Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Taktiska roller i rollspel. Bra eller kass.

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 18 July 2017, 13.05
65 responses
2.314 visningar
8 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Lambendil, Igår, 21.11
3 responses
60 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
140 responses
4.578 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av Krille, Igår, 23.07
0 responses
17 visningar
2 gillar
Krille
av Krille

Skapad av talgboll, 30 July 2017, 16.28
12 responses
256 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av anth, Igår, 11.41
3 responses
193 visningar
0 gillar
SiggeX
av SiggeX

Skapad av ceruleanfive, 17 August 2017, 11.47
5 responses
163 visningar
0 gillar
Lambendil  
Skapad av cogitare, 20 August 2017, 17.20
14 responses
319 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Pntus, 11 August 2017, 16.03
6 responses
175 visningar
0 gillar
Chryckan  
Skapad av RobertBarkhald, 18 March 2017, 12.13
10 responses
645 visningar
2 gillar
Ja!
av Ja!

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
    Du har fel. Det krävs inte "så mycket annat". Det enda som krävs är valmöjligheter, vilket rutnät och utrustning kan skapa. Jag skrev ett tvåsidorsrollspel, utan rutnät och utrustning, som har mer taktiskt djup än D&D4 och där spelledaren kunde improvisera fram encounters. Femtusen valmöjligheter varje runda, om man vill vara krass, utan att för den skull vara oövergripligt, och skapade en utmanande och kul upplevelse varje strid.

Det sagt: rollerna är, enligt mig, inte där för spelarna utan för speldesignern. Jag klarade mig med tre roller - attack, soak, buff.
    I all välmening ställer jag mig försiktigt skeptisk till detta. Jag har hittills aldrig hört/läst någon annan än du gå i god för thrice, och spel har en tendens att fungera väldigt annorlunda när någon annan än den som gjort det spelleder.
    Sen är ju inte antalet valmöjligheter ett så informativt mått, kör man combat as war har man ju oändligt antal val.
    De tre rollerna ställer ju också till det för den som håller med Mundo om att man vill ha en rollperson med unik förmåga: är man fler än tre är ju två inte längre unika.
    Det vi diskuterade i tråden är ju om dina tre roller gör taktiska strider *bättre*.

Kommentera

Jag kan tycka det är kul när det finns roller som har en klar påverkan på hur man slåss i striden, men att karaktärerna inte är låsta vid en specifik roll utan kan välja roll från gång till gång beroende på omständigheterna.

Exempelvis har vi kanske bågskytten som normalt sett håller sig i bakkant med sin båge, som helt plötsligt måste gå fram och ta frontlinjen för att alla andra är skadade och måste hålla sig i bakgrunden istället.

Eller att i ett bakhåll kanske alla väljer ligga i frontlinjen.

Jag tyckte The One Ring gjorde detta rätt bra, på ett smidigt sätt där ens "position" helt enkelt påverkade hur lätt man hade att träffa, och hur lätt man var att träffa.

Slogs man på frontlinjen så var man lätt att träffa, men det var fienden också, höll man sig på avstånd med sin båge (vilket man endast kunde göra om man hade folk i frontlinjen som höll fienden på avstånd) så var man svår att träffa, men hade också svårare att träffa motståndaren.

Sålunda kunde vem som helst ta vilken roll som helst, och till och med skifta roll under stridens gång beroende på vad som hände.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Vilket spel är fet du skrivit och var kan jag läsa det? ;) Det låter intressant.
        Thrice

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tre solar Visa inlägg
          I all välmening ställer jag mig försiktigt skeptisk till detta. Jag har hittills aldrig hört/läst någon annan än du gå i god för thrice, och spel har en tendens att fungera väldigt annorlunda när någon annan än den som gjort det spelleder.
          Sen är ju inte antalet valmöjligheter ett så informativt mått, kör man combat as war har man ju oändligt antal val.
          De tre rollerna ställer ju också till det för den som håller med Mundo om att man vill ha en rollperson med unik förmåga: är man fler än tre är ju två inte längre unika.
          Det vi diskuterade i tråden är ju om dina tre roller gör taktiska strider *bättre*.
          Tja, i denna tråd pratar någon annan om Thrice. Jag vill inte släppa speltestdokument än, för även om systemet fungerar bra så uppfyller det bara några av mina designmål ("spelarna ska diskutera taktik", "lätt att lära sig", "Ska kunna se fiendetaktik och anpassa sig till det", "Eskalering upp till ett klimax då striden tar slut") men inte alla ("Olika sätt att avsluta strid", "Inte baseras på ren slump").

Det jag svarade på hade inte med originaltråden att göra, utan ditt sätt att försöka säga att det måste finnas vissa komponenter med för att något ska bli taktiskt. Jag kanske missförstod dig, men man behöver faktiskt inte göra stridssystem som är designat som D&D4 för att få till taktiska strider. Det är vettigt för en speldesigner att ha spelartyper i åtanke, vilket jag sade i mitt förra inlägg. Det handlar för mig dock lika mycket om Spike, Johnny och Timmy än om vad spelaren kan göra. Det handlar om att designa för en målgrupp, snarare än att designa "på känn".
          Last edited by Rickard; 07 August 2017, 13.13.

Kommentera

Arbetar …
          X