Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag är bara så trött på...

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
29 responses
659 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av talgboll, Igår, 20.07
14 responses
131 visningar
0 gillar
cogitare  
Skapad av zonk, 19 July 2017, 11.07
27 responses
715 visningar
0 gillar
talgboll  
Skapad av Hans E Magnusson, Igår, 06.50
17 responses
389 visningar
1 gillar
Lightshy  
Skapad av Khan, Igår, 15.26
8 responses
184 visningar
0 gillar
GnomviD
av GnomviD

Skapad av JohanToresson, 31 July 2016, 22.04
6 responses
274 visningar
4 gillar
bobbo
av bobbo

Skapad av Rylos, Igår, 20.27
0 responses
22 visningar
0 gillar
Rylos
av Rylos

Skapad av God45, Igår, 18.53
1 response
123 visningar
1 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
45 responses
947 visningar
9 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av P.eLL.e, Igår, 14.32
9 responses
135 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Jag är bara så trött på...

Vad tyckte ni om en gång i tiden men har nu sett så mycket i rollspel att ni kräks vid blotta tanken?

Jag tänker börja med: Vikingar! Jag gillade vikingar, tills jag blivit bombad med dem i alla former. Jag vill inte se dem något mer!

Vilka är era forna älsklingar ni nu hatar?

Färdighetsvärden och liknande som kräver en ingenjörsexamen för att räkna fram.

Kommentera

Måste ju hålla med om vikingar, det är skitcoolt, men lite uttjatat. Ungefär som dvärgar som bara super hela tiden och är små mini-comic-reliefs.

Dvärgar som är trollkarlar och sjömän istället, det är grejer det!

Kommentera

Stridssystem. Jag älskade att sitta och klura på roliga stridssystem, men nu blir jag avtänd om ett rollspel har ett. Inga fler stridssystem, tack!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg
          Färdighetsvärden och liknande som kräver en ingenjörsexamen för att räkna fram.
          Gillade du dem en gång i tiden? De har jag hatat från början :p

Kommentera

Standad-fantasy
            Jag tyckte länge det fanns en charm i att alla visste vad man kunde förvänta sig av dvärgar,alver och magi. Jag uppskattade de skumma typerna på värdshus och jag älskade att hela settingen kände som ett par mysiga ingångna tofflor.

Nu är jag trött på skiten, det är det mest avtändande jag kan tänka mig just nu med rollspel. Spelar ingen roll om spelet är fantastiskt, känns det som en tolkien klon på något vis kommer jag vägra röra skiten ens med en gummihandskar.

Kommentera

Träffområden. Då = realistiskt och häftigt. Nu = överdetaljetat och tröttsamt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

Gillade du dem en gång i tiden? De har jag hatat från början :p
                Nu kan jag inte förstå hur jag kunde gilla sådana system, men då tyckte jag om matematiska formler och siffertrixande :)

Kommentera

Extremt detaljerade världar, med tonvis av historia, fraktioner och lore - beskrivet ner in i minsta lilla mikrocentimeter.

Kommentera

"Realistiska" regler.

En gång i forntiden trodde jag verkligen att ju mer komplicerade regler jag skapade desto mer realistiskt blev spelet.

Idag spelar jag OSR som antagligen är minst lika realistiskt som alla dumheter jag hittade på i min ungdom.

Kommentera

Alver. De där jobbiga världsfrånvända kräken som alltid bär eller är ansvariga för de stora metaplotterna. Ännu värre om de är satans ninja-fixar-allt-alver därtill. Alver är för övrigt ett samlingsnamn på vampyrer, mutanter, dunedain eller vad det nu må vara som är skapade för att vara elitens elit i världen. Men värst av alla alver är riktiga alver.
                      Last edited by Ram; 03 May 2017, 13.24.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
                        Alver. De där jobbiga världsfrånvända kräken som alltid bär eller är ansvariga för de stora metaplotterna. Ännu värre om de är satans ninja-fixar-allt-alver därtill. Alver är för övrigt ett samlingsnamn på vampyrer, mutanter, dunedain eller vad det nu må vara som är skapade för att vara elitens elit i världen. Men värst av alla alver är riktiga alver.
                        Håller med 100%, skulle precis oxå gå in och dra en rant om alver. Kör totalt alvförbud i mina kampanjer, inte minst för att deras långa livslängd fukkar upp alla kampanjer.
                        SL - "för femhundra år sedan bodde det en ond trollkarl i trakten"
                        Spelare - "jaha, kände jag honom eller? Jag är ju åttahundra år gammal"

Kommentera

Långa texter med världsinfo eller jättelika regelkapitel med tusen val som alla ändrar grundsystemet utan att någon undersökt om det blir en helhet som håller.

Annars måste jag säga att jag har oväntat svårt för att hitta något som jag är trött på, ge mig zombies, och onda magiker, ge mig orcher och demoner med kedjor, ge mig styltiga uppdragsgivare som i hemlighet är onding, ge mig inbrott och slutstrider, ge mig shoot-outs i Westernmilj, ge mig alla stereotyper på en gång!

Kommentera

Jag har riktigt börjat ruttna på magi som det ser ut i nästan alla rollspel. Att det är nån besvärjelse som egentligen bara är en blaffa med unika regler, värst är det i D&D 5:th ed när en fiende bara har en lista på en kvantiljon besvärjelser denne förväntas kunna kasta i strid för fun & profit. Hur ska det här gå till?

Dessutom har vi en regelvridare i gruppen som alltid ska spela magiker och sitter och väger varenda liten formulering på guldvåg. Det är kul en gång varannat möte när han lyckas göra något förbluffande och festligt, men oftast betyder det bara att han tar två till tre gånger så lång tid på sig att göra något och spelledaren blir irriterad.

Ge mig mage vilken dag som helst i veckan, eller nobilis för den delen. enkla och tydliga magiregler. Tre blippar? Då kan du förvandla en kubikkilometer luft till eld, eller dylikt, för alltid. Då vet man vad som gäller!

Kommentera

Sci-fi som lägger sig en teknisk nivå (realistisk eller ej) jag som stackars samhällsvetare inte kan greppa.

Fast just, det har ju aldrig gillat...

Kommentera

Arbetar …
                              X