Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

The Expanse!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 08.47
21 responses
748 visningar
10 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Cake, 06 October 2016, 11.07
61 responses
2.625 visningar
2 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av koraq, 17 September 2017, 14.02
3 responses
62 visningar
0 gillar
koraq
av koraq
 
Skapad av God45, Idag, 09.31
0 responses
26 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av God45, Igår, 06.58
15 responses
281 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Sponny, 06 August 2017, 15.48
3 responses
115 visningar
11 gillar
Sponny
av Sponny
 
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
18 responses
783 visningar
4 gillar
Eagi
av Eagi
 
Skapad av God45, 17 September 2017, 21.41
4 responses
100 visningar
3 gillar
God45
av God45
 
Skapad av krank, Igår, 09.18
1 response
39 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av krank, Igår, 09.20
0 responses
14 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • The Expanse!

    Jag såg i min feed någonstans att Green Ronin köpt rättigheterna till bokserien The Expanse.

    Jag kan iofs använda några av de rollspel jag redan har för att spela i den världen. Men det kan ändå vara intressant och se vad det blir av det.

    Jag har sett in någon intervju att en av de använde D20 modern när de spelade det (författarna alltså).

    /H

  • #2
    Mycket oväsen på sina håll över att dom ska basera det på sitt Adventure Game Engine-regelsystem. Jag har ingen åsikt om det själv då jag inte spelat nåt AGE-spel.

    Kommentera


    • #3
      Ah, det är väl förståss inte helt oväntat, då det är deras "in house" regelsystem. Jag har själv inte heller spelat någon av AGE spelen, annat än i digitaliserad form.

      /Honken

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Honken Visa inlägg
        Jag har själv inte heller spelat någon av AGE spelen, annat än i digitaliserad form.

        /Honken
        Alltså typ Skype med annat folk eller finns det nått dataspel som använder det regelsystemet?

        Kommentera


        • #5
          Oj, har jag fel i att AGE systemet ska vara "samma" system som finns i Dragon Age spelen? Jag antar att det kan vara en förenklad version man spelar som TTRPG. Eller att den är utvecklad med Dragon Age i tankarna? Det var väl det som var dess "selling point".

          /H

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av Honken Visa inlägg
            Oj, har jag fel i att AGE systemet ska vara "samma" system som finns i Dragon Age spelen? Jag antar att det kan vara en förenklad version man spelar som TTRPG. Eller att den är utvecklad med Dragon Age i tankarna? Det var väl det som var dess "selling point".

            /H
            Mekaniken i Dragon Age TRPG är helt annorlunda än i Dragon Age CRPG, men många av valen man kan göra är tagna från datorspelet och "översatta" till pappersspelet. Man har t ex samma klasser (Warrior, Thief, Mage), spellsen är tagna från datorspelet, o s v.

            För att ta ett exempel: spellen Rock Armor finns både i DA: Origins och i DA TRPG. I DA:Origins så ger den en armor-bonus baserad på ditt Spellpower-värde, och har en Upkeep på 40 (vilket betyder att så länge den är igång så är din max-mana 40 lägre) plus 5% fatigue (alla andra spells blir 5% dyrare). Du kan alltså ha den igång så länge du vill. I DA TRPG så ger den en armor rating lika med ditt Magic-värde (vilket väl motsvarar kopplingen till Spellpower), men har en fast varaktighet på 1 timme + 1 timme per extra mana man spenderar.

            Kommentera


            • #7
              Green Ronin utvecklade ursprungligen sitt AGE-system just för Dragon Age (och ursprungligen som tre delar med levlarna 1-5, 6-10 och 11-20). Systemet har ingenting gemensamt med dataspelets system.

              Numera finns systemet i från DA fristående form: Fantasy AGE (en sammanhållen volym).

              Eftersom jag är måttligt imponerad* av AGE blir därför nyheten "Expanse som rollspel!" kraftigt reducerad av "Expanse som AGE-spel!".

              *) tyckte väldigt mycket om första Dragon AGE boxen, men i bakspegeln har jag insett mycket berodde på förväntningar för vidare levling (första boxen innehöll som sagt fem levlar) som sedan splittrades. Karaktärerna har alldeles för mycket hit points. Det finns ingen vettig ansats till balans i strid mellan olika gubbar. Specialiseringarna var inte roliga och färgstarka tillräckligt. Inget av detta är ett problem på låg level, så box 1 funkade. Men egentligen faller det fulla systemet ihop under sin egen tyngd. För mig är det uppenbart att Chris Pramas knåpade ihop den första boxen utan att ha tänkt igenom hur han utökar systemet till hela tjugo levlar, en insikt jag i det längsta hoppades jag aldrig skulle behöva dra.

              Kommentera

              Arbetar …
              X