Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Lång kampanj enligt dig?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Magnus Seter, 14 October 2017, 16.31
38 responses
1.385 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av luddwig, Igår, 18.53
5 responses
98 visningar
1 gillar
Lukas
av Lukas

Skapad av RasmusL, Igår, 13.34
18 responses
190 visningar
1 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Minimoni, Igår, 13.31
9 responses
89 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan

Skapad av krank, 16 October 2017, 19.20
1 response
35 visningar
0 gillar
Max Raven  
Skapad av Björn Wärmedal, 24 September 2017, 20.11
11 responses
220 visningar
1 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av Skarpskytten, 16 January 2017, 23.15
9 responses
311 visningar
5 gillar
Skarpskytten  
Skapad av drefk2000, Igår, 18.16
0 responses
35 visningar
0 gillar
drefk2000  
Skapad av Förstefadern, 18 October 2017, 17.10
9 responses
294 visningar
4 gillar
Platon
av Platon

Skapad av Nässe, 17 October 2017, 20.36
5 responses
147 visningar
7 gillar
Nässe
av Nässe

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag ställer mig också bakom God45's definition.

Ett problem för mig som oftast SL:ar är att min äldsta grupp, alltså vi som hållt ihop sen skoltiden, så kan det ta upp till en månad mellan mötena så jag hinner oftast bli sugen på annat under tiden + att ingen riktigt tagit på sig rollen att föra anteckningar så det är en trög startsträcka varje session när vi ska recappa. Jag försökte ta rollen själv ett tag men orkade inte.

Nuförtiden är vår standardlängd 4-5 sessioner i samma grej.

Kommentera

Jag avslutade just en S&S-kampanj på 26 spelsessioner. En sådan räknar jag som ganska normal, men inte väldigt lång. 40-50 tillfällen är väl hyfsat långt. Jag har nog varit med i alla fall en handfull sånna. Den längsta kampanj jag varit med i sträckte sig strax över tio år, har ingen aning om hur många gånger vi spelade.

Kommentera

TERJE!!! Stor eloge för att du skriver S&S och inte "SåS"!!!♥♥♥♥♥
        Och grattis till att ha gjort det bästa svenska rollspelet!!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lightshy Visa inlägg
          Vågar man bryta in och fråga vilken/vilka färdigskrivna kampanjer som räknas som längs i förhållande till speltid?
          The Great Pendragon campaign, Mask of Nyarlothothep och The Enemy Within är väldigt långa kampanjer. De tar många sessioner att spela och utspelar sig över stora mängder tid eller rum. Publiserade mega-dungeons så som Rappan Athuk räknas också här. Saker här är tunga, massiva och kan spelar i hundratals på hundratals timmar.

Pathfinder eller D&D adventure paths så som Savage Tide, Apocalypse Stone och Kingmaker eller långa Wod kampanjer så som Transylvania Chronicles (alla delarna tillsammans kanske är en väldigt lång kampanj.) är långa kampanjer. De är komplexa, stora och tar tid men har inte räckviden av de väldigt långa.

Medium långa kampanjer är de flesta kampanjer. Sju porträtt av Elvira Wallin, Curse of Strahd eller Mask of the Pirate Queen. Berättar en komplett histora med rum för sidovägar och karaktärsdjup men kan spelas igenom relativt snabbt.

Korta kampanjer är mer eller mindre långa scenarion eller ett par scenarion ihopkopplade. The Final Revelation eller original Ravenloft finns här. Ofta korta kampanjer ofta hårt fokuserade eller gjorda för shock and awe! en grand standing men kort upplevelse. Stora dungeons som kräver en hög sessioner så som The Tomb of Horror hör också hemma här.

Kortare än det är det scenarion.

Kommentera

CoS runt trettio möten för oss. Håller med om sorteringen mediumlång.
            LMoP och B4TLC var båda 12 möten var för oss. (24 sammanlagt.)

Kommentera

CoS kan ta hur lång eller kort tid som helst. Jag bestämde att
              Spoiler: 
              om strahd dog, eller om dom dog när och endast när dom gick upp mot strahd
              så skulle kampanjen vara över. Om dom dog mot nån annan så fick dom göra nya rollisar. Det hände ofta.
              Dom gjorde inte allt i Barovia.

Jag ser kampanjen som ett rum fullt av 100 råttfällor. När man trampar i den röda råttfällan är kampanjen slut. Och det kan gå på ett möte, det kan gå på 100 möten.
              Spoiler: 
              Dom lyckades döda Strahd.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                CoS kan ta hur lång eller kort tid som helst. Jag bestämde att
                Spoiler: 
                om strahd dog, eller om dom dog när och endast när dom gick upp mot strahd
                så skulle kampanjen vara över. Om dom dog mot nån annan så fick dom göra nya rollisar. Det hände ofta.
                Dom gjorde inte allt i Barovia.

