Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Alternativ sandbox

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 21 June 2017, 20.32
9 responses
271 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.27
12 responses
217 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Sodivra, 13 June 2017, 01.06
19 responses
307 visningar
5 gillar
Sodivra
av Sodivra

Skapad av Henke, 24 June 2017, 20.34
4 responses
92 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av krank, 19 June 2017, 10.26
5 responses
47 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113

Skapad av Jocke, 17 May 2016, 20.14
41 responses
1.177 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av .113, 18 June 2017, 10.56
29 responses
297 visningar
1 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Elmonster, Igår, 20.17
0 responses
20 visningar
0 gillar
Elmonster  
Skapad av Tant Ragnar, 24 June 2017, 17.21
27 responses
666 visningar
0 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Bogmoll, Igår, 14.21
3 responses
81 visningar
1 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag är sjukt inne på OSR/post-apoc/Cthulhu och någonstans där kommer !itt nya spel att hamna. Följer tråden med spänning...

Kommentera

Det skulle kunna vara en bra berättarteknik för ett samhällskritiskt utforskande av konflikterna i Mellanöstern. Spela ett läkarteam, en stridsgrupp på någon av de stridande sidorna eller människor på flykt undan kaoset.

Kommentera

Jag tänker mig att en viktig grej för att göra det i "nutid" är att hitta platser där en inte känner sig så globalt sammankopplad? Att mycket av nöjet finns i att utforska sådant som inte är allmän kännedom, att upptäcka och kartlägga? Om resorna inte är mer dramatiska än att ta flyget till Mallorca så känns hexkravlandet som en halvdålig metod?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ape of Wrath Visa inlägg
          Jag tänker så här:

Ok, vi har ett gäng karaktärer, en hopplös samling av wanna-do-gooders och lycksökare. Minsta lilla rykte om skatter eller utmaningar får deras svärdshänder att klia. Finns där någon att rädda så ska de räddas.

Dessa karaktärer har framför sig en öppen värld. En värld full av mystiska torn, uråldriga ruiner, fasansfulla katakomber och en hel drös NPC:er, vars anletsdrag bestäms av en d8 och deras innersta önskan av en d20.

Karaktärerna ger sig av, ut i vildmarken. Självklart shoppar de allt de behöver först. Men sen börjar äventyret. Det finns ingen plot förutom den som skapas av vad karaktärerna gör.
          Old West. Byt bara ut mystiska torn och allt det där mot övergivna gruvor, ensliga kloster, boom towns, indiankyrkogårdar och sånt så är du hemma.

Kommentera

Vi har ju redan sagt Western i tråden men nu blev jag sjukt opepp.
            Last edited by 2097; 20 May 2017, 14.43.

Kommentera

Western må ligga nära ofräsht om fingertoppskänsla går fel, men Westworld ÄR en hexcrawl.

Kommentera

Opepp? Ofräscht? Vad är det jag missar?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                  Opepp? Ofräscht? Vad är det jag missar?
                  Jag kan inte svara för någon annan, men för min del skulle jag undvika exempelvis Old West som miljö för en OSR-setting, eftersom det ganska tillbakaskalade i miljö mm skulle riskera att göra det till en stor stereotypfest. "Ugh! Big Bear Cloud be fierce brave, seek many scalps!", "I'm Jim, the lonliest lone gunman in the west, one wiskey barkeep, an' keep 'em comin'...", "I'm Jill, the pretty, happy prostitute that seem to do aaaanything for money, but deep down I have a heart of gold."

Det skulle iaf för mig kännas tämligen ofräscht.

Kommentera

Jag deletade den delen av inlägget innan du kom in men efter att slanfan svarade.

Det handlade om opeppheten jag kände inför att utforska indiankyrkogårdar + ordvalet "indiankyrkogårdar" men jag var inte speciellt konstruktiv i min kritik utan väldigt reflexmässig och använde en del slentrianformuleringar och shibbolether. Jag tror jag t.om. använde "det är år 2017" som argument…?!?! Ja det var inte så genomtänkt eller ffa då, som sagt, så konstruktivt från min sida.

Känner hela relationen mellan Keep on the Borderlands och dom amerikanska manifest destiny-massakrerna är något jag vill glömma; att jag vill se KotB och orc-bashing inte som ett sätt att klamra sig fast vid rasism, utan som ett sätt att tvätta bort historisk rasism men behålla tropes. Men ibland lyckas jag inte göra den åtskillnaden och det blir ett naken-lunch-ögonblick där jag ser d20:an på gaffeln och hela historien bakom den och inte kan blunda.

Tycker du är en bra wrnu-poster och jag var orättvis mot dig, därför deletade jag det.
                    Hoppas det här lite utförligare inlägget är bättre.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg

Jag kan inte svara för någon annan, men för min del skulle jag undvika exempelvis Old West som miljö för en OSR-setting, eftersom det ganska tillbakaskalade i miljö mm skulle riskera att göra det till en stor stereotypfest. "Ugh! Big Bear Cloud be fierce brave, seek many scalps!", "I'm Jim, the lonliest lone gunman in the west, one wiskey barkeep, an' keep 'em comin'...", "I'm Jill, the pretty, happy prostitute that seem to do aaaanything for money, but deep down I have a heart of gold."

Det skulle iaf för mig kännas tämligen ofräscht.
                      Känns som att man får ha med sig ganska mycket sunkigt och stereotypt bagage med sig för att gå direkt dit bara för att miljön är Old West.

