Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad skulle du vilja se som ett rollspel?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Tant Ragnar, Igår, 17.21
20 responses
360 visningar
0 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Henke, Igår, 20.34
3 responses
55 visningar
0 gillar
Tre solar  
Skapad av Twitchy, Igår, 01.15
20 responses
418 visningar
0 gillar
Zire
av Zire

Skapad av Staffan, 01 June 2017, 23.38
1 response
61 visningar
2 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av Scyne, 05 June 2017, 21.55
4 responses
112 visningar
1 gillar
Tony88
av Tony88

Skapad av galdrin, 22 June 2017, 17.40
0 responses
59 visningar
0 gillar
galdrin
av galdrin

Skapad av Gurgeh, Igår, 17.38
3 responses
171 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av God45, Igår, 17.18
8 responses
139 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av wilper, 10 May 2017, 20.57
46 responses
1.743 visningar
10 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Candide, 22 June 2017, 22.22
6 responses
136 visningar
1 gillar
Candide
av Candide

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

Äventyr är ett sagorollspel, som riktar sig mest mot en yngre publik. Men i nästa utgåva (Kickstarter i sommar) kommer det alternativa regler som kanske gör att det även lockar en del vuxna.
    Äventyr är trevligt, och jag har spelat det en del med min dotter. Men det gör inte riktigt det jag är ute efter... Jag vill ja ett spel där regelmotorn och/eller äventyren fångar strukturen på en klassisk saga. Jag har lite svårt att sätta fingret på exakt vad jag menar bättre än stödorden som jag radade upp ovan. Kanske är en del av det jag letar efter att symboler och associationer skall vara (över)tydliga? En ond kung är ond, åsnor är envisa, djur kan prata, brunnar uppfyller önskningar, att lura häxan i pepparkakshuset hänger inte på hur väl du lyckas med ett slag på "bluffa".

Helt enkelt något som känns "Bilbo" istället för "sagan om ringen".

Jag tänker att mitt efterfrågade sagospel därför inte lämpar sig för barn, då de kanske har svårt att förstå distinktionen mellan en saga och andra typer av fiktion. Jag har ju själv uppenbara svårigheter att ringa in vad jag menar :).

Kommentera

oh, jag glömde min verkliga dröm. Det här är ett såpass fenomenalt koncept att det redan finns som ett rollspel, "Warlords of Alexander", men det är jättelågbudget och håller inte alls måttet. Det finns ingen ballare och rollspeligare period i hela världshistorien än Diadokernas krig. Enorma arméer, episka hovintriger, förräderi, romans, homoerotik, svek, bisarra antika kulter och traditioner, allt medan nya religioner och kulturer uppstår i mötet mellan den grekiska, iranska och indiska världen. Hellenismen är en praktiskt taget unikt intressant era, och bara då, möts några av historiens koolaste fenomen - buddhism, zoroastrianism, grekisk filosofi och konst, antika Egypten, antika Iran, krigselefanter, katafrakter... och som en bonus, eftersom det är Grekland, Iran och Indien det gäller, har allting skitsnygga namn! Jag tänker mig något Eon-aktigt med ett fokus på maktspel, melodrama och culture gaming.
      Last edited by Ymir; 06 June 2017, 16.26.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
        oh, jag glömde min verkliga dröm. Det här är ett såpass fenomenalt koncept att det redan finns som ett rollspel, "Warlords of Alexander", men det är jättelågbudget och håller inte alls måttet. Det finns ingen ballare och rollspeligare period i hela världshistorien än Diadokernas krig. Enorma arméer, episka hovintriger, förräderi, romans, homoerotik, svek, bisarra antika kulter och traditioner, allt medan nya religioner och kulturer uppstår i mötet mellan den grekiska, iranska och indiska världen. Hellenismen är en praktiskt taget unikt intressant era, och bara då, möts några av historiens koolaste fenomen - buddhism, zoroastrianism, grekisk filosofi och konst, antika Egypten, antika Iran, krigselefanter, katafrakter... och som en bonus, eftersom det är Grekland, Iran och Indien det gäller, har allting skitsnygga namn! Jag tänker mig något Eon-aktigt med ett fokus på maktspel, melodrama och culture gaming.
        men för i helvete!!! GE MIG! Varför har ingen tänkt på det här?????