Jag ser kampanjen som ett rum fullt av 100 råttfällor. När man trampar i den röda råttfällan är kampanjen slut. Och det kan gå på ett möte, det kan gå på 100 möten.
                Spoiler: 
                Dom lyckades döda Strahd.
                Mina spelare har inte fått chansen att gå upp mot Big S igen så jag baserar min bedömning på att ha läst den. Men ja, den verkar verkligen kunna ta väldigt olika mängder sessioner :D

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                  TERJE!!! Stor eloge för att du skriver S&S och inte "SåS"!!!♥♥♥♥♥
                  Och grattis till att ha gjort det bästa svenska rollspelet!!

Haha, tack så mycket! Alltid kul med beröm men det betyder extra mycket när det kommer från nån som har koll på den typen av spel. :)

(ursäkta OT)

Kommentera

Min flickvän spelleder Ars Magica och vår kampanj har pågått i 4 år nu i Juli. Vi är 5 spelare och spelar 3 lördagar i månaden (med avbrott för stora helger/tentor/resor mm. Men ett snitt på 30 speltillfällen om året)

Kommentera

Tja...

Kort kampanj kan vara 10-20 spelmöten eller så, tänker jag. Min nuvarande spelgrupp är på spelmöte 11 och då har vi tagit oss igenom större delen av det första äventyret i Tatters of the King som totalt är tre äventyr. Jag vågar gissa på att det här landar i en medellång kampanj på kanske 20-30 spelmöten totalt sett.

Jag ser egentligen inget egenvärde i jättelånga kampanjer, om de inte har någon form av ordentlig övergripande arc och röd tråd. Planlösa långa kampanjer utan planerat slut känns bara... tja, lite som datorspel som man inte kan bli klar med för att de saknar slut. Det finns för många rollspel och datorspel för att jag ska ha tid med evighetsgöra.

(Därför gillar jag också tanken på att köra en megakampanj per spel, max - en stor kampanj som avslöjar alla spelvärldens hemligheter och gör att man blir "färdig" med spelvärlden och kan gå vidare till nästa...)

Kommentera

One-Shot är för oss en spelkväll eller ibland två ifall vi inte hinner klart på en kväll.
                        2-10 är ett äventyr.
                        11-25 kort kampanj
                        26-50 kampanj här faller de flesta kampanjer in för oss.
                        51+ lång kampanj Fåtal kampanjer har kommit hit bland annat mask of nyarlahotep, mountains of madness och järnringens MUA (pirit, nordholmia och hindenburg)

Vikigt att påpeka är dock att bara för en kampanj är lång så behöver den inte vara bra. En bra kampanj har en början och ett slut och håller uppe intresset hela vägen därimellan.

Kommentera

1-2 sidor skrivet material är ett kort äventyr.

5+ är ett längre.

20+ är en kampanj.

Själv spelledde jag Svavelvinter på fem spelmöten. Den kampanjen brukar ta folk år, så därför går jag efter antal sidor istället. Jag ser hellre den mängden tid som spelledaren måste anstränga sig än hur många spelmöten det går.

Kommentera

Rickard, jag tror dom menar hela konfluxsviten

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg
                              1-2 sidor skrivet material är ett kort äventyr.

5+ är ett längre.

20+ är en kampanj.

Själv spelledde jag Svavelvinter på fem spelmöten. Den kampanjen brukar ta folk år, så därför går jag efter antal sidor istället. Jag ser hellre den mängden tid som spelledaren måste anstränga sig än hur många spelmöten det går.
                              Jag har ju kört varje dem av Giovanni Chronicles som
                              One-shots så jag ät ju inte oskyldig... :p Men man måste ändå se till avsedd användning här tycker jag

Kommentera

Så sjukt svårt att sätta tummen på då olika spelstil och olika spelgruppers möjligheter påverkar längd och frekvens av spelmöten, samt hur mycket som hinns med under ett möte.

Men någonstans tycker jag att en "ordentlig" kampanj (alltså varken direkt "Lång" eller "kort") ligger på nånstans runt 80-120 speltimmar. i en speltimme innefattas då en del flams och trams, men inte matpauser.

Men en kampanj som ligger på uppemot 200 speltimmar eller mer ser jag inte som något orimligt.

Kommentera

Arbetar …
                                X