Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Teori] Drama

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

De dramatiska polerna är egentligen bara en omformulering av "premiss" från Ron Edwards Story Now-teori, som i sin tur är hämtat från Lajos Egris dramateorier. Där finns det också en hel del att hämta om man orkar nysta lite. Edwards är ju tyvärr katastrofalt dålig på pedagogik, så det är inte helt enkelt att fatta, alltid. Kanhända att Laws formuleringar är bättre, men eftersom jag redan hyfsat fattade Story Now när jag läste Hamlet's Hitpoints kände jag inte att det gav mig så mycket nytt.

Kommentera

Jag tycker dock att både Edwards premiss och, kanske framförallt, Laws poler kan kännas lite väl stela och enkelspåriga om man drar dem för tajt. Det här kan vara anledningen till att man kan känna att man vill ha det underförstått och inte explicit. Här är PTA bättre, då temat är lösare formulerat och inte lika binärt.

With Great Power … är ett annat gammalt spel som kör med explicita dramatiska poler, förresten. Värt att kolla in. Det var skitlänge sedan jag spelade det, så jag minns inte riktigt vad jag tyckte om genomförandet, men det kan vara intressant att jämföra med Laws senare tolkning.

Kommentera

Hamlet's Hit Points suger. Petioner / Granter i Unframed är den bästa RPG-texten jag nånsin läst.

Kommentera

Ang "val & kval" av stilen Robin eller barna tycker jag sällan det blir intressant i denna typ av spel. Om det dessutom finns lite tärningar och mekaniska konsekvenser inblandade i däremot… mmm!

Ex vis välja mellan: A: 30% Robin överlever, 50% Barnen överlever, 20% båda, vs 10% robin överlever, 85% barna överlever, 5% båda…
          Sånt!
          Eller ja även där är ju inte konsekvenserna mekaniska, dom är fortf på "cloud"-nivån.

Kommentera

Det blir som den där leken 'du måste välja mellan att aldrig mer få lyssna på 36 Chambers eller aldrig mer känna smaken av en apelsin'. Visst, man kan agonize men det är svårt att släppa hur konstruerad situationen är.

Om den däremot finns en DP inblandad… "Jason was a good soldier" vs "I made a promise on the grave of my parents"… ja jag vet inte. Kanske inte blir nån jätteskillnad.

Tror andras val -- kan vara tärningen i ett kusligt OSR-lir, eller en annan mänsklig spelares beslut som när vi lirade O Coco och jag satt som på nålar för att höra vad din rollis skulle välja, Simon -- är bra mkt mer spännande och engagerande än mina egna. "Jag har lagt ut mitt hjärta och väntar bara på att hammaren ska falla."-känslan

Kommentera

Scott McCloud är ju ofrivilligt nog rollspelsteoretikern nummer ett, och nu tänker jag inte på hans Faserip-sessioner i Zot utan på Making Comics. Ex vis hur Pogo lyckas med extremt komplexa gestaltningar av väldigt simpla karaktärer, helt enkelt genom att dom stöts mot och slits i av varandra

Kommentera

Ang PTA så avskyr jag TV-gimmicken. Är kanske petty och jag går kanske miste om ett bra spel pga det.

Kommentera

Med tanke på alla nya intressanta trådar vill jag bara puffa lite på den här så att den inte helt faller i glömska :)

Kommentera

Test: Dyker inte inlägg på gamla trådar upp på senaste?
                    Last edited by Måns; 12 June 2019, 12.14.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                      Test: Dyker inte inlägg på gamla trådar upp på senaste?
                      Svaret är: nja.

Funktionen är för tillfället rätt bruten. Enda sättet att få den info man brukade få är att klicka på tabben Nya diskussioner.

