Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Conan, what is best in crowdfunding?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Henke, Idag, 20.34
2 responses
8 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Tant Ragnar, Idag, 17.21
6 responses
91 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av Gurgeh, Idag, 17.38
1 response
51 visningar
1 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av God45, Idag, 17.18
3 responses
50 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir
 
Skapad av Twitchy, Idag, 01.15
19 responses
317 visningar
0 gillar
Sodivra
av Sodivra
 
Skapad av Candide, 22 June 2017, 22.22
6 responses
123 visningar
1 gillar
Candide
av Candide
 
Skapad av Hikage, 19 April 2017, 21.48
4 responses
140 visningar
0 gillar
Emmiloppan  
Skapad av avatarex, 21 December 2016, 16.54
51 responses
2.377 visningar
12 gillar
Reddokk Fheg  
Skapad av .113, 18 June 2017, 10.56
28 responses
284 visningar
1 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Lemur, 30 April 2017, 11.51
16 responses
401 visningar
0 gillar
Tony88
av Tony88
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Conan, what is best in crowdfunding?

    Snälla, berätta för mig om stretch goals som ni sett/backat som ni tycker har varit bra grejer.

    Och låt mig höra allt om den högre tieren som var sådär ascool som bara en premium tier kan vara.

    Eller, i dina drömmar, vilka stretchgoals och tiers har rollspelscrowdfundings där?

    Eller, vad skulle du likt makten bakom tronen viska i mitt öra då jag crowdfundar Cyber M/77?

  • #2
    Äventyr är alltid det jag vill ha mer av. Annars hårdback, snygga bilder. Tärningar, karta, rollformulär.

    Kommentera


    • #3
      Aldrig saker. Inga kort, tärningar, figurer eller något annat. Det är superjobbigt för spelskaparna och det gör att allt tar längre tid.

      Jag älskar extra äventyr, extra klasser och extra karaktärer. Det är mer text vilket är lättare för spelskaparna, ger mig saker jag vill ha och inte försenar saker.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Aldrig saker. Inga kort, tärningar, figurer eller något annat. Det är superjobbigt för spelskaparna och det gör att allt tar längre tid.

        Jag älskar extra äventyr, extra klasser och extra karaktärer. Det är mer text vilket är lättare för spelskaparna, ger mig saker jag vill ha och inte försenar saker.
        This man speaketh th'TRUTH!

        Precis som God45 är jag nog svag för extra content - äventyr, klasser, NPCs, monster, fett cool loot, kanske lite skruvad o lajbans cybernetik etc.
        Last edited by zonk; 18 June 2017, 16.03.

        Kommentera


        • #5
          & Kan man få det i glassig hårdpärm med coolt omslag är det en feting-bonus

          Kommentera


          • #6
            Jag ogillar stretchgoals som förändrar produkten jag ska få. Saker som hårdpärm och fyrfärgstryck, exempelvis.

            Sånt tycker jag ska vara satt från start.

            Däremot fler produkter är nice (äventyr, etc).

            Kommentera


            • #7
              Hårdpärm etc tänker jag mig som tiers.

              Stretchgoals = mer content.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
                Hårdpärm etc tänker jag mig som tiers.

                Stretchgoals = mer content.
                Jag har ingen aning om vad skillnaden är, men jag är emot det oavsett.

                Sätt produkten från början, ge oss sen deb produkten + extragrejer. Inte en helt annan produkt.

                Kommentera


                • #9
                  Tiers innebär att man får olika mkt beroende på hur mkt man sätter in, och är normalt helt avgjort från början. Den som betalar standardpriset får standardboken, den som är beredd att betala mer kan få en flådigare pärm, till exempel.

                  Sen kan ju stretchgoals variera med tiers i teorin antar jag, men det var inte det jag avsåg.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ah yes, ja då erbjuder man ju bara fler produkter. Det är så klart okej.

                    Kommentera


                    • #11
                      Äventyr tycker jag är bra stretch goals eftersom de markant ökar sannolikheten att jag faktiskt kommer att spela spelet. Något i tryck känns mer värdefullt än en pdf. Äventyr som fristående häften är mysigt och mer användbart än att ha dem inklämda sist i en fet bok.

                      Kommentera


                      • #12
                        Många här skriver bra saker.

                        Fysiska belöningar är sämst. Det enda undantaget jag kan tänka mig är superstämningsfulla props, men öht är det ju ett helvete att krångla med tillverkning och leverans av fysiska prylar.

