Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Tips på bra superhjälterollspel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Organ, 16 November 2017, 09.30
7 responses
214 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir
 
Skapad av Paco, Idag, 09.59
4 responses
50 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir
 
Skapad av Måns, Igår, 08.39
25 responses
437 visningar
1 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av God45, Idag, 14.23
11 responses
134 visningar
0 gillar
obak
av obak
 
Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
55 responses
1.812 visningar
1 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Samuel, Igår, 15.00
6 responses
139 visningar
0 gillar
Lightshy  
Skapad av Acenchious, 20 November 2017, 22.17
15 responses
348 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn
 
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
100 responses
4.073 visningar
10 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Marrik den allvetande, 20 November 2017, 20.57
6 responses
137 visningar
0 gillar
Marrik den allvetande  
Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
51 responses
1.369 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Tips på bra superhjälterollspel

    God45:s inlägg i Björn Wärmedals tråd om nästa kampanj gjorde mig sugen på att spela något med superhjältar. Dock har jag dålig koll på vad som finns i genren så: vilka superhjälterollspel är bra och varför?

    Tipsen kan med fördel begränsas till spel med en klassisk spelledarfunktion samt en lagom nivå av crunch (grovt uppskattat där själva reglerna är mer än 5 men mindre än 50 sidor) för det är den typen av spel jag spelar. Svårt mangainfluerade prylar är inte heller av intresse.

  • #2
    Mutants and Masterminds: Är bäst men är för crunch tungt för mig. Du kan bygga alla superhjältar, powerlevel systemet är amazing för du kan spela Batman och Stålmannen i samma grupp och det ät balanserat. Finns också i en DC comics version med alla de hjältarna och skurkarna färdiggjorda.

    Marvel Faserip: Det supergammla från 80-talet. Karaktärsskapandet funkar inte men alla karaktärer någonsin från serierna finns färdiggjorda. Allting finns grattis på nätet. Det är obalanserat och ofinnessaktig men snabbt och kul. Det är vad jag brukar köra över Skype.

    ICONS: Baserat på Fate så lite flum flum kanske, men ändå ganska traditionellt. Spelledaren rullar inga tärningar. Är snabbt och enkelt och dåligt balanserat.

    Wild Talents: Det stora och generiska one-roll engine superhjältespelet. Är anmärkningsvärt i att det är dödligt och gritty som standard. Så funkar great för Wolverine, Punisher eller Zack Snyder mord Stålmannen men är sämre för klassiska superhjältar. Väldigt mycket sten, sax och påse i att olika krafter slår ut varandra så teamet är viktigt. Wolverine är fucked mot Magneto så där måste Cyclops fixa grejer men Cyclops är fucked mot Emma Frost så få måste Wolverine fixa grejer.

    Kommentera


    • #3
      Moar than humen

      Kommentera


      • #4
        * More

        Kommentera


        • #5
          Jag har också haft lite sug på superhjälterollspel, men aldrig riktigt kommit till skott. Har läst på Mutants & Masterminds, men som God45 skriver är det väldigt crunchigt.

          Har slängt ett snabbt öga på Worlds in Peril, som är Powered by the Apocalypse. Spontant tänker jag att det kan vara ett rätt bra system för att få fram superhjältedramatiken. Har dock för dålig koll på det för att säga något mer konkret om det. Och är det väldigt klassiskt du är ute efter är det väl inte helt rätt.

          Kommentera


          • #6
            Här är en liten hög ur min spelhylla:

            Supergänget: Det är på svenska, det är en superhjälteserietidning, det är lättspelat, och det hanterar Wolverine asbra!

            Marvel Heroic Roleplaying: Out of print. Smidigt och skitkul, med en Doom-pöl för spelledaren, och lyckas balansera Hawkeye och Hulk mot Galactus.

            Smallville RPG: Ungefär samma system som Marvel Heroic (Cortex Plus Drama istället för Cortex Plus Heroic). Utspelar sig i tv-serien Smallvilles värld, och är mer byggt för relationer och drama än superhjälteaction.

            Masks: The New Generation: Tokfärskt, vetefaen om det ens kommit i butik. Det bygger på AW, och playbooksen funkar riktigt bra ihop med de ikoniska rollerna i superhjältespel.

            DC Universe: Mutants&Masterminds i DC-stil. På tok för crunchigt för min smak. Eventuellt out of print.

            More than Human: Made by krank. På svenska. Jag har tyvärr inte spelat det, så jag kan inte uttala mig egentligen.

            Silver Age Sentinels: Garanterat out of print. Supercrunchigt (pun intended) och bygger på Big Eyes Small Mouths system.

            Wearing the Cape: Har inte kommit från tryckeriet än. Bygger på FATE, och pre-release-PDFen är mycket lovande. Bygger på en superhjältebokserie av Marion Harmon.

            GURPS Supers: Ännu crunchigare än Silver Age Sentinels och fett obalanserat.

