Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

The Expanse!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
222 responses
7.809 visningar
10 gillar
Lightshy  
Skapad av Kraetyz, 22 February 2018, 23.38
2 responses
93 visningar
5 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av Rymdhamster, Igår, 15.59
10 responses
179 visningar
1 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Henke, 21 February 2018, 11.26
10 responses
148 visningar
0 gillar
Lemur
av Lemur
 
Skapad av Bifur, Igår, 08.22
10 responses
243 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
60 responses
1.969 visningar
13 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av shotgun_ramadan, Idag, 10.28
5 responses
107 visningar
2 gillar
shotgun_ramadan  
Skapad av Björn Wärmedal, Idag, 14.08
0 responses
11 visningar
2 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av CapnZapp, 17 February 2018, 09.25
64 responses
1.461 visningar
4 gillar
CapnZapp  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 15.51
80 responses
1.824 visningar
9 gillar
Björn Wärmedal  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • The Expanse!

    Jag såg i min feed någonstans att Green Ronin köpt rättigheterna till bokserien The Expanse.

    Jag kan iofs använda några av de rollspel jag redan har för att spela i den världen. Men det kan ändå vara intressant och se vad det blir av det.

    Jag har sett in någon intervju att en av de använde D20 modern när de spelade det (författarna alltså).

    /H

  • #2
    Mycket oväsen på sina håll över att dom ska basera det på sitt Adventure Game Engine-regelsystem. Jag har ingen åsikt om det själv då jag inte spelat nåt AGE-spel.

    Kommentera


    • #3
      Ah, det är väl förståss inte helt oväntat, då det är deras "in house" regelsystem. Jag har själv inte heller spelat någon av AGE spelen, annat än i digitaliserad form.

      /Honken

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Honken Visa inlägg
        Jag har själv inte heller spelat någon av AGE spelen, annat än i digitaliserad form.

        /Honken
        Alltså typ Skype med annat folk eller finns det nått dataspel som använder det regelsystemet?

        Kommentera


        • #5
          Oj, har jag fel i att AGE systemet ska vara "samma" system som finns i Dragon Age spelen? Jag antar att det kan vara en förenklad version man spelar som TTRPG. Eller att den är utvecklad med Dragon Age i tankarna? Det var väl det som var dess "selling point".

          /H

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Honken Visa inlägg
            Oj, har jag fel i att AGE systemet ska vara "samma" system som finns i Dragon Age spelen? Jag antar att det kan vara en förenklad version man spelar som TTRPG. Eller att den är utvecklad med Dragon Age i tankarna? Det var väl det som var dess "selling point".

            /H
            Mekaniken i Dragon Age TRPG är helt annorlunda än i Dragon Age CRPG, men många av valen man kan göra är tagna från datorspelet och "översatta" till pappersspelet. Man har t ex samma klasser (Warrior, Thief, Mage), spellsen är tagna från datorspelet, o s v.

            För att ta ett exempel: spellen Rock Armor finns både i DA: Origins och i DA TRPG. I DA:Origins så ger den en armor-bonus baserad på ditt Spellpower-värde, och har en Upkeep på 40 (vilket betyder att så länge den är igång så är din max-mana 40 lägre) plus 5% fatigue (alla andra spells blir 5% dyrare). Du kan alltså ha den igång så länge du vill. I DA TRPG så ger den en armor rating lika med ditt Magic-värde (vilket väl motsvarar kopplingen till Spellpower), men har en fast varaktighet på 1 timme + 1 timme per extra mana man spenderar.

            Kommentera


            • #7
              Green Ronin utvecklade ursprungligen sitt AGE-system just för Dragon Age (och ursprungligen som tre delar med levlarna 1-5, 6-10 och 11-20). Systemet har ingenting gemensamt med dataspelets system.

              Numera finns systemet i från DA fristående form: Fantasy AGE (en sammanhållen volym).

              Eftersom jag är måttligt imponerad* av AGE blir därför nyheten "Expanse som rollspel!" kraftigt reducerad av "Expanse som AGE-spel!".

              *) tyckte väldigt mycket om första Dragon AGE boxen, men i bakspegeln har jag insett mycket berodde på förväntningar för vidare levling (första boxen innehöll som sagt fem levlar) som sedan splittrades. Karaktärerna har alldeles för mycket hit points. Det finns ingen vettig ansats till balans i strid mellan olika gubbar. Specialiseringarna var inte roliga och färgstarka tillräckligt. Inget av detta är ett problem på låg level, så box 1 funkade. Men egentligen faller det fulla systemet ihop under sin egen tyngd. För mig är det uppenbart att Chris Pramas knåpade ihop den första boxen utan att ha tänkt igenom hur han utökar systemet till hela tjugo levlar, en insikt jag i det längsta hoppades jag aldrig skulle behöva dra.

              Kommentera

              Arbetar …
              X