Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Paketerat rollspel eller fristående värld/regelsystem?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av adam23089, Idag, 13.17
4 responses
30 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av God45, Idag, 11.57
6 responses
82 visningar
0 gillar
Peter
av Peter

Skapad av krank, Igår, 06.47
5 responses
78 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av adam23089, Idag, 06.38
1 response
30 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Phelan, Idag, 14.49
0 responses
12 visningar
0 gillar
Phelan
av Phelan

Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
26 responses
475 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
246 visningar
2 gillar
marat
av marat

Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
174 visningar
9 gillar
APM
av APM

Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
137 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

Skapad av krank, Igår, 19.21
8 responses
134 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Paketerat rollspel eller fristående värld/regelsystem?

Jag har på senare tid klurat lite på det här med fristående världsmoduler och regelsystem, samt mer paketerade rollspel som består av både värld och regler.

Hur många är det egentligen som spelar opaketerat? Hur vanligt är det att folk spelar med regler som inte ”hör till” rollspelsvärlden och vice versa? Kan ni tänka er att köpa en fristående värld eller ett oberoende regelsystem, eller är det bara paket som gäller?

Av nyfikenhet drog jag ihop en omröstning, men jag hör gärna mer ingående vad ni har för tankar kring det hela. Och väljer ni huvudsakligen rollspel utifrån reglerna, världen eller paketet?

Personligen är jag lite skeptisk till att hela gruppen ska sitta och plugga in helt nya regelsystem, så jag brukar förespråka att ta med vårt etablerade system till andra settings. Ska vi spela något klassiskt äventyrligt använder jag helst samma regler, oavsett om det är fantasy, sci-fi, postapo eller western. Således föredrar jag system som inte är "låsta" till en viss värld, eller fristående världar som man kan slänga på valfritt regelsystem över. Undantagen blir när reglerna och världen nästintill är beroende av sin symbios, eller eftersträvar en mer unik spelupplevelse.
    31
    Paket är det enda som gäller
    9.68%
    3
    Föredrar hela paket
    32.26%
    10
    Föredrar fristående världar och regelsystem
    16.13%
    5
    Paket är helt ointressant
    0.00%
    0
    Blandar friskt
    41.94%
    13

Det verkar som det är svårt att sälja in vare sig fristående världar eller regelsystem utan värld till (och då menar jag inte Järn, som ju ändå har en setting även om det inte har en färdig världskarta med en massa länder). Själv gillar jag ju att bygga världar på egen hand, så system utan värld är inte helt fel. Samtidigt går det ju oftast att plocka bort världen och bygga en ny utan större problem - möjligen blir det svårare med typ Star Wars - Edge of the Empire. Dvs när regelsystemet knyter an rätt hårt till settingen och man åtminstone hade behövt en satans massa nya utrustningslistor, alien species, osv..

Kommentera

Det tråkiga svaret är att om det görs bra så spelar det ingen roll. Sedan får man väl påpeka att det är skralt med fristående världar. Jag kan på rak arm inte komma på någon sådan, om man inte ska räkna Ensamma vargen (eller hette den Boken om Magnamund kanske!) som släpptes av Äventyrsspel back in the day, helt utan regelsystem (men tanken var ju att man skulle använda DoD till det).

Jag tror att det är lättare att sälja ett spel med system och värld. Men hur man sedan spelar skiljer sig åt en hel del. Generellt föredrar jag nog ändå hela paketet, förutsatt att det är tillräckligt välskrivet.

Kommentera

Jag har nog köpt alla varianterna vid något tillfälle, i alla fall om man räknar produkter som "A Red and Pleasant Land" som visserligen innehåller regler, men det är bara världsbeskrivningen jag är intresserad av. Så jag skulle kunna tänka mig att köpa en fristående värld, men den måste vara väldigt intressant och ha ett väldigt bra svar på frågan "varför ska jag spela i den här världen istället för i någon av de hundra andra som finns och dessutom har ett tillhörande regelsystem?"

Så helst vill jag se regler och värld tillsammans, och att de passar till varandra.

Kommentera

Håller med Gurgeh överlag. Världen måste i så fall vara väldigt intressant, alternativ passa in i ett kluster av redan existerande spel som lätt byter settings med varandra (tänker främst på alla Cthulhu-spel där ute där det känns som att möjligheten är stor att välja regler från ett och scenario från ett annat, men det är ju egentligen samma setting). Annars är det väl mest när man bara vill spela ett specifikt scenario men inte är intresserad av settingen i övrigt som det känns aktuellt att låna regler eller hitta på helt egna. Det är i varje fall de enda gånger jag gjort det. Helt fristående regelsystem har aldrig känts intressanta.

Kommentera

Jag spelleder ju ändå bara detektivhistorier med mitt eget system i grunden, eftersom det är vad som intresserar mig mest ur SL-perspektiv, så att betala för fler regelsystem jag inte gillar eller använder känns lite... onödigt. =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
              Det tråkiga svaret är att om det görs bra så spelar det ingen roll. Sedan får man väl påpeka att det är skralt med fristående världar. Jag kan på rak arm inte komma på någon sådan, om man inte ska räkna Ensamma vargen (eller hette den Boken om Magnamund kanske!) som släpptes av Äventyrsspel back in the day, helt utan regelsystem (men tanken var ju att man skulle använda DoD till det).
              Jag tänker att det är lite tvärt om: Att om det görs bra så är spelsystemet perfekt anpassat till just den spelvärld den skapats för att simulera.

