Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Om fula spel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Tant Ragnar, Igår, 17.21
13 responses
220 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av Staffan, 01 June 2017, 23.38
1 response
48 visningar
2 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av Scyne, 05 June 2017, 21.55
4 responses
105 visningar
1 gillar
Tony88
av Tony88

Skapad av galdrin, 22 June 2017, 17.40
0 responses
52 visningar
0 gillar
galdrin
av galdrin

Skapad av Gurgeh, Igår, 17.38
3 responses
132 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av God45, Igår, 17.18
8 responses
125 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av wilper, 10 May 2017, 20.57
46 responses
1.720 visningar
10 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Henke, Igår, 20.34
2 responses
38 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av Twitchy, Igår, 01.15
19 responses
370 visningar
0 gillar
Sodivra
av Sodivra

Skapad av Candide, 22 June 2017, 22.22
6 responses
133 visningar
1 gillar
Candide
av Candide

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag hade knappt tittat i min Volo-bok för den kom ut när jag hade slutat spela rollspel och när vi började igen körde vi inte på Faerûn. Men den har mycket som är coolt!! Blir pepp.

Death Kiss på sidan 124… vilken underbar pretty♥♥♥♥

Kommentera

Nya DG och nya UA är så pass fula att det var på rent jävlar annama jag tog mig genom DG, och det är tur efter som players handbook var en höjdarbok. Har inte samlat mig nog för UA ännu, böckerna står inplastade i min bokhylla.

Kommentera

Jag skulle säga att i mitt fall handlar det om vad för spel jag spelar . Spelar jag 5:an så förväntar jag mig illustrationer av väldigt hög klass men skulle jag lira nått osr-lir ( inte för jag lirat så många) så förväntar jag mig fula grå-svarta trista illustrationer för att för mig förmedlar det old-school känsla . Ta tex ett spel som labyrint lord där det ser ut som min 9-åriga systerson vart illustratör och illustrerat hela boken på bildlektionen but i wouldnt want it any other way

Kommentera

Jag tycker intb Labyrinth Lord är fult. Beast: the Primordial, Changeling: the Lost och Werewolf: the Forsaken är fula. Dom flesta CofD är det. Undrar hur dom lyckades göra Geist: the Sin-Eaters för det ser bra ut. Men, nu ska jag inte gå in i en hackfest på rollspelsindustrin. Jag vet att folk gör sitt allra bästa.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Caligo Visa inlägg
            Att öppna en ny bok - Instruktioner

1. Placera boken stängd med dess rygg platt på ett bord.
            2. Öppna boken försiktigt i mitten och lägg ned pärmarna på bordet.
            3. Öppna del av förstasidorna, ca 5 mm eller så.
            4. Öppna ryggsidorna öppen, ca 5 mm eller så.
            5. Upprepa steg 3 och 4, alternerande mellan fram- och baksidans sidor och tryck försiktigt ned sidorna, tills du kommer till mitten av boken.
            6. Stäng boken och lägg ned den. Om den övre pärmen är lite öppen, tryck ned den försiktigt.
            Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
            Ska testa det med min Volo's Guide to Monsters för den har jag knappt öppnat än. Men vill vara säker på att jag förstår.

Ska jag börja med att öppna upp mittuppslaget helt?!‽!?‽!?
            Eller hålla inlagan ihop och bara fälla ner pärmarna?

Steg 3–5 tror jag jag förstår.... om 5mm inte betyder "öppna så här mycket" utan betyder "ta ungefär fem mm av sidor". Men bokens inlaga är ju mindre än 20 mm tjock.
            Ursprungligen skrivet av zonk Visa inlägg
            Om jag fattar rätt, typ såhär https://www.youtube.com/watch?v=Qpq1E6WLFSE

Har oxå sett liknande varianter tidigare
            Jag har ett annat trick.
            Det som "knäcker" en bok är att man öppnar den helt platt så att sidorna ligger 180 grader mot varandra.
            Om man läser en bok när den ligger på ett bord är det bara att lägga något under ena omslaget så att boken inte öppnas helt, utan bara 160-170 grader - och boken går inte sönder.

Kommentera

Nja... Vi spelar i en stor soffa och skickar peachbeen runt mellan oss, vi har några stycken + dungeonesque-broschyrer. Så vi lägger dom aldrig 180° eller så ändå har dom ramlat. Jag hoppas på metoden i filmen, jag ska försöka göra det från och med nu, när böckerna är nya och då och då.

Kommentera

En annan sak som jag misstänker kan fresta rätt mkt på bokens rygg är att hålla enbart i ena pärmen med boken öppen och relativt vertikal. Ska man tro mannen i videon jag läste ska ju boken enbart öppnas på ett bord, med stöd för ryggen, men det blir kanske lite väl opraktiskt för oss som inte spelar vid ett jättebord..

