Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Grisodlare till episk fantasy

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Oden, Igår, 18.54
1 response
27 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Raketlennart, Igår, 14.30
7 responses
116 visningar
8 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Bolongo, 03 June 2017, 11.54
6 responses
170 visningar
3 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av Staffan, Igår, 16.37
2 responses
42 visningar
0 gillar
Kuma
av Kuma
 
Skapad av Khan, 21 June 2017, 20.32
16 responses
617 visningar
1 gillar
nyvinter  
Skapad av Genesis, 03 June 2017, 09.29
19 responses
449 visningar
5 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av Staffan, 27 June 2017, 22.51
10 responses
242 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av TomasFriaLigan, 27 June 2017, 13.28
3 responses
210 visningar
5 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Tant Ragnar, 24 June 2017, 17.21
60 responses
1.792 visningar
0 gillar
Lambendil  
Skapad av krank, 27 June 2017, 10.43
4 responses
39 visningar
0 gillar
Jarl
av Jarl
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Grisodlare till episk fantasy

    Om jag nu vill spela den klassiska kampanjen med genomdåliga unga karaktärer som utvecklas till superkompetenta roller som räddar världen i en episk slutstrid. En klassisk hjälteresa. I fantasy-miljö eller möjligtvis space-fantasy, vilket system är bäst?

    Vilket spel borde jag välja? Vi kan för att öka svårigheten nämna att jag också helst skulle vilja bli klar vilket i mitt fall innebär att om hela kampanjen tar mer än 10 spelmöten kommer det inte att hända. Blir det något bra spel kvar?

    Det vill säga vilket spel är bäst på att göra den där drömkampanjen som fantasygenren utlovar?

  • #2
    Dungeon Crawl Classics, om du accelererar levlandet väldigt mycket.

    Straight out of the box, däremot, kan jag inte komma på något som uppfyller de parametrarna. Rollspelsregler är i allmänhet skrivna med långa kampanjer i åtanke.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
      Dungeon Crawl Classics, om du accelererar levlandet väldigt mycket.

      Straight out of the box, däremot, kan jag inte komma på något som uppfyller de parametrarna. Rollspelsregler är i allmänhet skrivna med långa kampanjer i åtanke.
      10 spelmöten är väl en lång kampanj? :)

      Men ok, jag formulerade mig nog lite klumpigt, även om jag är mest intresserad av det så är jag också intresserad av det andra, vad skulle du rekommendera om jag hade 100 spelmöten på mig? Vilket spel/system är bäst på just den typen av kampanj, jag tänker mig till exempel att det inte kan vara särskilt dödligt eftersom jag skulle bli besviken av att råka dö halvvägs in och behöva börja om.

      Kommentera


      • #4
        Anledningen att jag föreslog DCC är att där börjar man på level 0, extremt sårbar, och på de högsta nivåerna får man gudalika krafter.

        På rak arm kommer jag inte på något annat spel som har så stor spännvidd, i de allra flesta börjar man åtminstone semi-kompetent.

        Kommentera


        • #5
          DnD5. Börja utan klass, enbart med Bakgrund. Därefter presenteras ett problem som löses utan strid. När detta är löst så erbjuds rollerna en plats i någon av klasserna och får sin fösta level. Sedan delas en level ut efter varje äventyr/spelpass.

          Om du bara använder monster med lägre utmaningsnivå än spelargruppen, men sätter konfrontationerna i spännande miljöer eller använder dramatiska (men ickedödliga) insatser i konflikterna.

          Att spöa 10 goblins är lätt, men är det lika lätt att spöa dem om de har en viktig NPC som gisslan och RP igentligen är på platsen för att stjäla en magisk tavla vaktad av något helt annat?
          Då borde spänningen kunna hållas trots att spelarna har en hyfsad plot-armour. Och om xp kommer oavsett våld så länge framgång uppnås finns alla incitament för konstruktiva lösningar.
          Efter 10 äventyr/spelpass så är rollpersonerna ungefär level 10, vilket är riktigt heroiskt.

          TLDR: DnD5.

          Kommentera


          • #6
            D&D. Vilken version som.

            Kommentera


            • #7
              D&D är mitt favoritspel. Men av många RP så kommer en hel del av dom att dö innan dom hinner bli hjältar. Lösningen är väl att starta många "grisodlare" och sen kommer några komma upp till hjälte-level. När man får tillgång till raise dead etc så får kampanjen en annan vändning

              Kommentera


              • #8
                QuestCore naturlilgtvis. Låg nivå i början och tillgång till coola förmågor i slutet. Man bör väl kanske ge en grad per spelmöte så att det går undan med hjälteriet.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
                  Vi kan för att öka svårigheten nämna att jag också helst skulle vilja bli klar vilket i mitt fall innebär att om hela kampanjen tar mer än 10 spelmöten kommer det inte att hända. Blir det något bra spel kvar?

                  Det vill säga vilket spel är bäst på att göra den där drömkampanjen som fantasygenren utlovar?
                  Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                  D&D. Vilken version som.
                  Vilken DnD-version/hack som helst där du dubblar eller t.o.m. tripplar xp som man delar ut - om du vill hinna klart på 10 st spelmöten..

                  Problemet är att du missuppfattat vad "drömkampanj" är för något.
                  En "drömkampanj" är c:a 100 st 4-timmars spelmöten.
                  Ja, jag vet vad du svarar: "det kan man ju drömma om" - men det är väl precis det "drömkampanjer" handlar om?

                  Kommentera


                  • #10
                    150 möten för att komma till name level.

                    Kommentera


                    • #11
                      Förutom DnD skulle jag säga nästan vilket system som helst som:
                      1) Låter en spela Fantasy
                      2) Låter en spela allt från grisodlare till episkt.

                      Kort sagt BRP och de flesta generiska/universiella system - förutsatt att man dubblar-kvadrupplar förbättrings-takten
                      http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...emet#post25226

                      De flesta av oss som vuxit upp med DoD och/eller Rune Quest när vi var små och hade mer tid har kört de där episkt långa kampanjerna där man spelat med samma gubbe varje vecka under ett par års tid och gubben har gått från grisodlare till episkt bra.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

                        Vilken DnD-version/hack som helst där du dubblar eller t.o.m. tripplar xp som man delar ut - om du vill hinna klart på 10 st spelmöten..

                        :
                        Jag förutsatta att man skulle köra till Name level. Så 1 level per möte och 10 möten. Köra till level 20 är mer bönder till gudar än till episk fantasy

                        Kommentera


                        • #13
                          Så det är väl frågan om— vill man berätta en enaslående saga (isf story-spelen ex vis Microscope, Archipelago) eller vill man (vilket jag och anth gillar) plottra fram det bit för bit? Isf D&D

                          Kommentera


                          • #14
                            Vill du ha mekanisk karakärsutveckling? Personligen är det en viktig grej för min hjälteresa, att jag får kvitton på förbättring och förändring. Men hur tänker du?

                            DND i nyare versioner känns ju som att detvill vara det här men det är imltho värdelöst på att spegla karaktärsförändringen i spelstil: förändringen sker inom ramarna men ramarna utvecklas inte nämnvärt.

                            Archipelago et al saknar ju istället ramar från början, det finns inget mekaniskt stöd för hjälteresan.

                            Mitt ideal skulle vara något Kagematsu-DND:igt med stark konceptuell struktur i flera steg och flera delmål.

                            Kommentera


                            • #15
                              Kagematsu :D
                              Fast som kampanj?

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X