Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Birkakrigaren hade XX-kromosomer

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Veekta Grendel Bane, Idag, 02.33
0 responses
5 visningar
0 gillar
Veekta Grendel Bane  
Skapad av Förstefadern, Igår, 17.10
5 responses
116 visningar
4 gillar
Järven
av Järven

Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
16 responses
555 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av ceruleanfive, Igår, 17.01
20 responses
319 visningar
1 gillar
krank
av krank

Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
77 responses
2.297 visningar
3 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Rangertheman, Igår, 17.46
0 responses
39 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av APM, 14 October 2017, 10.29
18 responses
411 visningar
0 gillar
APM
av APM

Skapad av Magnus Seter, 14 October 2017, 16.31
37 responses
1.349 visningar
1 gillar
Tant Ragnar  
Skapad av Brynjard, 30 September 2017, 08.40
20 responses
493 visningar
5 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
26 responses
1.188 visningar
5 gillar
Eagi
av Eagi

Denna diskussion är låst.
X
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Birkakrigaren hade XX-kromosomer

På vikingatiden var kvinnor stridande och agerade militära ledare. Vi vet inte i vilken omfattning men för oss som spelar fornnordiskt kan det vara en viktig kampanjdetalj. Särskilt om det är roligt att använda rollspel för att utforska alternativ till dagens normer.

Det vanskliga länkverktyget sätter käppar i hjulen igen!

Google föreslog att det här kanske kunde vara något att läsa: Birkakrigaren var en kvinna - Stockholms Universitet

Kommentera

Grymt coolt! Det känns som historien verkligen passats in i vissa givna mallar..

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
        Grymt coolt! Det känns som historien verkligen passats in i vissa givna mallar..
        Så kan man väl uttrycka det.

Jag skulle väl säga att tolkningar av arkeologiska/historiska fynd alltid färgas av uttolkarens egna erfarenheter och värderingar - och därmed ofta varierar över tid.

I det här fallet var det en "uppenbar" krigar-grav, och därmed utgick de tidiga tolkningarna från att graven måste tillhöra en man, eftersom de inte riktigt kunde tänka sig att en kvinna kunde ha varit en krigare med hög status.

Sedan är det väl inte så där alldeles självklart att bara för att det låg vapen i graven så måste det vara en krigares grav - även om det onekligen är ett fullt rimligt antagande.

Kommentera

Undras om det var med kristendomen den här tendensen att sudda ut kvinnor från historien dök upp här i trakterna?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg

Jag skulle väl säga att tolkningar av arkeologiska/historiska fynd alltid färgas av uttolkarens egna erfarenheter och värderingar
            https://youtu.be/ZGE5pKQ6nCQ

Kommentera

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg

Så kan man väl uttrycka det.

Jag skulle väl säga att tolkningar av arkeologiska/historiska fynd alltid färgas av uttolkarens egna erfarenheter och värderingar - och därmed ofta varierar över tid.

I det här fallet var det en "uppenbar" krigar-grav, och därmed utgick de tidiga tolkningarna från att graven måste tillhöra en man, eftersom de inte riktigt kunde tänka sig att en kvinna kunde ha varit en krigare med hög status.

Sedan är det väl inte så där alldeles självklart att bara för att det låg vapen i graven så måste det vara en krigares grav - även om det onekligen är ett fullt rimligt antagande.

För att spinna vidare på detta:
              Det går inte heller att säkert säga att fynd från gravar är tänkta att spegla den dödes personlighet. Ofta har det nog varit fallet, men vi kan ju inte veta.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av da_bohz Visa inlägg
                Det går inte heller att säkert säga att fynd från gravar är tänkta att spegla den dödes personlighet.
                Nä, man kan ju tänka sig att gravar speglar omgivningens önskedrömmar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                  Undras om det var med kristendomen den här tendensen att sudda ut kvinnor från historien dök upp här i trakterna?
                  De suddades ju inte ut, de bara förminskades så drastiskt att ingen längre kunde se dem om man inte verkligen försökte :)