Kommentera

Jag tolkade videon som så att man ska göra det i början för att försiktigt bryta upp ev limklumpar.

Kommentera

Hm, länka till tid? Tycker han har boken med ryggen horisontell när han håller på och mjukar upp ryggen på den..

Kommentera

Ja jag menade att det han gör behöver man inte göra varje gång man öppnar boken utan bara när den är ny

Kommentera

Aha, nu förstår jag hur du menar! Nej men från typ 2:10 framåt säger han ju att man bara ska läsa såna böcker på ett bord, om jag begriper honom rätt. Men det är ju ganska opraktiskt...

Kommentera

(Sorry, det blev en föreläsning...)

Konsten har ägnat sig åt fulheten i ungefär hundra år. Och det finns mycket som är kul med den - både medvetet och omedvetet fula saker får oss att le och förskräckas. Allt från Robert Rauschenbergs get på Moderna Museet och Andy Warhols omfamnande av massproduktionen, till Lars Vilks rondellhund utforskar vårt förhållande till det fula på lite olika sätt.

En slags fulhet som saknas i rollspel är gammal hederlig kitsch. En av de roliga grejerna med kitschen är att konstnären ofta lägger ner extremt mycket möda på att åstadkomma något (som många upplever som) riktigt fult. Den motsättningen är intressant. Att kitschen dessutom leker med våra föreställningar om vad som är fint/fult, folkligt/elitistiskt, banalt/coolt, genuint/fejk, exklusivt/billigt, kommersiellt/anti-kommersiellt ger den en extra filosofisk dimension.

Men.

Då slår det mig att illustrationerna i många rollspel i själva verket ligger väldigt nära den klassiska kitschen. Bokomslag till Harlequin-romaner, till exempel, må ha helt andra motiv än rollspel, men i bildlösningar och tekniker påminner de mycket om varandra. Inom konstvärlden skulle många till och med likställa traditionell fantasy-konst med kitsch. Eller åtminstone peka på väldigt stor släktskap.

Och hur går en kitsch-indränkt kulturyttring vidare i sitt förhållande till illustrationer? Jag ser många intressanta försök att ompröva i de senaste årens utgivning. Järn och Hjältarnas Tid tar inspiration av samtida, mer grafiska illustrationer och får på så sätt en otroligt tydlig profil. Vissa rollspel struntar helt i bilder, både av ekonomiska och principiella skäl. Oktoberlandet tar upp tråden från tiden och platsen som skildras i spelet på ett snyggt sätt. Och det anti-kommersiella perspektivet fångas upp av enkla streckteckningar i medvetet tafflig mellanstadiestil.

Det finns hopp med andra ord. Den frejdiga D&D-kitschen kommer naturligtvis att finnas kvar och fortsätta att vara kommersiellt högintressant. Men det finns hopp om större variation bland illustrationerna - precis som för rollspelen i allmänhet. Och det måste väl ändå tyda både på utveckling och mognad?

Kommentera

Jag kunde inte ens läsa tredje utgåvan av Nobilis för det var så jävla fult. Bilderna är inte bara fula, deras stil och motiv kändes som en skymf mot allt stämning i andra utgåvan och våran kampanj. Jag är en Nobilisfanboy, och reglerna var säkert mycket bättre än 2nd ed. Men jag kunde bara inte. T_T

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Sodivra Visa inlägg
                              Jag kunde inte ens läsa tredje utgåvan av Nobilis för det var så jävla fult. Bilderna är inte bara fula, deras stil och motiv kändes som en skymf mot allt stämning i andra utgåvan och våran kampanj. Jag är en Nobilisfanboy, och reglerna var säkert mycket bättre än 2nd ed. Men jag kunde bara inte. T_T
                              Det där tycker jag är fascinerande. krank sade ju något liknande. Jag vill inte bagatellisera upplevelsen, men för mig är det så svårt att förstå. Det är ju bara fula bilder, liksom. Texten är fortfarande där. Bilderna är ju på intet sätt i vägen (mer än bilder alltid är). Har så svårt att fatta hur det kan göra texten svår att läsa.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg

Det där tycker jag är fascinerande. krank sade ju något liknande. Jag vill inte bagatellisera upplevelsen, men för mig är det så svårt att förstå. Det är ju bara fula bilder, liksom. Texten är fortfarande där. Bilderna är ju på intet sätt i vägen (mer än bilder alltid är). Har så svårt att fatta hur det kan göra texten svår att läsa.
                                Det är samma för mig. Jag kan inte läsa fula böcker, och i gengäld kan jag tycka lite för mycket om snygga* böcker. Men helst ska de båda samverka.

*Jag går inte igång nämnvärt på snygga bilder och glattigt papper men uppskattar verkligen god typografi.

Kommentera

Arbetar …
                                X