Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Var ska man börja med "alternativa" rollspel?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Igår, 11.57
15 responses
236 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av GnomviD, 29 July 2017, 14.11
8 responses
319 visningar
6 gillar
GnomviD
av GnomviD
 
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
32 responses
590 visningar
0 gillar
Lupus Maximus  
Skapad av krank, 15 December 2017, 06.47
6 responses
120 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Minimoni, Igår, 16.43
0 responses
60 visningar
1 gillar
Minimoni  
Skapad av adam23089, Igår, 13.17
4 responses
55 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av adam23089, Igår, 06.38
1 response
46 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Phelan, Igår, 14.49
0 responses
61 visningar
1 gillar
Phelan
av Phelan
 
Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
254 visningar
2 gillar
marat
av marat
 
Skapad av Vimes, 15 December 2017, 19.31
5 responses
208 visningar
9 gillar
APM
av APM
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Var ska man börja med "alternativa" rollspel?

    Jag har ett tag försökt övertala min spelgrupp om att vi skulle kunna testa något nytt. Jag har hört så mycket gott om alla de "alternativa" rollspelen, de som kallas samberättande/spelledarlösa/dirty-hippie-games/etc. Själv har jag bara spelat ett parti Fiasco! i mina dagar, så jag har inte så bra koll på spelen mer än deras namn. Lady Blackbird, SaKVaL, Montsegur 1244, etc är alla spel jag vill testa, men för att övertyga övriga spelare behöver jag nog ha ett rätt enkelt startspel och något som passar de som bara spelat "vanliga" rollspel förr. Genre spelar ingen roll, det viktiga är att vi kan klara av det på två-tre kvällar (max) och sedan återgå till ordinarie kampanj.

    Vilket spel rekommenderas att börja med?

  • #2
    Ni kommer aldrig att kunna återgå till ordinarie kampanj. Ni blir förstörda av hippiespelen. Öppna inte asken om ni inte verkligen är missnöjda med vad ni har.

    Kommentera


    • #3
      En fördel för den som vill pröva på dessa spel är att de allra flesta är byggda för att spela på en kväll. Vilket också förstås gör att ni hinner pröva på 3 olika på 3 kvällar och kan få ut så mycket mer av det.

      En fråga är om ekonomin är en faktor? Om den inte är det så skulle jag spela

      Montsegur 1244: För att det är det bästa spelet och har dessutom för genren (indiespel) ovanligt tydliga regler.
      Nerver av Stål: Finns visserligen inte utgivet än, men går att få tag på gratis och är ett ruskigt bra spel som dessutom är väldigt annorlunda, dock bör nog åtminstone några ha sett ett par klassiska noirfilmer för att det här riktigt ska få sin rätt.
      Daughters of Verona: För att det är roligt, det står till och med i reglerna att det är det.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
        Ni kommer aldrig att kunna återgå till ordinarie kampanj. Ni blir förstörda av hippiespelen. Öppna inte asken om ni inte verkligen är missnöjda med vad ni har.
        Är det verkligen så illa? Är det här nåt återkommande eller är det mest Wilper som fått en ruskig snedtändning här? ;)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

          Är det verkligen så illa? Är det här nåt återkommande eller är det mest Wilper som fått en ruskig snedtändning här? ;)
          Samma sak hände mig. Fast jag skulle i och för sig öppnat asken ändå. Förstörd på det bra sättet liksom.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

            Är det verkligen så illa? Är det här nåt återkommande eller är det mest Wilper som fått en ruskig snedtändning här? ;)

            Jag delar inte alls uppfattningen. =) Jag har testat på indie, men tradd hänger stadigt kvar närmast hjärtat.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

              Är det verkligen så illa? Är det här nåt återkommande eller är det mest Wilper som fått en ruskig snedtändning här? ;)
              Mina små utflykter till indieland gjorde att jag blev rejält avtänd på story/dramaspelande, så det verkar inte vara någon garanterad effekt. Däremot fick jag syn på en massa saker i tradspel som inte riktigt funkade heller och blev "neotraddare"; jag tog med mig idéer om spelfokus och medveten speldesign och ifrågasättande av traditioner och använde dem för att fixa mer awesome tradspelande...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
                En fördel för den som vill pröva på dessa spel är att de allra flesta är byggda för att spela på en kväll. Vilket också förstås gör att ni hinner pröva på 3 olika på 3 kvällar och kan få ut så mycket mer av det.