Kommentera

Testar om det går att puffa gamla trådar efter att jag varit inne och meckat under huven på vB5.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
                          Testar om det går att puffa gamla trådar efter att jag varit inne och meckat under huven på vB5.
                          Det tackar jag för! Den här tråden var en guldupptäckt. :)

Kommentera

Jag tänker att det här med drama vs andra fokus för spel beror lite på vad som utforskas. Titta på Big models mål för utforskande (om jag inte minns fel) :
                            Setting (saker som hänt)
                            Character (saker som finns inom karaktärerna och mellan karaktärerna)
                            Situation (saker som händer och kommer att hända)
                            (color - som egentligen inte hör hit)
                            Jag vill hävda att mysterier är ett typexempel på när man huvudsakligen utforskar Setting (dvs det som redan hänt), standard action äventyr är ett typexempel på spel som huvudsakligen utforskar situationen (dvs vi försöker ta reda på hur det ska gå, vad som kommer att hända), och slutligen drama är ett typexempel på när man huvudsakligen utforskar Character (dvs vad som händer med karaktärerna, vad som händer mellan dem och inom dem.

Och jag tror att de flesta spelsessioner innehåller lite av allt, men huruvida det är drama eller inte beror på om det är Character som vi utforskar till största del.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
                              Jag tänker att det här med drama vs andra fokus för spel beror lite på vad som utforskas. Titta på Big models mål för utforskande (om jag inte minns fel) :
                              Setting (saker som hänt)
                              Character (saker som finns inom karaktärerna och mellan karaktärerna)
                              Situation (saker som händer och kommer att hända)
                              (color - som egentligen inte hör hit)
                              Jag vill hävda att mysterier är ett typexempel på när man huvudsakligen utforskar Setting (dvs det som redan hänt), standard action äventyr är ett typexempel på spel som huvudsakligen utforskar situationen (dvs vi försöker ta reda på hur det ska gå, vad som kommer att hända), och slutligen drama är ett typexempel på när man huvudsakligen utforskar Character (dvs vad som händer med karaktärerna, vad som händer mellan dem och inom dem.

Och jag tror att de flesta spelsessioner innehåller lite av allt, men huruvida det är drama eller inte beror på om det är Character som vi utforskar till största del.
                              Exakt så. Tråden handlar till stor del om hur man gör det. Och det som är lite förvirrande är ju att man utforskar Character genom att utforska Setting och Situation.
                              Last edited by Måns; 12 June 2019, 17.46.

Kommentera

Enligt manusförfattaren Aaron Sorkin är drama en konsekvens av kolliderande mål.

Han presenterar utgångspunkten för en karaktär lite på samma sätt som petitioner/granter-mallen, men kallar det "intention and obstacle". En karaktär vill något. Drama handlar om att hindra målet från att uppnås. Om både person A och person B vill ha MacGuffin C så uppstår därför en konflikt och konflikter är kärnan i västerländskt drama. Typ. Men även andra saker är ju "obstacles".

Har för mig att ett av Aaron Sorkins exempel är en roadtrip. De som är ute och åker stannar på en bensinstation för att tanka och köpa lite chips, cigaretter, eller nåt. Om de lyckas, kör vidare, och sen kommer fram, så blir det en riktigt tråkig historia. Men om de inte kan betala, för de har blivit av med plånboken, och måste hantera andra typer av situationer på grund av det, så har vi plötsligt drama. Intentionen är att åka tvärs över Amerikatt—hindret i just den scenen är att de inte kan betala för sin bensin.

Jag gillar den mallen, för den lägger egentligen inte tonvikt på någonting annat än individerna som är inblandade. Allt annat har sekundär betydelse. Det spelar ingen roll om de bråkar om MacGuffin C på en pub, i fjantasylandet Drakträsket, eller ombord på en atlantångare, trots allt. Det spelar egentligen inte ens någon roll vad MacGuffin C är för något.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by gorillotaur, 19 July 2019, 14.21
                                49 responses
                                884 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Bolongo
                                av Bolongo

Started by Khan, Igår, 10.23
                                8 responses