Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Hur snabbt dog din rollperson?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av RasmusL, 20 May 2017, 13.23
107 responses
3.046 visningar
2 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av God45, Idag, 11.57
8 responses
78 visningar
1 gillar
2097
av 2097

Skapad av jensofsweden, 16 October 2016, 23.55
35 responses
1.570 visningar
7 gillar
Ymir
av Ymir

Skapad av Lupus Maximus, 01 April 2017, 23.03
38 responses
339 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av God45, Idag, 08.45
15 responses
202 visningar
4 gillar
RasmusL
av RasmusL

Skapad av Lasse, Idag, 10.20
4 responses
66 visningar
0 gillar
2097
av 2097

Skapad av wilper, 03 May 2017, 13.56
32 responses
605 visningar
10 gillar
DeBracy
av DeBracy

Skapad av Dr_Dängrot, Idag, 10.19
9 responses
96 visningar
0 gillar
Paal
av Paal

Skapad av Lemur, 30 April 2017, 11.51
14 responses
262 visningar
0 gillar
Lemur
av Lemur

Skapad av God45, Idag, 08.26
4 responses
65 visningar
2 gillar
2097
av 2097

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ca en timme tog det inklusive framtagning, i Mutant 2089 en gång i forntiden. Minns inte om det var Den förbjudna staden eller Tigerns väg. Skjuten i huvudet i första SR:n i första striden.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg

Krille säger saker om paranoia
      Wow, jag vill veta mer, kommer googlefua nu. Vet inte om det är tillfälligt men åtminstone just nu låter det som det mest intressanta spel jag hört om. Jag MÅSTE spela detta inom en snar framtid.

Edit: Det ser ut som att det är lättare sagt än gjort. Nyaste varianten är 13 år gammal. ;(
      Last edited by 0.113; 26 April 2017, 17.28.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg
        Wow, jag vill veta mer, kommer googlefua nu. Vet inte om det är tillfälligt men åtminstone just nu låter det som det mest intressanta spel jag hört om. Jag MÅSTE spela detta inom en snar framtid.

Edit: Det ser ut som att det är lättare sagt än gjort. Nyaste varianten är 13 år gammal. ;(
        Det är en ny version på gång. Den håller på att levereras till dem som kickstartat just nu (jag har inte fått min än), och X månader senare lär det finnas i en butik nära dig.

Kommentera

Finns också med Fiasco-reglerna. Det heter Alpha Complex. Men tror det är rätt annorlunda

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg

Det är en ny version på gång. Den håller på att levereras till dem som kickstartat just nu (jag har inte fått min än), och X månader senare lär det finnas i en butik nära dig.

ja, jag google-failade visst:)

Kommentera

Jag brukar generellt vara för feg för att dö tidigt. Jag är den där rollpersonen som gömmer sig i skuggorna och hugger fienden i ryggen, prickskytten som är på taket en kilometer bort och ser fienden i kikarsiktet och så vidare. Det är först på senare tid som jag vågat börja riskera mina karaktärs liv ordentligt.

Jag skulle få spela Leviathan och jag tänkte "Okej, jag ska testa hur pass farligt det egentligen är att ha en karaktär med cybernetik." Så jag skapar en karaktär som har det och vi spelar första spelmötet där jag inte använder överhuvudtaget. Typ en timme under andra spelmötet hamnar jag i en situation där karaktären hör hur någon rör sig in i byggnaden hon befinner sig i. För att snabbt överrumpla fienden bestämde jag mig för att aktivera mitt cybernetiska ben och sparka omkull fienden. Så sagt och gjort, fienden kommer smygande närmare tills jag hoppar fram, aktiverar benet för att sparka henne.

Varje gång man aktiverar sin cybernetik slår man en T6, blir resultatet 1 sker en snedtändning. Det gjorde jag.
              Om en snedtändning sker slår man 2T6, blir resultatet 2 så blir resultatet "Personen exploderar i en kaskad av blod, kött och slamsor." Gissa vad jag slog?

Så svaret på min fråga "Hur dödligt kan cybernetik vara?" Mitt svar är: rätt så, tydligen. Första gången jag aktiverade min cybernetik strök min karaktär med.

Fienden som skulle överrumpla mig fick i alla fall slå ett skräckslag då hon såg det. Mwhaha! Fick 'na!

...eller något. ;)

Kommentera

Lite bakgrund om den där striden som startade tråden.
                Jag spelade en grävling, vid namn Sundin 13. Han var en ilsk typ med en avbruten hockeyklubba med spikar i. Hans Närstående Rollperson blev tillfångatagen av en stor elak maskin, och jag tänkte "Hm, jag har ingen utrustning, inget skydd, och inget vapen. Om jag ger mig på roboten i närstrid borde jag kunna få ett ERF för kriteriet 'Göra uppoffring för din närstående rollperson'." Det fick jag. Både jag och SL tyckte att dö var en uppoffring nog, till och med för att få ERF med min nästa rollperson..