Om det nu är en förutsättning för OSR så är det inte min kopp te, men förstår inte på vilkrt sätt det isf skiljer sig från den kåta värdshusvärdinnan eller den dumma orcher i bush man skrud.

Menar ni alltså att OSR kräver rasistiska, sexistiska sterotyper?

Nej, det tror jag inte ni menar, men fattar fortfarande inte.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                        Känner hela relationen mellan Keep on the Borderlands och dom amerikanska manifest destiny-massakrerna är något jag vill glömma; att jag vill se KotB och orc-bashing inte som ett sätt att klamra sig fast vid rasism, utan som ett sätt att tvätta bort historisk rasism men behålla tropes. Men ibland lyckas jag inte göra den åtskillnaden och det blir ett naken-lunch-ögonblick där jag ser d20:an på gaffeln och hela historien bakom den och inte kan blunda.
                        Det där är viktigt! Jag nämnde något liknande, i anths tråd om D&D på 1800-talet, angående demoniseringen av turkar under senmedeltid och tidigmodern tid. (Som ju lämnat gott om spår idag...)

För min del, kan rollspel vara ett utmärkt sätt att göra den där processen, att ta det som är skalet av ganska sjuka, jobbiga historiska föreställningar och processa dem genom att placera dem i fantasin. Men det finns en stor risk att den kollapsar, eftersom ett sånt bygge är svagt. Det skulle tex kunna kännas precis tvärtom, ifall fantasin då "skenar iväg" och det inte längre finns en medvetenhet om vad den bottnar i.

Det är en balansgång. Det är kanske inte *fel* att försöka och sen misslyckas (så länge det var ett försök och inte omedvetenhet eller exploatering), men det kan för den skull ändå vara sjukt jobbigt.

(Nu är detta en OT-deltråd. Men jag tycker diskussionen är hyperintressant. Om vi fäller fler inlägg, kanske vi ska be en mod att bryta ut en deltråd?)

Kommentera

Kan väl utveckla att jag inte syftade på att india kyrkogårdar skulle plundras och vanhelgas eller vara någon slags hemvist för ondska utan en mystisk plats vars innebörd majoritetskulturen inte begriper sig på.

2097, jag försöker förstå vad du säger men det blir lite för mycket jargong, förkortningar och referenser för att jag ska fatta mer än att det är någon slags ursäkt, och det kan vara gott så.

Kommentera

Om någon annan undrar:
                            • ffa = framför allt
                            • shibbolether = "rätt" saker att säga för att tillhöra gruppen
                            • KotB = Keep on the Borderlands, en rollspelsmodul där spelarna är på en västern-liknande "frontier" mot orcs
                            • Manifest Destiny = jag länkade det men idén att USA tillhörde europeerna typ
                            • Naken lunch = från en bok av William Burroughs där han ser i sin fantasi allt i livscykeln hur köttbiten på gaffeln blev till, inkl allt det otäcka
                            • d20 = tjugosidig tärning, i min liknelse "hela rollspelshistorien från 1974 och framåt"
                            • wrnu = www.rollspel.nu

Sen reagerade jag trippelt på "kyrkogård" för begravningsplats (det är ju inte kyrkor) "indian" vilket kanske är reclaimat, och så den kombinerade trope:n "indiankyrkogård". Men, jag gjorde det på ett dissigt sätt och jag deletade det och jag önskar att jag inte ens hade postat det.

Kommentera

Är det nån som läst Owl Hoot Trail-spelet? Har inte haft tid/råd att kolla in det ännu, undrar hur det hanterar dom här sakerna.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Sapient Visa inlägg

Det där är viktigt! Jag nämnde något liknande, i anths tråd om D&D på 1800-talet, angående demoniseringen av turkar under senmedeltid och tidigmodern tid. (Som ju lämnat gott om spår idag...)

För min del, kan rollspel vara ett utmärkt sätt att göra den där processen, att ta det som är skalet av ganska sjuka, jobbiga historiska föreställningar och processa dem genom att placera dem i fantasin. Men det finns en stor risk att den kollapsar, eftersom ett sånt bygge är svagt. Det skulle tex kunna kännas precis tvärtom, ifall fantasin då "skenar iväg" och det inte längre finns en medvetenhet om vad den bottnar i.

Det är en balansgång. Det är kanske inte *fel* att försöka och sen misslyckas (så länge det var ett försök och inte omedvetenhet eller exploatering), men det kan för den skull ändå vara sjukt jobbigt.

(Nu är detta en OT-deltråd. Men jag tycker diskussionen är hyperintressant. Om vi fäller fler inlägg, kanske vi ska be en mod att bryta ut en deltråd?)
                                Ja, jag tycker också att det här är sjukt intressant. (Jag har ju planerat (planerat, mind you ;) ) en rollspelstriologi som behandla Amerikas historia från 1800-talet till morden tid med allt vad det innebär av krig, rasism och strukturella orättvisor och förtryck), just för att komma bort från det förenklade perspektivet där alla goda cowboys har vit hatt och indianerna är whitewashade fram till dagens fängelseindustrier där svarta är kriminella by default. Jag har spelat och spellett en hel del i de här miljöerna och vad hela projektet faller på är att det krävs antingen sjuka mängder text för att förklara de faktiska förhållandena eller någon form av mer rättfram pedagogik som jag inte lyckats knäcka än.

Ja, OT som sagt. Lyft gärna ut.

Kommentera

Arbetar …
                                X