Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

The Enemy Within

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, Igår, 22.47
1 response
46 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Marrik den allvetande, Igår, 20.57
1 response
19 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Acenchious, Igår, 22.17
2 responses
30 visningar
0 gillar
Acenchious  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
18 responses
389 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, Igår, 22.23
0 responses
7 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 22.22
0 responses
8 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
32 responses
568 visningar
0 gillar
vandraren  
Skapad av Bifur, 19 November 2017, 11.04
55 responses
1.030 visningar
0 gillar
vandraren  
Skapad av Björn Wärmedal, 29 October 2017, 22.03
1 response
42 visningar
2 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av LJSLarsson, 14 November 2017, 13.48
15 responses
239 visningar
5 gillar
LJSLarsson  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Bubblare: Jag lurar på om inte Blades in the Dark skulle funka bra till Old World.

Kommentera

Jo… är Blades så bra? Tycker InControl är så rolig i rollspelsprogrammen han är med men Blades verkar vara ett jätteskumt system i praktiken. Det finns en luddighet i det…. När jag läste det tycket jag det var svinbra men nu när jag börjat kolla på olika AP på tuben blir jag mer skeptisk…?!
      Jag VILL att det ska vara bra (älska Harper) och jag ska inte ge upp.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
        Jo… är Blades så bra? Tycker InControl är så rolig i rollspelsprogrammen han är med men Blades verkar vara ett jätteskumt system i praktiken. Det finns en luddighet i det…. När jag läste det tycket jag det var svinbra men nu när jag börjat kolla på olika AP på tuben blir jag mer skeptisk…?!
        Jag VILL att det ska vara bra (älska Harper) och jag ska inte ge upp.
        Vet ärligt inte. Får mest wfrp-vibbar av det men har inte kollat djupare

Kommentera

Vad du behöver från ett system är att det fuckar upp spelarna men inte dödar dem så lätt. Man skall vara halt, infekterad, ha magsjuka och hjärnskakning innan man ens är nära att dö. Systemet du vill ha om du vill ha ett regellättrare system än WFRP är Small But Vicious Dog som är,ett briljant hack av WFRP som är mycket regellättare men inte gör en ett dug coolare. Finns här: http://vaultsofnagoh.blogspot.se/201...ls-hearts.html

Kommentera

Inte så mycket att tillägga till ovanstående. Reviderat Kutulu låter bra men jag sämre koll på övriga alternatib så... Men återrapportera gärna hur det går, spännande ansats som det vore roligt att ta del av utfallet av.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Small But Vicious Dog
              Om man tycker om D&D vilket vi ju gör men det var en brutal skolning att lära sig det (ser det som en investering) så är nog SBVD bra. Det är B/X vilket betyder att man kan sitta med sin Svärd & Svartkonst och utgå från den. Men om man jämför med ex vis Kutulu, Cthulhu Dark så är SBVD kanske 10 ggr krångligare?

Edit: för andra läsares skull, inte Nässes grupp, så är det ju urviktigt att SVBD finns listad i denna tråd. Älska D&D och S&S.
              Last edited by 2097; 26 May 2017, 12.39.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                Om man tycker om D&D vilket vi ju gör men det var en brutal skolning att lära sig det (ser det som en investering) så är nog SBVD bra. Det är B/X vilket betyder att man kan sitta med sin Svärd & Svartkonst och utgå från den. Men om man jämför med ex vis Kutulu, Cthulhu Dark så är SBVD kanske 10 ggr krångligare?
                Det är fortfarande inte jättekrångligt och det gör allt du vill ha i Warhammer Fantasy.

Kommentera

Har varit inne på det här i flera omgångar och försökt hitta ett mer regellätt system som bättre skulle fokusera på berättelsen och samtidigt ge enkla och slutliga avgöranden (för att framhäva snabbhet och dödlighet i WFRP-världen). Där tycker jag D&D och nämnda WFRP-hack är för tunga (även om de är lättare än WFRP-original).

Andra saker som jag inte vill förlora i bytet av regelmotor är yrkesfloran och att den har någon form av påverkan samt att insanity och psykiska åkommor fortfarande får en regelmekanik.

En tidig tanke var att använda Svavelvinter-reglerna som i grunden är ganska lätta. Här tänker jag att man skulle kunna använda erfarenhetssystemet (omslag med hänvisning till en erfarenhet i RP´s bakgrund) som en yrkes-kronologi (när samtliga erfarenheter kryssats får man välja ett nytt yrke enligt yrkes-flödet för careerexits). Här har man också ett fungerande system för "eländen" som går att applicera på både fysiska och psykiska defekter.

