Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Sagan om The One Ring

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av PAX, Idag, 10.32
2 responses
14 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Khal, Idag, 07.56
1 response
34 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
155 responses
6.282 visningar
1 gillar
Fiktionslek  
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 08.07
8 responses
97 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 20.44
3 responses
63 visningar
3 gillar
Ymir
av Ymir

Skapad av krank, 13 November 2017, 06.07
13 responses
193 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Aesmondih, 10 October 2017, 16.05
1 response
52 visningar
0 gillar
Wasabi
av Wasabi

Skapad av Rangertheman, 16 November 2017, 21.39
22 responses
604 visningar
0 gillar
Mattis
av Mattis

Skapad av luddwig, 12 June 2017, 18.48
12 responses
254 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av en_müller, Igår, 21.54
0 responses
48 visningar
1 gillar
en_müller  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Kanske skulle peta lite på tråden...
    Karaktärsgeneratorn lokalt på min dator är hyfsat klar. Det finns en sida för utrustning, möjlighet att spara sin rollperson i databasen om man är inloggad med sitt konto, och en möjlighet att exportera till en textfil om man inte är inloggad. Näst på tur står att fixa en importera-funktion också så att man får någon nytta av exporten...

Läsandet i boken går inte alls just nu (so little time, so much to do) men sedan den andre oktober när jag skrev något här senast så har jag läst en del i alla fall, till exempel om resor. Jag brukar(?) hantera resor i rollspel ungefär så här: "Ni vill resa till plats X? Okej, ni hoppas på en båt och åker dit. Det tar fyra dagar kanske. Vad vill ni göra nu?"

Om (när) jag spelleder The One Ring så ska jag givetvis hantera resor så som reglerna beskriver. En resa på X dagar kräver Y kontrollslag av rollpersonerna för att undvika komplikationerna. Tar rutten 4 dagar men ni har bara mat för 2? Ajdå, hoppas någon har högt värde i Hunting. Ni ville resa genom den skogen sa ni, okej, det är svår terräng så ert tempo halveras. Det är ingen jäkla söndagspromenad att ta sig någonstans här.

Det finns två kartor med i boken. En för spelarna och en för SL. Den sistnämnda är färgkodad och olika områden är olika svåra att ta sig igenom. När hjältarna vill ta sig någonstans så visar de på kartan (boken har ett gäng exempel på typiska resvägar mellan kända platser) och SL beräknar hur lång tid de tar. Spelarna ska sedan födela rollerna Guide, Scout, Huntsman och Look-out man mellan sig. De olika rollerna ansvarar för olika kontrollslag under resan (t.ex. rullar Huntsman när det är dags att jaga käk).

Jag har nog en liten tröskel att ta mig över för att verkligen gilla det här, men det är ju kul att utmana sig med något mindre välkänt speltekniskt, och jag har skaffat spelet för att använda det, inte för att modda det. Åtminstone en kompis har anmält sig som villig speltestare, men det är en bit kvar innan jag är redo.

Kommentera

Jag.har också alltid haft lite svårt för resor, men jag tycker reglerna här funkar väldigt bra utan att kräva en massa utav spelledare/spelare.

Det som krävs är att SL har ett par "random encounters" förberedda ifall folk rullar sauronögon, samt att faktisk måste hålla sig till sin valda roll under en resa. Rollerna gör att alla har någonting att göra under resan, och gör så att ingen enda rollperson kan dominera allt :)

Kommentera

Bokläsandet går inget vidare (kan inte motivera varför, jag har väl inte tid gissar jag), men programmerandet går bättre.

https://omjonasson.se/rollspel/theonering/

Generatorn är klar så nu kan man välja utrustning och allt. Man kan även spara ner sin rollperson på fil (och ladda in den igen). Väljer man att logga in så finns det ett väldigt basic kampanjverktyg som låter en spelledare skapa ett fellowship (spelledaren kan se allas rollformulär, medan en spelare bara ser sitt eget samt namnet på de andra i fellowshipet).

Tärningsrullvertyg måste jag såklart fixa, och fler hjälptexter för att hålla reda på olika regelmekaniker. En online-SL-skärm typ.

Kommentera

Jag har hittat en bugg i karaktärskapandet, när du väljer bakgrund så om du trycker i en och byter till en annan så tar den inte bort understyckningen av den den första bakgrundens favoritskill

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg
            Jag har hittat en bugg i karaktärskapandet, när du väljer bakgrund så om du trycker i en och byter till en annan så tar den inte bort understyckningen av den den första bakgrundens favoritskill
            Tack så mycket! Man blir lätt fartblind efter att ha skapat femtioelva rollpersoner och ändrat kod nästan lika ofta. Det ska vara fixat nu.

Kommentera

Har läst om combat idag. Det blandar större textmängder med inforutor som konkret visar det regeltekniska (så görs genomgående i boken) och det fungerar mycket bra. Textförklaringarna blir ibland lite för långa och övertydliga, men blir efter en första genomläsning mer som en slags backup om en titt på aktuell inforuta inte ger den information man sökte. En lite dålig grej är att kapitlet "Life and Death" är 31 sidor tidigare, så det blir lite bläddrande när man som ovan TOR'are kommer på sig med att undra exakt hur Wounds nu fungerade. En annan lite dålig sak är att man får jättebra koll på hur spelare gör skada och kan slås ut, men att det är oklart hur ett monster slås ut. Kan monster få wounds eller är bara encumberance ner till 0 som gäller? Piercing blow på ett monster? Känner lite vagt att jag sett någon som sådant här, men lyckades inte hitta det nu.

Strider är lite "mattenördigare" än jag först trodde. Det finns bonustärningar, knock-backs, called shots, ambushes och lite smått och gott som jag inte sett ett ord om i de recension jag tidigare läst. Annars hade jag bra grundkoll.

En spelare kan ta en av 4 stances i en strid.
              Close combat: Forward (6), Open (9) eller Defensive (12)
              Ranged combat: Rearward (12)

För att få välja readward måste du ha minst 2 polare i close combat som håller fienden på avstånd.

Siffrorna i parantes är ett värde som används både för att avgöra hur svårt det är för dig att träffa, och hur svårt det är för monstren att träffa dig, dvs kör du forward så kommer du få in massor med hugg, men troligtvis ta en massa stryk. Det verkar vara god potential för snabba och episka strider där en skada verkligen kan bli ett problem (man slipper alltså "min tur att slå... miss, min tur att slå, träff! 1 i skada, nu har monstret 49 hit points kvar" respektive "nu är jag nere på 2% hälsa utan någon som helst regelteknisk effekt, kanske ska dricka en potion snart").

Stridssystemet är spännande och det ska bli kul att någon gång få provspela (och se hur snabbt det går att få rutin på vad Edge var, när det blir en piercing damage och så vidare). Sedan är det lite halvironiskt att jag sitter och läser om ett matematiskt stridssystem samtidigt som jag är med i två DnD-kampanjer samtidigt som jag egentligen inte är så stridsintresserad i mitt rollspelade nu för tiden...

Kommentera

Arbetar …
              X