Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Lite scenariogenerator-tankar

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av zonk, 19 July 2017, 11.07
21 responses
551 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av krank, 17 July 2017, 01.20
6 responses
77 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Eagi, Igår, 12.47
4 responses
52 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av stoffe, Igår, 19.38
0 responses
14 visningar
0 gillar
stoffe
av stoffe
 
Skapad av Ape of Wrath, 21 May 2017, 21.43
50 responses
923 visningar
4 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av MetaLarsson, Igår, 10.30
4 responses
130 visningar
0 gillar
MetaLarsson  
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
10 responses
266 visningar
4 gillar
Eagi
av Eagi
 
Skapad av krank, 17 July 2017, 01.19
6 responses
152 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Tomatalven, Igår, 12.24
1 response
79 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Arfert, Igår, 12.28
0 responses
56 visningar
3 gillar
Arfert
av Arfert
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Lite scenariogenerator-tankar

    Jag är i en stenhård retrofas just nu och pendlar mellan brädspelande och regellätt trad, gärna med figurer och terräng etc.

    Efter att ha spelat ett antal rundor Small world och Mansions of madness samt lite Call of Cthulhu och Eldritch horror (och även kollat på när Wil Weaton spelar Fury of Dracula) så har jag konstaterat att många av brädspelen är bra på att generera scenarion och att alltför många rollspelsscenarion är sämre än brädspelen. Så varför inte ta och dra nytta av det?

    Så nu tänker jag mig en bossgenerator som hämtar inspiration från Small worlds Race/Ability (i princip bara inspiration så till vida att man har mentala eller fysiska "pusselbitar" som man sätter ihop on the fly). Jag tänker mig fyra pusselbitar på ett bossmonster. En pusselbit med Ras/Typ, eventuellt med ett namn men med en lagom klasse egenskaper. En pusselbit med Egenskaper liknande de i Small world. En pusselbit med Mål, vad de vill uppnå. En pusselbit med Specialisering eller Karaktärsdrag, i princip en cool twist som gör dem balla. Sedan slumpar man helt sonika ut en boss genom att välja en dold pusselbit av varje och bygga ihop den!

    Settingen är vår värld, Prag runt skiftet 1600-1700-tal, men med tydliga och starka drag av mystik, occultism, mekaniska undeverk (om än lågmälda, tänk astronomiska uret med egenskaper snarare än Wild wild wests spindel) och små korn av mörk fantasy.. I princip tänker jag mig boss-mässigt anything goes. Det funkar lika bra med diverse episka D&D-monster som Call-monster eller egentligen vad som helst. Det är dock en fördel om de kan verka i världen och det är en ännu större fördel om man kan dra fram ett par coola mooks genom att bara skala ned dem också. Jag tänker mig att systemet skall låta SL välja om denne vill generera mooks eller om denne helre vill använda de poäng som hen får till andra saker.

    Häftigt va?!

    Mitt problem är väldigt enkelt och konkret, min hjärna har tagit semester. Jag har snott ett antal saker från just Small world som är awesome.
    Alchemist - Älskar
    Berserk - Duger
    Bivouacking - Awesome!
    Diplomat - Bra
    Flying - Duger
    Fortified - Jättebra!
    Merchant - Duger
    Pillaging - Helt ok
    Spirit - Bra
    Wealthy - Riktigt bra

    Men som vanligt när jag behöver kreativa människor så vänder jag mig hit! Vad skulle ni vilja ha chansen att behöva leta er fram till i Prag 1699?
    Last edited by Ram; 05 July 2017, 14.07.

  • #2
    Har inte lirat brädspelen du pratar om, men va fasen.. jag hade sagt, kör vidare på generatortänket. Testa att plocka in bitar, delar eller egenskaper från allt från Hammer horror-monster till HP Lovecraft. Plocka ner monstren i delar, sätt delarna i olika tabeller, slumpa samman dem igen. Så kan du få en hopsydd röra av tentakler och andra sjöodjurs-bitar som har en ruskig lust efter människoblod och som bara kan skadas av silver, men som egentligen inte är ond, mest missförstådd. Dess skapare, däremot...

    Kommentera


    • #3
      Bra tankar. Det där kan bli precis hur bisarrt som helst känner jag, gillar det.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
        Bra tankar. Det där kan bli precis hur bisarrt som helst känner jag, gillar det.
        Mmm, det finns en stor kreativ potential i att blanda ingredienser från väldigt skilda saker och se vad det blir av det. Tror det kan bli kul för spelarna oxå, att delvis känna igen sig, delvis bli överraskade. Antagligen kan man plocka saker från helt andra mytologier etc oxå, har suttit och läst om knepiga monster i folklore från Sydamerika, Sydostasien, osv på wikipedia. Ofta är beskrivningarna påfallande "speliga" - monstren definieras väldigt mkt från hur de interagerar med folk (anfaller / förgiftar / förpestar), och varför de är svåra att tas med (ser ut som en vanlig människa, utom under fötterna / på natten, etc). Klipp isär, sätt ihop, njut - rollspels-Dadaism på bästa sätt!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
          Mmm, det finns en stor kreativ potential i att blanda ingredienser från väldigt skilda saker och se vad det blir av det. Tror det kan bli kul för spelarna oxå, att delvis känna igen sig, delvis bli överraskade. Antagligen kan man plocka saker från helt andra mytologier etc oxå, har suttit och läst om knepiga monster i folklore från Sydamerika, Sydostasien, osv på wikipedia. Ofta är beskrivningarna påfallande "speliga" - monstren definieras väldigt mkt från hur de interagerar med folk (anfaller / förgiftar / förpestar), och varför de är svåra att tas med (ser ut som en vanlig människa, utom under fötterna / på natten, etc). Klipp isär, sätt ihop, njut - rollspels-Dadaism på bästa sätt!
          Jag känner kanske lite att det blir lite för inkonkret för det som jag ser framför mig, men jag är inte säker... Jag ser nog mer hur ett monster agerar i världen och att själva monsterkortet definierar dess egenskaper typ. Tror jag. Men jag är inte säker. :)

          Kommentera

          Arbetar …
          X