                        NIVÅER
                        Jag tycker om när det finns en nivå där man bara får PDF:en, för jag är ganska noga med vad jag stoppar i min bokhylla.
                        Jag tycker också om när det finns en nivå med hardcover-variant av boken, för om jag faktiskt är intresserad nog av ett spel för att vilja ha det i min hylla så vill jag gärna att det ska hålla länge.
                        De enda gånger jag faktiskt betalat för någon form av premiumnivå så har det varit för att "få alla addons/stretch goals". Annars intresserar mig premiumnivåer inte alls.

                        STRETCHMÅL/ADDONS
                        Likt andra gillar jag äventyr och annat som faktiskt går att använda i spel.
                        Helt värdelöst: bokmärken, flaggor, planscher, "exklusiva bakgrundsbilder", etc.
                        Jag gillar sånt som uppgraderar boken för alla backers. Och som inte ger mer jobb till makaren. Saker som dyrare tryck, fler illustrationer etc. tycker jag funkar bra här.
                        Äventyr och liknande är som sagt också bra. Jag gillar egentligen äventyrsgeneratorer mer än äventyr. Oavsett vilket funkar PDF utmärkt här, för min del. Jag läser ändå extremt sällan saker i fysiskt format.
                        SLP:er och rollpersoner och sådant känns rätt värdelöst. Jag har alltid svårt att använda dem. Det är lite som med rollformulärshäften; jag har rätt svårt att se varför de är värt besväret.

                        Kommentera


                        • #13
                          Jag tycker inte om stretchgoals alls. Punkt. Ju färre stretchgoals desto mer positivt inställd blir jag till en kickstarter. Jag är intresserad av spel och är inte spelet cool finns det ingenting extra som kan fixa det. Om spelet är cool behövs det inget mer. Och visst, supplement av indieeliten kanske låter gôtt, men dels tar det potentiellt mer tid att leverera när scheman skall synkas och dels se tidigare två meningar. Jag har kickstartat en hel del grejer, men aldrig på högre nivå än att jag får en fysisk bok (och jag är helt ointresserad av hårdpärm). Det betyder att pdf-nivå och fysisk-bok-nivå är allt jag behöver (sen fattar jag att det förstås finns ekonomi i att sälja samma produkt i så många olika format som möjligt).

                          Kommentera


                          • #14
                            Vad det gäller stretchgoals och liknande vill jag, som ovan nämt, gärna ha mer saker som ingår i boken. Dvs snyggare illustrationer, fler klasser, fler bakgrunder, mer världsinfo, etc. Om det gör boken för tjock kan det gärna tillkomma som en PDF, typ ett extra äventyr eller en beskrivning av en organisation/plats/whatever.

                            Jag har aldrig backat premium nivåer själv, men jag kan tänka mig att hade jag stålar hade jag gillat en deal som liknar den som brukar finnas hos datorspel. Tex: Jag får alla expansioner/extraböcker när de kommer, jag får tillgång till ett forum där endast andra premium + spelskaparna hänger, jag får tillgång till PDF-varianter på böckerna tidigare än icke-premium, etc.

                            Vad som INTE intresserar mig är en massa mög som läderkartor, tärningar i lustiga färger, affischer, vykort, etc.

                            Jag vill ha mer text, massor med mer text, och det får gärna komma i form av extra-pdfer. Helmgast har en snygg policy där, de har skitmånga PDFer på runt 10-20 sidor om allt möjligt, från kulter till smånationer till gömda slott.

                            Slutligen vill jag ha som möjlig backer-nivå att endast få grejerna som PDF, om jag inte känner att jag vill stapla och krossa min stackars bokhylla än mer.

                            Och pls, var lite snäll mot oss som köper PDF och gör så att den samspelar snällt med PDF-läsare. Typ ha klickbara länkar för att snabbhoppa mellan olika kapitel, etc.

                            Kommentera


                            • #15
                              Strechgoals bör bara vara ren kvalitetsförbättring i mina ögon. Och som Krank sade, det ska gå till alla backare. Att få hårdpärm istället för mjukpärm, fler illustrationer, bättre tryckeri och så vidare.

                              Jag är inte med på samma tåg som många andra, att vilja ha mer text. Det blir merarbete på en nivå som riskerar att försena produkten. Det gillar jag inte. Om det ska göras ska det göras som Helmgast gjort det med alla bonustexter i separata, korta och snabbt producerade pdfer och gratis för de som backat den här gången.

                              Jag är lite iffy kring strechgoal i stil med "Om vi når nivå 100 000 gör vi en ny produkt!", eftersom det oftast betyder att den där produkten medför en ny kickstarter sen. Men så länge det ingår för oss som backat denna gång ändå är väl det okej...

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X