                En fråga är om ekonomin är en faktor? Om den inte är det så skulle jag spela

                Montsegur 1244: För att det är det bästa spelet och har dessutom för genren (indiespel) ovanligt tydliga regler.
                Nerver av Stål: Finns visserligen inte utgivet än, men går att få tag på gratis och är ett ruskigt bra spel som dessutom är väldigt annorlunda, dock bör nog åtminstone några ha sett ett par klassiska noirfilmer för att det här riktigt ska få sin rätt.
                Daughters of Verona: För att det är roligt, det står till och med i reglerna att det är det.
                Ekonomin är inte ett problem - med tanke på vad jag lägger på hobbyn om året är ett hippiespel inte direkt något som kostar i sammanhanget.

                Hinner man med Montsegur på en kväll, eller är det för långt? Vi spelar ju för det allra mesta på kvällar efter jobb, så tre timmar är ungefär vad vi har att tillgå.

                Personligen är jag fett för Daughters of Verona, men jag vet att jag själv är ungefär fyrtiotusenmiljarder gånger mer Shakespeare-nörd än resten av gänget. Måste man kunna sin Shakespeare för att ha behållning av det?

                Kommentera


                • #9
                  Det kan vara lätt att börja med ett spel som har en tydlig struktur. Bra sådana är t.ex. While the World Ends, Lady Blackbird eller Zombie Cinema. Om du har spelat Fiasco och känner dig bekant med reglerna kan det också fungera bra.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

                    Ekonomin är inte ett problem - med tanke på vad jag lägger på hobbyn om året är ett hippiespel inte direkt något som kostar i sammanhanget.

                    Hinner man med Montsegur på en kväll, eller är det för långt? Vi spelar ju för det allra mesta på kvällar efter jobb, så tre timmar är ungefär vad vi har att tillgå.

                    Personligen är jag fett för Daughters of Verona, men jag vet att jag själv är ungefär fyrtiotusenmiljarder gånger mer Shakespeare-nörd än resten av gänget. Måste man kunna sin Shakespeare för att ha behållning av det?
                    Montsegur är gjort för enkvällsspel, men det sagt så är nog 3h tight, särskilt om ingen spelat det förut. Jag hade nog spelat det på 2 kvällar i så fall, alternativt bara varit 3 personer då speltiden är ganska direkt proportionerligt mot antalet spelare.

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag håller med BdG, 3 timmar är väl tight.
                      Men M1244 är indelat i akter, så det finns naturliga brytpunkter där det passar bra med en kortare eller längre paus.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
                        Jag håller med BdG, 3 timmar är väl tight.
                        Men M1244 är indelat i akter, så det finns naturliga brytpunkter där det passar bra med en kortare eller längre paus.
                        Har du någon aning om när/om boxen ska tryckas igen? Är mer sugen på den än PDF.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg
                          Har du någon aning om när/om boxen ska tryckas igen? Är mer sugen på den än PDF.
                          Åh, visste inte att den var out of print. Nej har ingen koll, men ja, det spelet är jättesnyggt så till skillnad från många spel så är det faktiskt värt att ha boxen. Lära sig franska kanske?

                          Kommentera


                          • #14
                            Finns på Noble Knight, bara att hyvla kortet.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg

                              Är det verkligen så illa? Är det här nåt återkommande eller är det mest Wilper som fått en ruskig snedtändning här? ;)
                              Pfft... Nej, nej, nej... Jag har testat indiespel några gånger. En gång var riktigt bra, andra gånger var bara knappt okej. ​Jag har spelat betydligt mer traditionella rollspel än indiespel och varje gång jag testar något indiespel blir jag bara mer övertygad om hur mycket mer jag gillar traditionellt rollspel i jämförelsen. Det handlar bara om spelstil, precis som med allt annat vad gäller rollspel. Den som påstår att vare sig indiespel eller tradspel är överlägset det andra har fel.

                              Jag är definitivt en tradspelare. Det finns dock många intressanta aspekter av indiespel däremot, så alla borde prova indiespel åtminstone en gång. Det kan dock sägas om de flesta rollspel, så huvudtipset är väl egentligen att testa nya rollspel närhelst du får chansen :)

                              ​Min erfarenhet av indiespel är att de fungerar bra om man vill komma igång fort och spela något på några timmar. MEN dramat är otroligt mycket mer beroende av insats från spelarna i ett indiespel jämfört med trad. Ska storyn bli trovärdig och intressant krävs det att spelarna själva gör storyn trovärdig och intressant. Spelledaren behöver oftast inte förbereda något, och i många fall behövs ingen SL alls. Detta kan verka positivt för att slippa extra "jobb" inför spelmöten, men jag tycker ofta storyn blir osammanhängande och lidande. Det passar dock bättre för one-shots då och då, men personligen skulle jag inte varken orka eller vilja spela indiespel ens hälften så ofta som jag kan tänka mig spela tradspel.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X