            Av dessa är Marvel Heroic min favorit, men det är som sagt var fett out of print. Därefter kommer Supergänget. Smallville vill jag göra andra saker av än superhjältespel. Masks och Wearing the Cape ser lovande ut, men de har jag inte provat än.

            FASERIP äger jag inte, men jag har provat och tyckte inte om det.

            Kommentera


            • #7
              Jag vet inte om det är bra... men jag vet att där är ett rollspel som heter "Champions". Det är en av de första superhjälte rollspelen tror jag (1981, fanns något/några annat/andra innan den dock), och är nu sedan 7 år tillbaka inne på sin sjätte edition.


              Jag känner bara till det för att företaget som skapade City of Heroes/Villains (CoX "förkortat"... vilket var THE mmo för mig), Cryptic Studios, sålde CoX till NCsoft, och därefter så skaffade sig Cryptic en license för Champions... vilket de använde som basis för deras andra superhjälte mmo som de skapade, Champions Online.


              Tyvärr så stänges CoX ner utav NCsoft för ett flertal år sedan... Champions Online går fortfarande spela dock, och jag spelade det under några månaders tid, och jag gillade det... men jag var bara en free to play spelare.

              Damn it... jag saknar CoX... spelade det spelet nästan dagligen under ca 3 års tid (2005-2008... spelade inget annat mmo så länge, inte ens i närheten... de flesta andra som jag spelade fick allt mellan 1 vecka till 3 månader som mest för mig med några undantag som fick lite mer), och började sen trappa av allt mer och mer under det följande året. Det var runt den tiden som jag allt mer tappade intressen för mmo's också... har nog inte spelat ett mmo sen 2012 kanske, var nog i sammanband med att jag spenderade lite tid i CoX efter jag fick höra att det skulle läggas ner, men kan även ha varit att jag spelade Champions Online för andra gången efter CoX lades ner.
              Last edited by Rhodryn; 20 June 2017, 10.37.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
                More than Human: Made by krank. På svenska. Jag har tyvärr inte spelat det, så jag kan inte uttala mig egentligen.
                More than Humans huvudsakliga claim to fame är att det inte är ett superhjälterollspel egentligen - det är ett spel om människor med superkrafter. Man kan spela det som ett superhjältespel, men regelsystemet är skrivet för en relativt "realistisk", simulationistisk känsla snarare än fyrfärgs-superhjältande. Inget om man vill åt silver age-grejer med andra ord. Min inspiration när jag skrev det var snarare serier som Watchmen, Zenith och modernare widescreenserier som The Authority som inspirerade det, mer än klassiska X-men eller Stålmannen.

                >Human har ett modulärt och ganska pilligt regelsystem för att konstruera sina egna krafter, inte helt olikt hur magi hanteras i t.ex. Mage, Ars Magica eller svenska Gemini. Man bygger sina krafter av "komponenter", t.ex. blir komponenterna Skada och Avstånd alla krafter som... gör skada på avstånd. VIll man inte pilla så mycket finns det någorlunda färdiga "paket" också.

                Så, sammantaget - More than Human är spelet om du vill spela med en förhållandevis "realistisk" grundkänsla och om du gillar tanken på att snickra ihop egna superkrafter relativt fritt. Regelsystemet är balanserat och väldigt traditionellt; regelmotorn Volt brukar jag beskriva som att det gör ganska precis de saker BRP gör, fast bättre.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

                  More than Human har ett modulärt och ganska pilligt regelsystem för att konstruera sina egna krafter...

                  ...regelmotorn Volt brukar jag beskriva som att det gör ganska precis de saker BRP gör, fast bättre.
                  Det låter som ett ovanligt crunchigt spel för att komma från dig Krank. Watchmen och Zenith är f.ö. mycket bra influenser.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                    Det låter som ett ovanligt crunchigt spel för att komma från dig Krank.
                    Regelmotorn är skriven av ett par kamrater till mig, och det är kul att samarbeta =)

                    Kommentera


                    • #11
                      More than human handlar mer om hur man hanterar att man har superkrafter än att man använder dem.
                      Det blir mer personliga dileman.

                      Vill man köra serie eller film superhjälte föredrar jag nog M&M

                      Kommentera


                      • #12
                        Krank: Vi väntar fortfarande på 2.0 😉

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
                          Krank: Vi väntar fortfarande på 2.0 😉

                          Jag väntar fortfarande på att få tid =)

                          Är man nyfiken på senaste inkarnationen av Volt, som ju kommer att ligga till grunden för >Human 2.0, så kan man hålla ögonen öppna för mitt kommande fantasyrollspel Ödesväktarna...

                          Kommentera


                          • #14
                            BASH

                            Kommentera


                            • #15
                              Jag skulle rekommendera SUPER!, ett ännu inte påtänkt spel från SagaGames.

                              Arfert, make it happen. :)

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X