Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Blade Runner?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av drefk2000, Idag, 18.16
0 responses
1 view
0 gillar
drefk2000  
Skapad av Björn Wärmedal, 24 September 2017, 20.11
10 responses
201 visningar
1 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av RasmusL, Idag, 13.34
10 responses
90 visningar
0 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
9 responses
255 visningar
4 gillar
Platon
av Platon

Skapad av Nässe, 17 October 2017, 20.36
5 responses
133 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
26 responses
605 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes

Skapad av Minimoni, Idag, 13.31
4 responses
43 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Veekta Grendel Bane, Idag, 02.33
1 response
99 visningar
1 gillar
Nirbulas  
Skapad av ragngand, Idag, 09.42
0 responses
33 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Lambendil, 05 September 2017, 12.18
35 responses
751 visningar
1 gillar
Lambendil  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Blade Runner?

Inför årets största filmhappening söker jag tips på regler, färdiga äventyr etc. För att kunna köra ett oneshot eller ett kortare scenario över några kvällar i Blade Runner setting.

Hit me...

Regler: Rotsystem. Supersnabba, enkla retrocyberpunkiga regler. Bör kunna användas rakt av, så länge man är OK med att inte regelhantera skillnaden mellan replikanter och människor. Eller ja, det är ju så enkelt att modda systemet att det nog inte borde innebära några bekymmer heller.

Kommentera

Specifikt med ”Blade runner”-tema? Annars funkar Mutant 2089, filmen var väl den kulturella förlaga spelet låg närmast. Flera av scenariona i Sinkadus minns jag som hyfsade enkvälls även om det var länge sedan.

Kommentera

Det enda jag känner till är Tears in Rain, ett Trollbabe-hack: https://darkplaces.files.wordpress.c...earsinrain.pdf

Kommentera

Likt Bifur tänker jag på Mutant 2089. Det har en passande stämning. Reglerna kan måhända kräva någon justering här och där men borde mestadels gå att använda rakt av. Äventyr och annat finns av varierande kvalitet. Tyvärr är jag inte påläst nog för att rekommendera något specifikt.

Kommentera

Bläddrat lite och kommer fram till: Mervin Peake Street (äventyrsplats, Sinkadus 24) och Tune in, turn on, brun out (scenario Sinkadus 28). Inte för att de fantastiskt bra men det är "färdigt", lagom långt, platsen och scenariot hänger ihop och de ligger på nybörjarnivå.

Kommentera

Ska kika på dessa. Tack!

Kommentera

Så, grejen med Blade Runner är att det knappt är något detektivarbete i den och att Replicanterna är de intressanta karaktärerna. Så lösningen är helt enkelt att köra Blade Runner baklänges. Karaktärerna är Replicanterna, de har precis kraschat på jorden och de vill försöka få reda på vem som skapade dem och försöka tvinga den personen att ge dem en förlängs livslängd. För att göra det kan de göra som i filmen (infiltrera företaget, arbeta som en sexarbetare och försöka få info från anställda, hitta en ex-anställd som gjorde bara en del och tortera honom till att berätta hur man kommermåt bossen. Vilka typer av Replicanter spelarna väljer att spela avgör deras aproach.

Sedan har du snuten efter dem, gör de för mycket väsen (som att skjuta snuten som gör stickprover) kommer de hitta en. Släng in en sub-plot om en ny typ av replicant som inte vet vad den är som kan vara ett hot eller en allierad...

Sedan kör du filmen baklänges. Det enda du behöver ändra är detaljerna om företaget och Tyrell, resten kan du köra rakt av.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                  Så, grejen med Blade Runner är att det knappt är något detektivarbete i den och att Replicanterna är de intressanta karaktärerna. Så lösningen är helt enkelt att köra Blade Runner baklänges. Karaktärerna är Replicanterna, de har precis kraschat på jorden och de vill försöka få reda på vem som skapade dem och försöka tvinga den personen att ge dem en förlängs livslängd. För att göra det kan de göra som i filmen (infiltrera företaget, arbeta som en sexarbetare och försöka få info från anställda, hitta en ex-anställd som gjorde bara en del och tortera honom till att berätta hur man kommermåt bossen. Vilka typer av Replicanter spelarna väljer att spela avgör deras aproach.

Sedan har du snuten efter dem, gör de för mycket väsen (som att skjuta snuten som gör stickprover) kommer de hitta en. Släng in en sub-plot om en ny typ av replicant som inte vet vad den är som kan vara ett hot eller en allierad...

Sedan kör du filmen baklänges. Det enda du behöver ändra är detaljerna om företaget och Tyrell, resten kan du köra rakt av.
                  Jag har själv haft tanken rp'na är replicanter för att få effekten av att de är jagade hela tiden och därför få ett driv i berättelsen.
                  Mycket bra förslag du kom med där. Tackar för det!

Ps. Minns jag fel eller fanns det inte ett Bladerunner hack till Noir?

Kommentera

Arbetar …
                  X