Kristendomen gjorde på många sätt att klyftan mellan män och kvinnor blev större. Jag vill gärna tänka mig att det beror på att endast män fick vara präster, och därmed förmedla exakt vad folk skulle tro på till dem. Hade han lust att ge kvinnor färre befogenheter var det inte lätt för folk att stoppa honom. Att gå mot "guds ord" (åtminstone innan reformationen) var ju av allt att döma typ samma sak som att aktivt dyrka satan. Men det här är bara som jag tolkat det, och jag är ingen expert på detta området.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
                    På vikingatiden var kvinnor stridande och agerade militära ledare. Vi vet inte i vilken omfattning men för oss som spelar fornnordiskt kan det vara en viktig kampanjdetalj. Särskilt om det är roligt att använda rollspel för att utforska alternativ till dagens normer.
                    Eh. Det är nog en lite väl vild slutsats att dra. Snarare kan vi säga att på Vikingatiden fanns det åtminstone en kvinna som tillhörde den politiska eliten och hedrades efter sin död på ungefär samma sätt som sina manliga kollegor.
                    Vad deras samhällsstruktur har att säga om det vet vi mindre om, liksom hennes liv. Hon kan såklart vara en i mängden av massvis med kvinnliga jarlar som styrde på samma sätt som sina manliga alternativ, men hon kan likagärna vara undantaget som bekräftar regeln.
                    Ett troligt alternativ, som jag förstod det på de olika experterna, handlar det om en änka som ärvt sin mans makt (eller helt enkelt tagit den).

Själv bryr jag mig mindre om verkligheten om jag ska lira fornnordiskt (eller något annat). Det är mer intressant med mer olika karaktärer på olika platser i samhället, och detta inkluderar olika kön.

Kommentera

Alltså det här oinitierade gubbgissandet om ondskefull katolicism och starka fornnordiska kvinnor. Svensk nationalsport.

Dicken har skrivit om frågan: http://blog.svd.se/historia/2011/11/...och-kvinnorna/

Kommentera

Värt att notera är att en av Norges största och mest välbevarade fynd från vikingatiden är en skitstor båt som hade två kvinnorkroppar i sig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oseberg_Ship

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                          Alltså det här oinitierade gubbgissandet om ondskefull katolicism och starka fornnordiska kvinnor. Svensk nationalsport.

Dicken har skrivit om frågan: http://blog.svd.se/historia/2011/11/...och-kvinnorna/
                          Det var nog tråkigare för kvinnor i Sverige när vi gick från Katolicism till Protestantism, i alla fall "kortsiktigt".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg

Eh. Det är nog en lite väl vild slutsats att dra. Snarare kan vi säga att på Vikingatiden fanns det åtminstone en kvinna som tillhörde den politiska eliten och hedrades efter sin död på ungefär samma sätt som sina manliga kollegor.
                            Vad deras samhällsstruktur har att säga om det vet vi mindre om, liksom hennes liv. Hon kan såklart vara en i mängden av massvis med kvinnliga jarlar som styrde på samma sätt som sina manliga alternativ, men hon kan likagärna vara undantaget som bekräftar regeln.
                            Ett troligt alternativ, som jag förstod det på de olika experterna, handlar det om en änka som ärvt sin mans makt (eller helt enkelt tagit den).

Själv bryr jag mig mindre om verkligheten om jag ska lira fornnordiskt (eller något annat). Det är mer intressant med mer olika karaktärer på olika platser i samhället, och detta inkluderar olika kön.
                            Alltså seriöst. När vi har historiska källor som säger att "Vikingarna hade kvinnliga krigare" (bl.a. flera brittiska källor), det är väl etablerat i mytologin att vikingarna hade kvinnliga krigare och det är etablerat i berättartraditionen (som den t.ex. skrivs ner av Saxo Grammaticus och Snorre) och när allt inom arkeologin tyder på att det här är en krigare och folk neggar det pga kön så... ffs.
                            "lalalalaaingakvinnligakrigarelalalalalala"

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg

Alltså seriöst. När vi har historiska källor som säger att "Vikingarna hade kvinnliga krigare" (bl.a. flera brittiska källor), det är väl etablerat i mytologin att vikingarna hade kvinnliga krigare och det är etablerat i berättartraditionen (som den t.ex. skrivs ner av Saxo Grammaticus och Snorre) och när allt inom arkeologin tyder på att det här är en krigare och folk neggar det pga kön så... ffs.
                              "lalalalaaingakvinnligakrigarelalalalalala"
                              Inte riktigt säker på varför du citerade mig där. Klickade du fel eller? Jag sa väl ingenting som sa emot vad du skrev? Eller var det ett ovanligt ilsket medhålls-quote?

En kvinnlig krigare är ju inte samma sak som en kvinnlig militär ledare. Kvinnliga krigare har ju funnits i princip i varenda kultur någonsin där krig har existerat, i större eller mindre grad.

Kommentera

Arbetar …
                              X