Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Setting] Backstabbing-feodalism utan nationer, finns det?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Thermominator, Igår, 20.20
3 responses
84 visningar
1 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av wilper, Igår, 11.08
6 responses
138 visningar
2 gillar
gustaf s  
Skapad av Krille, Igår, 22.04
0 responses
43 visningar
4 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Feuflux, 05 September 2017, 21.29
10 responses
383 visningar
4 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Cake, 06 October 2016, 11.07
65 responses
2.724 visningar
2 gillar
LordXaras  
Skapad av Platon, Igår, 15.52
3 responses
83 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av luddwig, 03 September 2017, 18.12
83 responses
2.717 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Taogoli, Igår, 14.16
0 responses
28 visningar
0 gillar
Taogoli
av Taogoli
 
Skapad av Lambendil, Igår, 09.24
8 responses
132 visningar
0 gillar
Lambendil  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
51 responses
1.170 visningar
9 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Setting] Backstabbing-feodalism utan nationer, finns det?

    Vi vet ju sedan länge att det här klassiska sättet att beskriva feodala fjantasy-riken som nationer med tydligt och stabilt styre är anakronistiskt (eller bara "fantastiskt" om man vill vara snäll) men om man skulle vilja stolpa ner lite feodala fjantasyriken* vore det inte bättre att göra det i form av släkter och allianser och visa vilka konflikter som finns? Nu tänker jag alltså på ett övergripande där-makten-finns-plan.

    Min första fråga, finns det något spel som har gjort det här, alltså beskrivit sin spelsetting som en dynamisk och konfliktfylld plats där det är släktband och inte strukturer (här tänker jag främst på den lite märkligt statiska hierarkin där en greve styr över 3 baroner o.s.v) och gränser som skapa konflikter? Och då tänker jag på någon form av medeltidsfjantasy. Kungen är ju inte en god och rättvis härskare som sitter där han sitter för att han är bäst lämpad utan för att han representerar den för tillfället starkaste falangen som råkade ha en tronpretendent på rätt plats vid rätt tidpunkt med tillräckliga medel för att ta makten.

    Det skulle jag gilla. En sådan setting. Så, finns den eller måste jag hitta på den själv?

    *Fjantasy är Krilles(?) term för vaniljfantasy, vilket jag nog frångår lite här kanske :)

  • #2
    Game of Thrones har ju blivit (minst?) två rollspel. Är det vad du letar efter?

    Kommentera


    • #3
      Kommer ej ihåg vad författaren heter. Men kriget om rännan är en del i serien. Trollkarlen pug och hans äventyr.

      Men Sagan/historian om mara är riktigt bra setting i detta fall.

      Mara är sista överlevande av en släkt, där äran är allt. Allt är svekfulla allianser. Kungen en marionett utan riktig makt. Släkter slåss mot varandra i lönndom. All rikedom används för att visa upp sig, förstöra för andra eller för ge mer makt åt den egna släkten.

      Den som mördar en rival i smyg på ett snyggt sätt, applåderas i tysthet av alla.

      Går nog ta in i de flesta system.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
        Game of Thrones har ju blivit (minst?) två rollspel. Är det vad du letar efter?
        Nja, 1000-åriga dynastier och hyfsat intakta gränser är inte riktigt vad jag tänker på. Tänk mer Tysk-romerska riket eller de italienska stadsstaterna, fast i en fjantasy-setting då. Men visst, Westeros är helt klart mer släkt-orienterat än de flesta settings.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Taogoli Visa inlägg
          Kommer ej ihåg vad författaren heter. Men kriget om rännan är en del i serien. Trollkarlen pug och hans äventyr.

          Men Sagan/historian om mara är riktigt bra setting i detta fall.

          Mara är sista överlevande av en släkt, där äran är allt. Allt är svekfulla allianser. Kungen en marionett utan riktig makt. Släkter slåss mot varandra i lönndom. All rikedom används för att visa upp sig, förstöra för andra eller för ge mer makt åt den egna släkten.

          Den som mördar en rival i smyg på ett snyggt sätt, applåderas i tysthet av alla.

          Går nog ta in i de flesta system.
          Jo, det finns ju gott om sånt inom litteraturen, men det är sämre bland rollspel, som jag specifikt tänker på här.

          Kommentera


          • #6
            Houses of the Blooded gör den här grejen. Och är ett intrig spel. Det är dock inte ett dugg historiskt.

            Fading Suns gör den här grejen. Men återigen, det är fantasy framtiden där solarna håller på att slockna och det finns rymdskepp.

            Vad som EXAKT gör detta är Birthright världen och reglerna till AD&D 2ed. Makten är i blodet och gränserna skiftar hela tiden medan alla försöker erövra The Iron Throne (Skrevs innan Game of Thrones... Av en kille som hette Ed Stark...). Det är dock också highfantasy.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Vad som EXAKT gör detta är Birthright världen och reglerna till AD&D 2ed. Makten är i blodet och gränserna skiftar hela tiden medan alla försöker erövra The Iron Throne .
              Magiskt härskarblod låter inte riktigt som det jag är ute efter. Men det låter onekligen intressant (efter att ha läst lite mer på nätet), även om jag egentligen är allergisk mot den typen av blodsmystik.

              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              (Skrevs innan Game of Thrones... Av en kille som hette Ed Stark...)
              WTF!!?? :D

              Kommentera


              • #8
                [QUOTE=Måns;n250305 WTF!!?? :D[/QUOTE]

                Legenderna säger att Ed Stark var på samma con som George en gång i tiden när de presenterade Birthright och att George skall ha sagt att Stark hade "An interesting name" :p

                Rörande blodsmystiken gillar jag att det här är ren fakta och slump. Stod en av dina anfäder nära en exploderande Gud av red tur? Boom! Du har superkrafter.

