Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Ok, SLP:n lyckas med ett Övertala-slag mot dig och du berättar var dina kompisar är

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
28 responses
516 visningar
0 gillar
Henke
av Henke

Skapad av God45, Idag, 11.57
8 responses
133 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Minimoni, Idag, 16.43
0 responses
22 visningar
1 gillar
Minimoni  
Skapad av adam23089, Idag, 13.17
4 responses
44 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av krank, Igår, 06.47
5 responses
96 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av adam23089, Idag, 06.38
1 response
36 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Phelan, Idag, 14.49
0 responses
36 visningar
1 gillar
Phelan
av Phelan

Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
248 visningar
2 gillar
marat
av marat

Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
193 visningar
9 gillar
APM
av APM

Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
147 visningar
1 gillar
Khan
av Khan

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ok, SLP:n lyckas med ett Övertala-slag mot dig och du berättar var dina kompisar är

Tänkte på det när vi pratade sociala färdigheter. Nu pratar jag specifikt om fast-talk–varianterna av Charisma-Blast-modellen och av dom fyra blandade modellerna. I ett "social combat"-lir som BW eller Diaspora/Fate Core händer ju dessa grejer hela tiden, och andra spel (tänk SaKVaL) gör liknande saker men om vi tar ett vanligt traddlir.

Hur fräscht skulle det kännas om bara "Lill-vätten lyckas med ett Intimidate-slag och du smugglar in honom i värdshuset", "Kungen lyckade med ett persuade på dig och du gick in i drakgrottan för att hämta skatten åt honom"

Sånt har man ju spells till♥

Nästa gång nån spelare vill införa Persuasion, Insight, Intimidate osv så har vi den givna lösningen här. Gör det till opposed rolls och ge alla SLP +20 i grund.

"Jag kör en Fast-Talk på stadsvakten att släppa in oss"
    Rull rull
    "Nej tyvärr han kollrade bort dig och du gav honom all din equipment och måste gå och försöka hitta 800 dinarer till honom."

Än en gång stort tack till Eksem som lät mig spela mig mätt på Charisma Blast. Jag älskade Lucy och ASE-kampanjen. Och jag såg mig som hopplös i att klara av att spela ut en samtalsscen och jag var livrädd för dom.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
      Nästa gång nån spelare vill införa Persuasion, Insight, Intimidate osv så har vi den givna lösningen här. Gör det till opposed rolls och ge alla SLP +20 i grund.

"Jag kör en Fast-Talk på stadsvakten att släppa in oss"
      Rull rull
      "Nej tyvärr han kollrade bort dig och du gav honom all din equipment och måste gå och försöka hitta 800 dinarer till honom."
      .
      Nej, snälla gör inte det. Prata med dem utanför spelet istället och lös det som vuxna.

Medan jag inte tycker om de här reglerna i typ D&D så är det för att de inte hör hemma där. Bra spel som har sådana här regler är fortfarande balanserade. Att stampa på spelarna med fusk bygda npc:er för att "lära dem en läxa" är inte en bra lösning.

Kommentera

God45 har en bra poäng att man inte ska göra detta på riktigt. Och i verkligheten löste jag konflikten genom att tala ut med den spelare som fick mig att skapa denna tråd.

En av flera argument jag använde var detta, och nu är det bäst jag tar ordagrant: "Det är ju aldrig så att nån NPC bara slår ett persuasion på er och ni måste lyda."

Han pratade om DM-makt, jag förklarade hur jag gjorde för att adjudicera dialogscener och vilka regler — om än inte skillsbaserade regler — jag använder för att göra det. Jag skickade honom en kopia av det kapitlet ur regel-PDF:en som jag använder.

Jag berättade om flera exempel där spelarna hade fått som dom hade velat relativt snabbt för dom hade hittat SLP:s svaghet, och ett exempel där spelarna givit upp efter ett längre samtal med en ovanligt envis SLP. Och han blev nöjd eller sade sig vara nöjd.

Sen efteråt när vi var sams var jag fortfarande salty AF så då skapade jag denna tråd. Tänkte "DM-makt!? DM-makt!? Så här skulle riktig DM-makt kunna se ut! Say your prayers to Kor 'cause rocks are falling baby!!" Det var härligt att skapa tråden!

Och, jag tänkte, som tankeexperiment var det ett nytt argument. Det är sällan som SLP lyckas charisma blasta RP på samma sätt (utan spells) i traddlir, så vitt jag vet. Sen håller jag som sagt med God45 att inte göra det i verkligheten.

Inte för att jag tror det vore jättefarligt att bara göra det en liten stund för att visa. Men, såna "inte-så-farligt":ar är rätt high-risk att tro fel om, så nej. Du har rätt. Och jag hade inte tänkt göra det.

Kommentera

Bra, då är jag med på spåret igen ☺️

Kommentera

Hur fräscht skulle det kännas om bara "Lill-vätten lyckas med ett Intimidate-slag och du smugglar in honom i värdshuset"
            Hahaha! Hur roligt som helst! XD
            Jag är heller ingen fan.
            Men ovanstående exempel låter som prima inspiration för ett gonzo-fantasyäventyr. Legend of the Persuasive Lillvätte!