En annan idée är att konvertera Mutant: År Noll reglerna. Här är det också enkelt med hyffsat snabba avgöranden och yrkessystem (och dessutom Talanger så man skulle kunna lyfta Talents från WFRP). Man kan bli bruten både fysiskt och psykiskt även här, men åkommorna i sig får rollspelas utan regelstöd.

Oktoberlandet-motorn skulle förmodligen också fungera rätt bra med stress-mätare och konsekvenser och där attributen skulle kopplas till yrket.

Senast så är det just CD jag har kollat på. Som någon skrivit tidigare så kan man ju nyttja WFRP-yrkeslista för att fastställa att man kopplat till valt yrke får "occupational expertice" tärning för relaterade färdighetsslag.

Insanity-tärningen hade jag nog behållit som den är för att markera just den psykiska ohälsan (åkommorna som sådana skulle även här sakna regelstöd och få rollspelas fritt). Eller vad menar man att en KAOS-tärning skall symbolisera?

Mycket intresserad i att höra på vilket sätt man i övrigt skulle "hacka" CD till WFRP.

Kommentera

KAOSTÄRNINGEN skulle vara korruption och sånt ist för mental ohälsa. att man blir förvriden av kaos. Den skulle ersätta insanity-tärningen. Regelmässigt fungera som den.
                    Henke såg du professions-listan ovan? Man kan vara råttfångare i CD!

Kommentera

Istället för supressing mythos knowledge så är det kaos och kulterna och gudarna och tentaklerna man försöker dölja. Och när man når kaos sex då är man själv helt tentaklad och försvinner.

Kommentera

Har aldrig uppfattat att korruption är en central del i WFRP, men det kanske jag missat. Är inte det samma som insanity-värdet i WFRP eller hur symboliseras annars kaos som mätare?

Hur skulle man kunna tänka sig magi med CD regler? Profession ger tillgång såklart och extra tärning, och magin blir ju isf friare i son form till vad man vill åstadkomma vilket jag gillar. Man hade dock önskat att utväxlingen med effektgrader vs risk för bakslag gick att lyfta med.

Kommentera

Korruption och att man blir helt förvriden och tentaklad är nåt vi iaf körde med. Och korruptionen i Symbaroum kommer ju från WFRP.

Iom CD är intent-baserat än execution-baserat (bli inte rädda, ska förklara det strax) så är inte magin ett så stort problem.

Nu ska jag förklara det här med IIEE, eller iaf två av bokstäverna.

Intent-nivån är “Vad vill jag uppnå”? Och så slår man ett slag lite utzoomat för att se om det gick eller inte. Exempel på spel som fungerar så: Dogs in the Vineyard, The Shadow of Yesterday.

Execution-nivån är “Vad gör jag mer exakt?” Och så slår man ett inzoomat slag för varje färdighetsanvändningsförsök. Exempel på spel som fungerar så: Drakar och Demoner.

Kallades tidigare för “conflict resolution” och “task resolution” men jag är glad att dom lite missvisande termerna har blivit omoderna (för det finns så mkt andra krux ex vis när/om slumpmomentet kommer in, eller om man kollar på helt andra steg såsom i Apocalypse World, eller när man beskriver vad man gör såsom i Matiné osv).

Vad innebär då det rent konkret för att trolla i CD!! Jo för det första kan man glömma sin human capabilities tärning. Man har bara sin profession die och om man vågar riskera att bli korrumperad kan man också köra med sin KAOSTÄRNING.

Men man säger vad man vill uppnå “Jag vill trolla fram en spektral häst som kan bära mig” eller vad man nu kan hitta på och sen slår man!!

Kommentera

Och både bakslag och effektgrad finns ju, see "Doing Things" och "Failing" i CD.

Kommentera

En annan tanke som kanske skulle ha en egen tråd. Hur gör man Enemy within kampanjen (och egentligen alla välkända och prisade kampanjer) så optimal och spelbar som möjligt. Vilka delar är onödiga och kan kasseras och vilka delar bör istället framhävas och vart går gränsen när kampanjen bantas ner så den inte längre blir kul.

Kommentera

Många bra tankar!

I just vårt spel kommer väldigt mycket vara färg, tex yrken, olika sorters magi, olika vapenskada. Det förhandlas fram i gruppen. Magi använder ju kaostärningen. Och vi har ett stridssystem för CD som jag tror funkar, T6 mot T6. Förlorar man tar man mellanskillnaden i skada. Når man sex i skada dör man. Man läker genom att ta permanenta sår och defekter. Man läker galenskap på samma sätt, genom att ta permanent galenskap.

Och så klart yrkestärning som läggs till oavsett om man strider och är krigare eller magiker och lägger en besvärjelse.
                                Last edited by Nässe; 26 May 2017, 08.50.

Kommentera

Arbetar …
                                X