                Det är också därför alverna inte dyrkar de nya gudarna. De var med vid det sär slaget och kände folket som blev de nya gudarna. De tänker inte dyrka random väpnare Bob bara för han hade tur! Eller tycka att kung Steve har en "rätt till att härska" för att hans släkting stod på rätt ställe.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                  Nja, 1000-åriga dynastier och hyfsat intakta gränser är inte riktigt vad jag tänker på. Tänk mer Tysk-romerska riket eller de italienska stadsstaterna, fast i en fjantasy-setting då. Men visst, Westeros är helt klart mer släkt-orienterat än de flesta settings.
                  Det närmaste man kommer Tysk-romerska riket i rollspel tror jag är the Empire i Warhammer FRP, framför allt som det beskrevs i de äldre versionerna. Det är fortfarande rätt toppstyrt och strukturerat till skillnad från vad jag tror du är ute efter, men det är nog så nära man kommer.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
                    Det närmaste man kommer Tysk-romerska riket i rollspel tror jag är the Empire i Warhammer FRP, framför allt som det beskrevs i de äldre versionerna. Det är fortfarande rätt toppstyrt och strukturerat till skillnad från vad jag tror du är ute efter, men det är nog så nära man kommer.
                    Jo, det håller jag med om. Jag har ett litet projekt där jag fixar till just Empire: https://www.cartographersguild.com/a...6&d=1446817456

                    Ignorerar man alla påtvingade WFB-förändringar så får man en riktigt skön värld. Jag har ett dokument med tankar kring de olika familjerna och en karta med alla Empires län, furstendömen och fria städer. Ett ganska galet projekt... :)

                    När det gäller 1000-åriga dynastier så ska jag tillägga att jag inte har något emot dem i en värld där det finns magi, men saknar verkligen spelvärldar där hovmagikerns huvuduppgift är att säkerställa ättens fortlevnad och inte sitta i något torn och trolla.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                      Jo, det håller jag med om. Jag har ett litet projekt där jag fixar till just Empire: https://www.cartographersguild.com/a...6&d=1446817456

                      Ignorerar man alla påtvingade WFB-förändringar så får man en riktigt skön värld. Jag har ett dokument med tankar kring de olika familjerna och en karta med alla Empires län, furstendömen och fria städer. Ett ganska galet projekt... :)

                      När det gäller 1000-åriga dynastier så ska jag tillägga att jag inte har något emot dem i en värld där det finns magi, men saknar verkligen spelvärldar där hovmagikerns huvuduppgift är att säkerställa ättens fortlevnad och inte sitta i något torn och trolla.
                      Imponerande karta och väldigt, väldigt spännande projekt. En nyfiken fråga - vilken betydelse och för vad används de olika adelsfamiljernas röster (37 stycken)? Skulle gärna läsa ditt dokument :-)

                      Kommentera


                      • #12
                        Med risk för att verka helt insnöad på Symbaroum, skulle jag vilja påstå att den settingen innehåller mycket av det du efterfrågar. Drottning Korinthia Nattbane styr Ambria med järnhand och de flesta län styrs av hennes släktingar. Ett undantag är länet som styrs från Solkyrkans högsäte Tempelvall. Kyrkan har också ett starkt fäste på klippan Karvosti, men där får de dela med sig av makten bland annat till barbarernas Förstefader. Barbarerna har för övrigt sina egna maktkamper som även går in i ambriernas. Vetenskapsakademien Ordo Magica har också stort inflytande inom vissa områden. Plus att det finns mängder av andra fraktioner och allianser.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Per Visa inlägg

                          Imponerande karta och väldigt, väldigt spännande projekt. En nyfiken fråga - vilken betydelse och för vad används de olika adelsfamiljernas röster (37 stycken)? Skulle gärna läsa ditt dokument :-)
                          I princip är det i reichstag som riket styrs. Kejsaren har inte mer att säga till om än någon annan. Förutom då att släkten sitter på mer mark och har fler bundsförvanter än andra släkter. Men i princip är det här allt bestäms. Finns f.ö visst stöd för det här i bockerna, ffa då i v1.

                          Så säg att du vill att ditt furstendöme ska ha rätt att beskatta flodhandeln. Då måste det röstas igenom. Och så börjar spelet med att fiska röster och kompromissa och samtidigt finns det säkert något annat furstendöme som motsätter sig det eftersom de av hävd haft den rätten o.s.v o.s.v....

                          Någon gång ska jag försöka göra dokumentet läsbart för andra... :)

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

                            I princip är det i reichstag som riket styrs. Kejsaren har inte mer att säga till om än någon annan. Förutom då att släkten sitter på mer mark och har fler bundsförvanter än andra släkter. Men i princip är det här allt bestäms. Finns f.ö visst stöd för det här i bockerna, ffa då i v1.

                            Så säg att du vill att ditt furstendöme ska ha rätt att beskatta flodhandeln. Då måste det röstas igenom. Och så börjar spelet med att fiska röster och kompromissa och samtidigt finns det säkert något annat furstendöme som motsätter sig det eftersom de av hävd haft den rätten o.s.v o.s.v....

                            Någon gång ska jag försöka göra dokumentet läsbart för andra... :)
                            Gillar idén med reichstag och den svaga kejsarmakten. Systemet med röster skapar ju väldigt spännande uppslag för politiska kampanjer med mycket intriger. Helt i min smak!

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Per Visa inlägg
                              Helt i min smak!
                              Ja, ser mycket coolt ut. Och det är bara Reikland. .. För övrigt sägs senaste Ice and Fire-rpgt ha ett bra system för mangement av ättens land etc. Har inte provat det själv men kanske något att låna?

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X