Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Conan, what is best in crowdfunding?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 07.47
43 responses
1.326 visningar
10 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Måns, Igår, 08.39
20 responses
301 visningar
0 gillar
Magnamund  
Skapad av Samuel, Igår, 15.00
4 responses
81 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av wilper, Igår, 11.57
1 response
86 visningar
3 gillar
DeBracy
av DeBracy

Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
44 responses
1.174 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Acenchious, 20 November 2017, 22.17
14 responses
311 visningar
0 gillar
Kuma
av Kuma

Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
45 responses
967 visningar
0 gillar
Torbjörn  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
96 responses
3.969 visningar
10 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
53 responses
1.720 visningar
1 gillar
ragi
av ragi

Skapad av Lambendil, Igår, 13.41
1 response
120 visningar
5 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Heh...

Wilper: "Conan, what is best in crowdfunding?"

Conan: "Crush your goals. See your dream realized before you. Hear the support of your fans."

Kommentera

Jag har blivit ett fan av att få med gamla grejer som pdf. Har kollat mycket mer i gamla Unknown Armies grejer än i de nya böckerna tex. Insåg att Delta Green inte gick att backa för att deras gamla grejer var för dyra att ta med.

Annars så gillar jag fler/bättre bilder, en runda korr till, utökat speltest, redaktör, översättare, ad, konstnärlig ledare osv över mer textmassa (som är okej) och trams - tärningar/afficher/middagar/spelsessioner på skype/ ditt porträtt i spelet - (som bör undvikas).

Kommentera

Som crowdfunder-skapare har jag lärt mig en klase läxor:
        • Ha inte med framtida produkter. Det låser din produktlinje i evigheter framöver, vilket hämmar kreativiteten.
        • Ha inte med femtielva varianter av din grej. Till och med två paketeringar – standardutgåva och lyxutgåva – är ofta för mycket.
        • Ha inte med en massa fysiska extraprodukter, såvida de inte är add-ons. De äter upp din marginal.
        • Ha inte med en massa add-ons heller. De äter upp din tid, din marginal och gör produktionen mycket mer komplex.
        • Ha aldrig med någon form av crowd participation, typ "skapa en särskild karaktär".
        • Tänk på att allt är dyrare än du tror.
        • Ha med specialutgåvor. Folk vill ha lyxutgåvor och kan sponsra mycket för det.
        • Ha med medskapande. Folk vill vara med och skapa saker, som särskilda karaktärer, och kan sponsra mycket för det.
        • Ha massor med add-ons. Folk vill ha add-ons, i synnerhet fysiska saker, och kan sponsra mycket för det.
        • Ha med framtida produkter. Folk ser framtida saker som investering i produktlinjen, ett löfte att hålla den levande.
        Kluven personlighet? Nääääää! Det är bara det att det är omöjligt att balansera det som lönar sig, det som kostar och det som bibehåller din mentala hälsa.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
          Som crowdfunder-skapare har jag lärt mig en klase läxor:
          • Ha inte med framtida produkter. Det låser din produktlinje i evigheter framöver, vilket hämmar kreativiteten.
          • Ha inte med femtielva varianter av din grej. Till och med två paketeringar – standardutgåva och lyxutgåva – är ofta för mycket.
          • Ha inte med en massa fysiska extraprodukter, såvida de inte är add-ons. De äter upp din marginal.
          • Ha inte med en massa add-ons heller. De äter upp din tid, din marginal och gör produktionen mycket mer komplex.
          • Ha aldrig med någon form av crowd participation, typ "skapa en särskild karaktär".
          • Tänk på att allt är dyrare än du tror.
          • Ha med specialutgåvor. Folk vill ha lyxutgåvor och kan sponsra mycket för det.
          • Ha med medskapande. Folk vill vara med och skapa saker, som särskilda karaktärer, och kan sponsra mycket för det.
          • Ha massor med add-ons. Folk vill ha add-ons, i synnerhet fysiska saker, och kan sponsra mycket för det.
          • Ha med framtida produkter. Folk ser framtida saker som investering i produktlinjen, ett löfte att hålla den levande.
          Kluven personlighet? Nääääää! Det är bara det att det är omöjligt att balansera det som lönar sig, det som kostar och det som bibehåller din mentala hälsa.
          Tiotusenkronorsfrågan är väl "Vilka ger mest cash för minst trassel?", om man ska spetsa till det?

Kommentera

Mental hälsa är en lyx som spelskapare inte har råd att unna sig.

Kommentera

Mindre text och regler, så för varje strechgoal så kapas ett textstycke eller en regel.

Kommentera

Det vore lite intressant att se vad Krille (och andra veteraner) tycker om arbetsbördan. Är det jobbigare att skapa specialtäringar än att skriva/layouta tio sidor till? Är det bättre att komma på ett äventyr man inte påbörjat än skicka individuella bonuskuvert?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                  Det vore lite intressant att se vad Krille (och andra veteraner) tycker om arbetsbördan. Är det jobbigare att skapa specialtäringar än att skriva/layouta tio sidor till? Är det bättre att komma på ett äventyr man inte påbörjat än skicka individuella bonuskuvert?
                  Jag har bara haft en crowdfundingkampanj, men jag har byggt några spel, så jag kan väl kanske säga hur jag upplever ovanstående.

Layout är det lättaste som finns. Det är för mig den absolut roligaste delen av skapelseprocessen dessutom; den del som inte innehåller något enda moment jag tycker är tråkigt. Så att layouta några sidor till är nemas problemas för min del.

Att skriva tio sidor däremot? Det är ganska jobbigt. Men det är fortfarande något jag kan göra själv, utan att vara beroende av andra (utom för korr). Och det är inte bara jobbigt, det är roligt också.

Att fixa individuella bonuskuvert innebär fysiskt jobb i IRL-världen, och sådant ligger inte riktigt för mig. Det blir väldigt lätt att jag skjuter sådant jobb framför mig.

Att fixa specialtärningar... innebär att jag troligen skulle behöva ha med andra människor att göra. Kanske t.om. via telefon. Många firmor jag sett vägrar ju automatisera eller ens ha priser på sina hemsidor. Det betyder att jag skulle behöva shoppa runt, avgöra vem jag ville jobba med, kanske vänta länge på svar... Jag var med och crowdfundade doublesix dice (t12:or med 1-6 två gånger). Jag såg där hur mycket jobb det kan innebära, hur drygt det blir mer fel i kommunikationen... Det skulle bara skapa en massa ångest för mig.

Så... Rent generellt placerar jag allt som kräver samarbete med andra människor i facket "inte om jag kan undvika det", och prioriterar intellektuellt arbete framför fysiskt.

Kommentera

Jag vill bara ha bättre tryckkvalitet och bättre bilder. Allt annat tar för lång tid.

Kommentera

Arbetar …
                    X