Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Apocalypse World, andra ver., är det bra?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Kaigon, Igår, 21.16
2 responses
57 visningar
2 gillar
Naqser
av Naqser
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
139 responses
5.338 visningar
10 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Mekanurg, Igår, 20.00
1 response
85 visningar
2 gillar
Hans E Magnusson  
Skapad av anth, 02 January 2017, 13.58
33 responses
729 visningar
0 gillar
DeBracy
av DeBracy
 
Skapad av Wikingen, 03 December 2017, 14.44
10 responses
293 visningar
0 gillar
IcarusDream  
Skapad av Gurgeh, Igår, 20.41
2 responses
77 visningar
0 gillar
Nässe
av Nässe
 
Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
312 responses
11.764 visningar
1 gillar
lilonjo
av lilonjo
 
Skapad av C-J, 01 December 2017, 19.42
13 responses
230 visningar
7 gillar
C-J
av C-J
 
Skapad av Ram, 09 December 2017, 10.28
7 responses
113 visningar
0 gillar
Ram
av Ram
 
Skapad av God45, Igår, 19.41
0 responses
56 visningar
3 gillar
God45
av God45
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Apocalypse World, andra ver., är det bra?

    Rätt mastiga 300 sidor vad det verkar. Har själv inte köpt pdf. Har någon gjort det och kan komma med input om det är värt att införskaffa? Är alla sidor regler är det typ 30 sidor regler och resten setting?

  • #2
    Det är huvudsakligen regler. Setting finns ju egentligen knappt, annat än den som på olika sätt är inbakad i reglerna.

    Personligen har jag tyckt att det är ganska tungt att spelleda. Reglerna följer förvisso ett tydligt mönster, men det blir många regler och annat att hålla koll på under spelandet. Världen, karaktärer, handlingen, platser och SLPs improviseras/vidareutvecklas dessutom i regel i stunden. Jag har således behövt ta en del pauser för att kolla upp regler, anteckna nya saker och dylikt.

    I slutändan är det dock ett väldigt trevligt spel, som har en väldigt tydlig vision och erbjuder en förhållandevis unik spelupplevelse.
    Last edited by ceruleanfive; 26 July 2017, 13.43.

    Kommentera


    • #3
      Jag hade uppfattat det som att det faktiska regelavsnittet är rätt kort, men att det sen är en jäkla massa "råd" till SL (förlåt MC) om hur man ska tänka och jobba för att guida spelarna mot en bra story?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
        Det är huvudsakligen regler. Setting finns ju egentligen knappt, annat än den som på olika sätt är inbakad i reglerna.

        Personligen har jag tyckt att det är ganska tungt att spelleda. Reglerna följer förvisso ett tydligt mönster, men det blir många regler och annat att hålla koll på under spelandet. Världen, karaktärer, handlingen, platser och SLPs improviseras/vidareutvecklas dessutom i regel i stunden. Jag har således behövt ta en del pauser för att kolla upp regler, anteckna nya saker och dylikt.

        I slutändan är det dock ett väldigt trevligt spel, som har en väldigt tydlig vision och erbjuder en förhållandevis unik spelupplevelse.
        Har du tips på "lättare" postapokalypsspel? Tänkte sannolikt köra Mutant Elysium med fokus på livet i enklaven och lite zonfärder på ytan. AW verkar lite bökigt för nybörjare.

        Dream Askew kanske är bättre än AW?

        Kommentera


        • #5
          Dream Askew är ju på ett sätt en "lightversion" av AW eller rättare sagt ett samberättarlir (snarare än ett straight upp rollgestaltande rollspel) inspirerad av AW.

          Jag älskar AW with my whole body including my peepee, men AW gjorde ju också något alldeles eget, och utan att riktigt veta det hade jag längtat efter just det i flera år. Så jag väljer AW!

          Se om du kan få chansen att bläddra i boken lite och känna efter om reglerna, beskrivningarna och bilderna talar till dig.

          Eller vänta, det kan du ju göra i referensboken på nätet!
          - Länk: http://apocalypse-world.com/Apocalyp...fbook2ndEd.pdf
          - Kolla in rollpersonsarketyperna som är första halvan av dokumentet
          - Framförallt, kolla in basic moves på sidan 27. Där har du en sammanfattning av nästan hela spelet,
          faktiskt.
          -- Förklaring: "roll+cool" (eller hot, hard, sharp, wierd) betyder "slå 2T6 och lägg till ditt värde på Cool, som går från -1 till +3"
          -- Förklaring: "Be prepared for the worst" betyder att MC (SL) kommer få något att hända. Kolla "your moves" på sidan 27.