Kommentera

Jag anser att man aldrig bör låta en SLP övertala en spelare genom ett slag, oavsett hur det görs. Övernaturlig övertalning är ett undantag, som tidigare nämt. Och kan SL övertala spelaren genom normal retorik är det en annan sak. Men genom att tvinga en spelarkaraktär att ändra uppfattning gör man övertramp på spelarens rätt att kontrollera sin egen karaktär, som jag ser det.

Att det per automatik skulle innebära att spelare inte kan övertala SLPs genom slag håller jag inte med om. Om spelaren är ovan/obekväm med att föra en diskussion får det inte innebära att hens karaktär alltid är dömd att misslyckas – det blir obehagligt elitistiskt. Sen är det ju inte fel att försöka coacha sina spelare i att utveckla sina sociala förmågor, eller milt försöka fiska fram någon form av argument som man kan spela slaget på. Ren och överdrivenCharisma Blast motsätter jag mig dock – vissa saker kan man rimligen inte övertala folk om.

Som jag påpekade i den andra tråden förespråkar jag personligen Advantage-modellen. Min erfarenhet är att det blir rättvisast, samtidigt som man ger spelarna incitament till att rollspela lite extra bra.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
                Jag anser att man aldrig bör låta en SLP övertala en spelare genom ett slag, oavsett hur det görs. Övernaturlig övertalning är ett undantag, som tidigare nämt. Och kan SL övertala spelaren genom normal retorik är det en annan sak. Men genom att tvinga en spelarkaraktär att ändra uppfattning gör man övertramp på spelarens rätt att kontrollera sin egen karaktär, som jag ser det.
                Håller med! Jag menar om man sätter upp en hel social combat karta som i Diaspora eller ett track som i Fate Core eller en disposition som i BW är det väl en annan sak. Men med ett rull i ett tradd lir? Det känns bara konstigt.

Att det per automatik skulle innebära att spelare inte kan övertala SLPs genom slag håller jag inte med om.
                Det är bara ett av flera argument men det var ett argument jag inte hade sett förut och som roar mig :D
                Och jag tycker det är ett bra argument sen kanske det inte är the be-all end-all i frågan.
                Om spelaren är ovan/obekväm med att föra en diskussion får det inte innebära att hens karaktär alltid är dömd att misslyckas – det blir obehagligt elitistiskt.
                Man får väl hjälpa hen, lära hen♥

Sen är det ju inte fel att försöka coacha sina spelare i att utveckla sina sociala förmågor, eller milt försöka fiska fram någon form av argument
                Ja exakt! Och det argumentet räcker, jag behöver inget slag isf. Om nu blygis till sist vågat säga nåt men så vägrar tärningen. :(

Som jag påpekade i den andra tråden förespråkar jag personligen Advantage-modellen. Min erfarenhet är att det blir rättvisast, samtidigt som man ger spelarna incitament till att rollspela lite extra bra.
                Även om jag inte använder den är jag glad att du har den modellen konsekvent. Känner att jag tycker om att jag gjorde den där modellförteckningen för många "blandmodeller" kan ju bli lite luddiga. Men Advantage-modellen är tydlig nog.

Kommentera

Vilka spel har egentligen uttalade sociala konflikter av den typen där mekaniken avgör vad du är villig att göra? Jag säger inte att spelen inte finns, men jag vågar påstå att det inte är speciellt vanligt.

Kommentera

BW, Diaspora, vissa implementationer av Fate Core, SaKVaL, Poison'd, GURPS

Kommentera

Eon IV har löst detta, and it's glorious. Det är som nån slags helig graal för rollspel.

Eon IV har nämligen regler för att vägra utfallet av en social konflikt som man har förlorat, och både SLP:er och rollpersoner kan välja att göra det. Vad som händer då är att den som vann konflikten (SL eller spelare) får applicera negativa mentala effekter på den som vägrade, vars grad beror på hur stor differens konfliktens vanns med. En mild konsekvens är att vinnaren får en hållhake på förloraren, en mer allvarlig att ett av förlorarens karaktärsdrag blir en svaghet eller ersätts med ett nytt som vinnaren väljer.

Kommentera

Innan det du beskriver händer, Yms, vad är mekaniken innan, hur förlorar nån?

Jag tyckte annars HT hade fått till det på ett sätt jag gillar :p

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                          Vilka spel har egentligen uttalade sociala konflikter av den typen där mekaniken avgör vad du är villig att göra? Jag säger inte att spelen inte finns, men jag vågar påstå att det inte är speciellt vanligt.
                          QuestCore har ju ett generellt konfliktsystem där man kan bli besegrad i en social eller mental konflikt. Exakt vad detta innebär är upp till spelledaren och spelaren. Man kan tänka sig att man blir tvingad till saker. Att RP ändrar åsikt mot spelarens vilja känns fel.
                          Tanken är att jämnställa sociala och väpnade konflikter.

Kommentera

Men ett samtal är ju inte en kamp♥

Kommentera

Men ett samtal är ju inte en kamp♥
                              Jo... På nätforum ;)

OT: 666 :)
                              Last edited by Caligo; 26 April 2017, 23.30.

Kommentera

Arbetar …
                              X