regelsystem?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Minimoni, Idag, 13.31
5 responses
45 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av drefk2000, Idag, 18.16
0 responses
3 visningar
0 gillar
drefk2000  
Skapad av Björn Wärmedal, 24 September 2017, 20.11
10 responses
202 visningar
1 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RasmusL, Idag, 13.34
10 responses
93 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
9 responses
255 visningar
4 gillar
Platon
av Platon

Skapad av Nässe, 17 October 2017, 20.36
5 responses
134 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
26 responses
609 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes

Skapad av Veekta Grendel Bane, Idag, 02.33
1 response
99 visningar
1 gillar
Nirbulas  
Skapad av ragngand, Idag, 09.42
0 responses
33 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Lambendil, 05 September 2017, 12.18
35 responses
751 visningar
1 gillar
Lambendil  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av slanfan Visa inlägg
    En gång i tiden köpte jag ett paket innehållande Eon och Encyklopedia Mundana. Kan ha varit en ihopslagen bok, jag kommer inte ihåg. Men Mundana blev aldrig upplevt då reglerna till spelet ej föll gruppen i smaken. Nu, sisådär 5000 år senare, vet jag ju att vi kunde ha göttat oss i Mundana med DoD 91s regler.

En kul värld kan i 9 fall av 10 upplevas med ett ej relaterat regelsystem.
    Ja, där håller jag med dig. Inte biten om Eons regler, men om att en kul värld kan upplevas med ett ej relaterat regelsystem. Men däremot fastnar inte stämningen eller den bit av simulationen man vill åt. I tex. Feng Shui är grejen att simulera Hong Kong-action, ofta bisarr, explosionsfylld och ibland utan större ambition till handling. Det systemet funkar inte särskilt bra om man vill hitta rätt stämning i Kult. Stämningen är helt annorlunda.

Men stämningen i Ereb vs Mundana är tillräckligt lik för att det ska funka. Jag själv har spellett Cthulhu med Noirs system, vilket funkar finfint, det är ungefär samma tidsperiod och bra regler för psykiskt välmående och nedbrytning. Så länge stämningen är lik funkar det att byta system till världen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Så är det naturligtvis, men å andra sidan så bör ju allt göras bra (på något plan) om det ska ha något existensberättigande (eller åtminstone bli sålt). Det jag menar är att en bra gjort fristående värld kan vara nog så intressant. Antagligen mer så är en bra värld med ett dassigt standardsystem påklistrat som inte passar ändamålet. Så allt beror på. Jag är ju i en spelskaparnisch där jag uteslutande tycks skapa nya system och regler till befintliga system, för att jag tycker att de brister någonstans. Jag har skrivit Zonen (som en Mutant: Undergångens arvtagare-remake, så som det borde ha gjorts), och pillar ibland med Daemon (som är nytt system till WFRP), leker just nu med ett rebootat Ereb Altor till DoD/Svavelvinter och lite sånt. Så jag är helt med på det här med rätt system till rätt värld.

Samtidigt är jag förtjust i både Burning Wheel och Solar System (världlösa system). Så, anything goes, om det gört snyggt och bra! :)
      Jag insåg senare att jag missförstod vad du menade med "om det görs bra spelar det ingen roll" jag håller med dig om att så länge något görs bra så kan det vara vilket som (kombinerat system och värld/fristående värld/fristående system).

Kommentera

Jag föredrar när värld och system kompletterar och speglar varandra. Eberron till D&D3 är ett bra exempel på detta: världen är till stor del uppbyggd runt idén "hur skulle en värld som fungerar så här se ut?" Samtidigt så fungerar spegeln åt båda hållen - Eberron-boken till D&D har många ändringar och tillägg till "vanliga" D&D med syftet att visa saker som hör hemma i den världen.

Ett annat bra exempel är Dresden Files RPG. Rollspelet är inte bara ett sätt att översätta koncept från böckerna till FATE-systemet, utan man ser även till att utnyttja saker i systemet för att förstärka böckernas teman. Det starkaste exemplet är Refresh/Fate points kontra stunts/powers. SL väljer att lägga kampanjen på en viss nivå som ger en viss "base refresh" - så många fate points man har per spelmöte om man inte tar några specialförmågor eller stunts. Varje sådan cool grej man tar sänker ens totala refresh med ett visst antal poäng - vilket speglar konceptet från böckerna att ju mer insyltad man blir i diverse mystisk mumbojumbo, desto mindre kontroll har man över sitt eget öde. För att ta ett exempel från böckerna:
        Spoiler: 
        I Summer Knight stöter vi på en grupp changelings, halv-féer. En av dem är Meryl, vars far var ett troll, och som resultat av detta är hon rejält stor och biffig. Mot slutet av boken så kallar drottning Mab alla vinter-féer till krig, och Meryl känner kallelsen men [B]väljer[/B] att låta bli. Senare så hotas hennes vänner i en jobbig situation, och då [B]väljer[/B] hon att ge efter för sin fé-sida och förvandlas till ett fullblodstroll. Detta gör henne så klart mycket större och starkare, men hade hon inte dött i den striden så hade hon sedan varit bunden till allt vad det innebär att vara ett troll och en vinter-fé.

Ett exempel på giftermål mellan spel och system som är mindre lämpat är gamla Middle-Earth Roleplaying, utgivet på svenska som Sagan om Ringen-Rollspelet. I Tolkiens Midgård är öppen magi något sällsynt - den mesta magin är subtil, och förvrider folks sinnen eller agerar över lång tid som i Elronds, Galadriels, och Saurons kontroll över sina domäner. Men magikerna i MERP är typiska elementarmagiker som slänger vattenblixtar och kokar vatten till höger och vänster.

Därmed inte sagt att värld och system måste hänga ihop som ett paket - återigen, Eberron är en separat värld till D&D, och D&D har ingen inbyggd värld. Men världen är skriven för D&D och avspeglar saker som finns i det systemet, och modifierar samtidigt D&D-systemet till att passa världen och reflektera företeelser där. Jag skulle aldrig få för mig att t ex spela Eberron med Eons spelsystem, för de står för långt från varandra.

Kommentera

Arbetar …
        X