Kommentera

Vill ha Risk som rollspel och gärna en 3d film åxå

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
            Ett John Carter/Barsoom-rollspel med illustrationer trogna förlagan, dvs att alla faktiskt är nakna. Och Barsoom borde vara i public domain, så hey, anybody can do it!
            Illustrationer finns redan:

http://www.erbzine.com/mag13/1301.html

Kommentera

Jag skulle vilja ha ett rollspel i Linda & Valentins universum.

Kommentera

Jag har sedan jag först började spela rollspel velat ha ett riktigt bra zombie-lir. Jag tänker att:
                - Det ska vara supersnabbt och enkelt regelsystem. Typ Into the Odd eller Cthulhu Dark. Tätt knutet till temat och vad man gör.
                - Det ska vara Project Zomboid och The Walking Dead blandat med DayZ i rollspelsform. Viktiga parametrar: Hunger, törst, värme/kyla, rädsla, utmattning, ljud, social gemenskap och hygien.
                - Du ska kunna ta dig an enstaka döingar du kan se, med liten risk. Överraskningar ska vara farliga. Horder likaså. Ett bett eller en skråma och du är rökt.
                - Resurshantering och basbyggande där ett litet misstag kan bli ödesdigert. Ingenstans är säkert.

Kommentera

En kortversion av Historia om de nordiska folken, med OSR-regler längst bak.
                  Ett Heralds of Valdemar-spel som är precis som jag vill ha det, utan att jag för den sakens skulle vet hur jag vill ha det.
                  Ett ganska ljust fantasyrollspel som smakar lite Narnia och Prydain. Kanske skulle räcka med att ha akvarellbilder till Hjältarnas Tid.
                  Cirkeln. *fantiserar om att spela häxa till Kate Bush - Running Up That Hill*

Kommentera

Ett rollspel i Malazan-världen. Jag vet att det är rätt så ironiskt, eftersom hela den världen är framväxt ur ett misch-masch av olika rollspelsinfluencer, framförallt tidiga DnD-versioner och GURPS (har jag för mig). Det struntar jag i.

Jag vill ha ett spel som är skapat specifikt för den (de) värld(-ar) som Steven Erikson och Ian C. Esslemont skriver om.
                    Ett spel för episka äventyr; ett spel med spektakulär magi som inte alltid blir som det vart tänkt; ett spel där strider är livsfarliga för alla, även den mäktigaste kämpe; ett spel där döden inte nödvändigtvis är slutet på ditt äventyr; ett spel där gränsen mellan människor och gudar är tunnare än vad de senare vill kännas vid; ett spel där intrigerna, maktkamperna och konflikterna är äldre än någon dödlig kan minnas; ett spel där ondska eller godhet bara är ord, och ingenting är absolut. Utom Hood.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
                      Cirkeln. *fantiserar om att spela häxa till Kate Bush - Running Up That Hill*
                      Spoiler: 
                      ♥♥♥linessa♥♥♥

Kommentera

Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
                        En kortversion av Historia om de nordiska folken, med OSR-regler längst bak.
                        <3

Kommentera

Jag skulle vilja ha Det var en gång… rymden.

Näst efter Star Wars är det denna franska tecknade serie som gjort mest intryck på mig vad gäller science fiction. Den fick mig till och med att välja franska på högstadiet, för när den sändes först så var den inte dubbad.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Per Visa inlägg
                            Twin Peaks - ett surrealistiskt rollspel med mörkt kaffe och ännu mörkare skogar. Skrämmande men ändå mysigt och naturligtvis med en märklig humor.
                            AHA! https://www.kickstarter.com/projects...roleplaying-ga

Kommentera

Jag hade tänkt skriva att jag skulle vilja se ett rollspel som utspelar sig i Dragaera/Taltos-världen som Steven Brust har skapat, men till viss del finns det redan. Ett av målen i Kickstartern för Blades in the Dark var en sådan setting. Någon som vet var jag kan få tag på den? BitD finns på SF-bokhandeln men jag tror inte den innehåller Jhereg-settingen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
                                Ett av målen i Kickstartern för Blades in the Dark var en sådan setting. Någon som vet var jag kan få tag på den? BitD finns på SF-bokhandeln men jag tror inte den innehåller Jhereg-settingen.
                                Jag är rätt säker på att den settingen inte är klar än. Det är typ grundreglerna som är klara och utskickade. Inget annat.

Kommentera

Arbetar …
                                X