Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Dåliga äventyrare som inte dör

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Acenchious, 20 November 2017, 22.17
8 responses
155 visningar
0 gillar
Big Marco  
Skapad av en_müller, 17 November 2017, 21.54
3 responses
158 visningar
2 gillar
Nirbulas  
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
45 responses
1.219 visningar
1 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
68 responses
1.674 visningar
1 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
37 responses
751 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
17 responses
438 visningar
0 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Bifur, 19 November 2017, 11.04
65 responses
1.346 visningar
0 gillar
Skarpskytten  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
21 responses
537 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av CapnZapp, 10 November 2017, 09.41
9 responses
227 visningar
1 gillar
CapnZapp  
Skapad av Organ, 16 November 2017, 09.30
6 responses
201 visningar
0 gillar
Ram
av Ram
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Dåliga äventyrare som inte dör

    I många rollspel börjar spelarnas rollpersoner som relativt blåbärsaktiga äventyrare. Det kommer att dröja länge innan de dräper några drakar och demoner; i början får de nöja sig med kobolder, svartalfer eller andra små töntiga kreatur. Något annat rår de helt enkelt inte på.

    Det är delvis ett resultat av att stridsreglerna i de flesta rollspel handlar om att döda den man slåss mot. De är inte anpassade för andra typer av strid, som två fulla drängar som pucklar på varandra för att vinna en pigas gunst (eller två fulla pigor som pucklar på varandra för att vinna en drängs gunst, naturligtvis). I en rollspelstrid är vinnaren den som lever när striden är slut, medan i den tänkta fylledräng/pigfajten lever antagligen alla inblandade när vinnaren utses, men förloraren har fler blåmärken. Därför kan man som nybörjaräventyrare inte ge sig på en drake för då slutar man som en hög aska och får plocka fram tärningarna för att skapa en ny nybörjare.

    Jag tilltalas ändå av tanken på att spela värdelösa äventyrare -- bara inte av tanken på att de inte ska kunna ge sig in i en strid utan att riskera att bli dödade. Det jag tänker mig är äventyrare som likt don Quijote och Sancho Panza rider landet runt och regelbundet får stryk på komiska sätt. Ibland lyckas de spöa några goblins och känner sig som kungar. Sedan möter de en drake och får linka tillbaka till staden sotiga och nakna, med allt hår bortbränt och varsitt halvsmält svärd i näven.

    Finns det något spel som är lämpat för det?

  • #2
    Lorder och Lodisar

    Kommentera


    • #3
      Det är bara att använda hp som en poäng för hur mycket stryk man klarar och närde går ner så dör mna inte utan typ förlorar.

      Kommentera


      • #4
        Warhammer med Fate Points. Välj "dåliga" careers bara.

        Kommentera


        • #5
          Fuzion föreslår att man helt enkelt gör samma som på många Lajv och inte dödar om detta inte väldigt tydligt och undantagsvis är avsikten.

          Kommentera


          • #6
            Jag skulle säga att Savage World passar bra för det. Där blir man skakad innan man blir medvetslös och även då måste motståndaren göra ytterligare en handling med avsikten att döda den medvetslöse.

            En ytterligare fördel är att systemet i sig är genre-ospecifikt med förslag till fantasyraser och feats i grundboken och superhjälte, skräck, sci-fi i tillägsböcker. Sen är själva systemet så enkelt att man lätt kan göra egna feats och raser/monster.

            Kommentera


            • #7
              Teenagers From Outer Space har Bonk istället för vanlig skada, men det är väl typ också bara HP fast med annat namn, och om de tar slut är man ute en runda med fåglar runt huvudet typ.

              Spontant hade jag kört något OSR:igt med Stryk och Stress. Stryk = HP, Stress typ snott från Maid där folk får rulla fram på vilket sätt de spårar ur när topplocket går. Tänker mig att man samlar på sig stress genom misslyckade slag/fummel. Skulle kunna vara kul.

              Kommentera


              • #8
                Jag tycker ju att DnD-besläktade spel är rätt bra för sånt här, beroende lite på version och under förutsättning att man kör på 0KP=utslagen snarare än död.

                Typ Lamentations of the flame princess, men där 0kp betyder att man är medvetslös eller "bruten" tror jag skulle vara perfekt.

                Kommentera


                • #9
                  Eller att nån bonkat ner hjälmen/hinken/soppskålen över öronen på dig så du inte ser nåt och behöver hjälp att få av den. Tjoff bara!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
                    Det är delvis ett resultat av att stridsreglerna i de flesta rollspel handlar om att döda den man slåss mot. De är inte anpassade för andra typer av strid, som två fulla drängar som pucklar på varandra för att vinna en pigas gunst (eller två fulla pigor som pucklar på varandra för att vinna en drängs gunst, naturligtvis). I en rollspelstrid är vinnaren den som lever när striden är slut, medan i den tänkta fylledräng/pigfajten lever antagligen alla inblandade när vinnaren utses, men förloraren har fler blåmärken.
                    Jag tänker såhär. Vad är skillnaden mellan en pigfight och ett slagsmål på liv och död? Som jag ser det är den enda skillnaden att den som ligger under ger upp innan den har slagits medvetslös.

                    Så kan man inte ha den här typen av slagsmål där målet inte är att döda i alla rollspel? Där den som inte vill riskera att dö för saken kan ge upp och erkänna sig besegrad.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg

                      Jag tänker såhär. Vad är skillnaden mellan en pigfight och ett slagsmål på liv och död? Som jag ser det är den enda skillnaden att den som ligger under ger upp innan den har slagits medvetslös.

                      Så kan man inte ha den här typen av slagsmål där målet inte är att döda i alla rollspel? Där den som inte vill riskera att dö för saken kan ge upp och erkänna sig besegrad.
                      Jag har kört flera strider i WFRP på det här sättet i sammanhang där just målet varit ett annat än att döda en fiende. Ibland har jag bara kört att den förste att förlora alla wounds förlorar, utan att gå in på det mer i detalj.

                      I andra fall har jag kört med critar och hela köret, men att alla skador som fås på detta sätt är väldigt tillfälliga och aldrig dödliga. Typ resultatet "avhuggen arm" betyder att armen är bortdomnad och inte kan användas mer under fajten.

                      I båda fallen har jag sagt att alla förlorade Wounds återfås (och alla "skador" försvinner) efter en kortare vila med lite förfriskningar.

                      Detta har funkat bra i sammanhang som turneringar och tävlingar på marknader, och även uppvisningsmatcher och en och annan duell som enbart varit "till första blodsdroppen".


                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg

                        Jag tänker såhär. Vad är skillnaden mellan en pigfight och ett slagsmål på liv och död? Som jag ser det är den enda skillnaden att den som ligger under ger upp innan den har slagits medvetslös.

                        Så kan man inte ha den här typen av slagsmål där målet inte är att döda i alla rollspel? Där den som inte vill riskera att dö för saken kan ge upp och erkänna sig besegrad.
                        Ha Ha!
                        Jag läste inte Gurgehs inlägg först, så jag översatte pigfight till grisstrid.
                        Å andra sidan tycker jag grisstrid är et passande namn om det är två grisodlare som slåss utan att någon av dem kan dö.

                        Kommentera

                        Arbetar …
                        X