          Skadar inte att testa Dream Askew heller, det kan ni spela på en halvdag och så vet ni om ni gillar det eller inte.
          Last edited by Sodivra; 26 July 2017, 15.02.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg

            Har du tips på "lättare" postapokalypsspel? Tänkte sannolikt köra Mutant Elysium med fokus på livet i enklaven och lite zonfärder på ytan. AW verkar lite bökigt för nybörjare.

            Dream Askew kanske är bättre än AW?
            Ja, jag brukar ju säga att Dream Askew är som AW fast bra. Det har tagit bort allt onödigt som spelledare och tärningar samt spelas klart på en kväll istället för att kräva en lång kampanj för att komma till sin rätt. Dock ska det erkännas att det inte är helt uppenbart från texten i DA hur det ska spelas, så om ingen i gruppen spelat samberättarspel eller liknande tidigare så är det nog inte det jag hade börjat med.)

            Skadar inte att testa AW heller men ge det då mer än en kväll (det har jag tyvärr aldrig fått tillfälle till) och spela helst med en spelledare som redan kan det, så ni får känna på hela potentialen i spelet.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg

              Har du tips på "lättare" postapokalypsspel?
              Har tyvärr dålig koll på andra postapospel, har mest spelat det i friform eller i egenskrivna system. Skulle dock säga att AW bara delvis kan kallas för postapospel – i första hand är det helt enkelt AW, postapokalypsen känns mer som en backdrop.

              Har testat Mutant: År noll, men fastnade aldrig riktigt för det. Lite för mycket hexcrawl och lite udda XP-system, i min subjektiva mening. Sen tyckte jag att den övergripande stämningen (som förvisso i sig var tokskön) medförde att spelandet som bäst kändes lite halvseriöst.
              Last edited by ceruleanfive; 26 July 2017, 16.03.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg

                Har du tips på "lättare" postapokalypsspel? Tänkte sannolikt köra Mutant Elysium med fokus på livet i enklaven och lite zonfärder på ytan. AW verkar lite bökigt för nybörjare.

                Dream Askew kanske är bättre än AW?
                DU VILL HA MUTANT FUTURE!!! Det är gratis, bäst, enkelt och vackert. Nämnde jag gratis?

                Finns här: http://www.drivethrurpg.com/product/...-noart-version

                Kommentera


                • #9
                  VILL DU HA DET ÄNNU KONSTIGARE???!!! Då vill du ha Planet Motherfucker!

                  https://drive.google.com/file/d/0BwQ...ZtMmJ6aFk/view

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                    VILL DU HA DET ÄNNU KONSTIGARE???!!! Då vill du ha Planet Motherfucker!


                    https://drive.google.com/file/d/0BwQ...ZtMmJ6aFk/view
                    Inte att leka med!

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      VILL DU HA DET ÄNNU KONSTIGARE???!!! Då vill du ha Planet Motherfucker!

                      https://drive.google.com/file/d/0BwQ...ZtMmJ6aFk/view
                      Underbart bra. Det här är det första "spelet" på evigheter, som jag får lust att göra äventyr till och köra. Man får skapa ett enkelt hemmabyggt system bara, om man ser till egenskapers uppbyggnad; tänker att tre är enkla tester och att man rullar sin tärning (någon med Agility d6 ska slå tre eller högre alltså), 4 är utmanade och 5 är svårt, omöjligt för de med bara d4. HD får man väl höfta till bara. That's it.
                      Last edited by P.eLL.e; 27 July 2017, 10.52.

                      Kommentera


                      • #12
                        AW är ett fantastiskt spel!

                        Det är som sagt ingen uttalad setting utan den sätts vid session 1 av spelgruppen, enda fasta är att apokalypsen hände för 50 år sen och det finns en psychic maelstrom. Resten är öppet.

                        Det är en fet SL-del, men det mesta av det är inte tips utan regler till skillnad från många andra spel.

                        Jag SLar just nu AW och tycker det funkar mycket bra. Det är väl individuellt men för mig får jag precis lagom med stöd av spelet på precis rätt ställen både i preppande och själva spelandet.

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X