Kommentera

Jag vill gärna ha ett komplett paket med stabila regler och en intressant spelvärld som passar bra ihop. Enbart regler lockar mig nästan aldrig. Enbart spelvärld kan funka men då måste den kännas riktigt spännande och kompatibel med något regelsystem som jag redan har koll på.

Kommentera

Det finns för lite fristående världar. Jag är exempelvis otroligt intresserad av kampanjen till FL, men inte särskilt sugen på spelet.

Kommentera

Ett fristående regelsystem är bra att ha som backup, och gärna ett setting-agnostiskt sådant. Man vet aldrig när man blir sugen på en setting som man inte har regler för. Resten av alla fristående regler man stöter på kan användas för inspiration, men jag skulle nog inte betala några större pengar för ett sådant, någonsin. En spelvärld eller ett scenario kan man oftast hitta på när som helst, och möjligtvis i samråd med sina spelare.

​Fristående världar har mindre användning, och det skulle krävas något fantastiskt coolt för att jag skulle betala för en. Inspiration kan man ofta hitta i massor, men jag har svårt att tro att jag läser in mig på en spelvärld utan att veta vilka regler som passar till den eller liknande. System och spelvärld bör gå hand i hand (något jag inte alltid tyckt, men blivit varse på senare år).

Kommentera

Omröstningen här verkar inte fungera för mig, jag ser inga röster alls trots att jag fått en massa notiser om att folk har röstat. Ställde samma fråga i Bräd- och rollspelsgruppen på Facebook och tendensen där verkar vara att folk föredrar paket. Utifrån inläggen här verkar det ju dra åt samma håll.

Bilaga

Det ligger visserligen i linje med min hypotes, men jag tycker ändå att det är lite intressant. I många fall borde det ju betyda att folk spelar rollspel med regler eller i en värld som "kom på köpet".

Frågan är om regler och värld verkligen utgör en bättre helhet bara för att de kommer i ett paket. Min erfarenhet är att så inte alls är fallet. Många gånger är min upplevelse att antingen reglerna eller världen är underarbetade/oinspirerade, rimligtvis för att skaparna ofta har prioriterat det ena över det andra.

Samtidigt är ju kvalitén i såväl världar som regelsystem något väldigt subjektivt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg

Jag tänker att det är lite tvärt om: Att om det görs bra så är spelsystemet perfekt anpassat till just den spelvärld den skapats för att simulera.
                        Så är det naturligtvis, men å andra sidan så bör ju allt göras bra (på något plan) om det ska ha något existensberättigande (eller åtminstone bli sålt). Det jag menar är att en bra gjort fristående värld kan vara nog så intressant. Antagligen mer så är en bra värld med ett dassigt standardsystem påklistrat som inte passar ändamålet. Så allt beror på. Jag är ju i en spelskaparnisch där jag uteslutande tycks skapa nya system och regler till befintliga system, för att jag tycker att de brister någonstans. Jag har skrivit Zonen (som en Mutant: Undergångens arvtagare-remake, så som det borde ha gjorts), och pillar ibland med Daemon (som är nytt system till WFRP), leker just nu med ett rebootat Ereb Altor till DoD/Svavelvinter och lite sånt. Så jag är helt med på det här med rätt system till rätt värld.

Samtidigt är jag förtjust i både Burning Wheel och Solar System (världlösa system). Så, anything goes, om det gört snyggt och bra! :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
                          Det finns för lite fristående världar. Jag är exempelvis otroligt intresserad av kampanjen till FL, men inte särskilt sugen på spelet.
                          Lite samma för mig. Eller, jag har ju koll på systemet nu när det är, vad blir det, det 4:e (?) spelet med samma system. Men Hidden Combos låter onekligen ballt!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                            Frågan är om regler och värld verkligen utgör en bättre helhet bara för att de kommer i ett paket. Min erfarenhet är att så inte alls är fallet. Många gånger är min upplevelse att antingen reglerna eller världen är underarbetade/oinspirerade, rimligtvis för att skaparna ofta har prioriterat det ena över det andra.
                            Tycker att i de flesta moderna spel är det inte världen som är underarbetad utan i så fall reglerna. Och jag tror att det i allmänhet är världen som säljer, inte reglerna. Så, ja, folk tar nog ofta reglerna på köpet men det ska ställas mot jobbet som ska göras för att inkorporera ett helt annat system. Då måste det vara väldigt dåliga regler, vilket som tur är inte är vanligt. WHFRP3 är det enda spel jag övergett p.g.a. reglerna men där fanns ju bra back-up i form av 2nd ed.

Kommentera

En gång i tiden köpte jag ett paket innehållande Eon och Encyklopedia Mundana. Kan ha varit en ihopslagen bok, jag kommer inte ihåg. Men Mundana blev aldrig upplevt då reglerna till spelet ej föll gruppen i smaken. Nu, sisådär 5000 år senare, vet jag ju att vi kunde ha göttat oss i Mundana med DoD 91s regler.

En kul värld kan i 9 fall av 10 upplevas med ett ej relaterat regelsystem.

Men, ska man "släppa" ett system som inte handlar om nutid eller historisk miljö så är det ju bara hyfs att ge lite fluff om världen.

Men (2), DnD verkar konstigt nog slippa undan det kravet.

Kommentera

Arbetar …
                              X