Jag tror nästan det är enda gången haft en rollperson som dött för mig i rollspel.

Kommentera

Kommer att tänka på EDD-spelande under början av 90-talet (vi skippade DoD-91 eftersom alla i gruppen hatade det - jag menar halvalver, va fan).

-Oraklets fyra ögon, tagning ett (som jag minns det): Gruppen får ett uppdrag, promenerar ut i skogen, slår läger och blir ihjäl-ninjade av groddyrkande hashishim. Sammanlagd speltid mindre än en timme.

-Oraklets fyra ögon, tagning två (spelledaren gick med på att ge oss en andra chans med nya RP): Gruppen beger sig först efter det blå barnet. Gruppens trollis försöker trolla sig upp till den flygande ön, blir fångad av den osynlige jätte som bär upp ön och krossas som en lus. Övriga RP blir arresterade, dömda och hängda. Sammanlagd speltid: kanske två timmar.

-Senare speltillfälle. De två nyskapade RP:na träffas för första gången, jag antar att det var tänkt att vi skulle presentera oss för varandra. Min RP: hedersfixerad riddartyp. Den andra RP:n: extra tuppig nekromantiker-anka.
                  Ankan inleder med att muppa sig. Riddaren säger Vadfalls. Ankan förolämpar riddarens mustasch och härkomst. Riddaren drar blankt. Ankan försöker trolla, misslyckas. Ankans karriär avslutas på mindre än fem minuters spel.

Kommentera

1 ed D&D var (är) sjukt dödligt, där dog många karaktärer först striden. Men det är så det ska vara.

Kommentera

Det var iofs inte mina rollpersoner som dog (i alla fall inte till att börja med), men en kväll när vi spelade ett one-shot till Call of Cthulhu så gjorde en av spelarna av med kanske fem rollpersoner - till slut fick vi slut på rollformulär. Har för mig att en av figurerna dog på runt fem minuter.

Kommentera

Vi hade precis tagit oss igenom en skog full med orcher (var en jävla resa!) och kommit fram till bergets fot (detta var Trakorien) när en person närmar sig (ny RP). Det visar sig vara en halvorch som trots upprepade försök att blidka oss blev ihjälslagen på stället, och vi fortsatte vår resa.

Senare skulle samma spelare sätta in en avhoppad Rabdo Rhana-mördare som ny RP men paranoida som vi var efter åtskilliga lönnmördaröverfall så tvingade vi alla att visa underläppen (som rabdos tatuerar) och ja... rince and repeat...

Så här i efterhand låter det lite elakt men där och då fanns det inga andra alternativ :)

Kommentera

Det är ju det här med investering också. I min barndom när vi körde DoD 91 så dog min rollperson som klarat sig igenom flera års spelande i marsklandet. Jag skulle åka bort över jullovet och ägnade flera kvällar åt att skriva bakgrundshistorien till min nya rollperson - en samurai! Det jag gjorde var i princip att skriva av Usagi serierna från när han växer upp, men vad fan det tog tid och blev rätt så bra. Jag hade lånat Samurai boxen av Anton (jag har kvar den, men har för mig att den ingick när han köpte av mig lite Eldar gubbers när jag slutade med 40k) och gick ner mig i reglerna. Till slut var min rollperson klar och redo att komma med i gruppen.
                          Det gick nån timme av mötet innan han kom ridande in för att hjälpa de andra rollpersonerna ur en strid - jag hade till och med fixat en tenngubbe som var en samurai till häst.

Han blir träffad av en pil och dör som en fluga.

Kommentera

Delvis OT: Nya versionen av PARANOIA finns för pre-order här. Jag hade 2nd Edition, som vi spelade några gånger. Fullständigt galet spel!

Edit: Finns även hos SF-bokhandeln.
                            Last edited by Rangertheman; 27 April 2017, 10.52.

Kommentera

Inte min karaktär, men när jag pratade lite minnen med en gammal vän så berättade han om ett DoD-spelmöte där en spelare spelade en ökänd mästertjuv som var expert på stealth. Hon smög in i ett hus där en gammal gumma bodde, men misslyckades med smyga-slaget och blev upptäckt av gumman som drämde till med en stekpanna. Perfektslag i huvudet på tjuven som inte lyckades undvika eller om det var nåt fummel involverat. Iallafall stekpannan slog i skallen på tjuven som dog efter bara några minuters speltid.

Ett annat minne är när vi skulle spela något Star Wars äventyr, minns ej vilket, men i början kom man in i nåt rum eller en bar eller nåt och det blev strid. Hela spelgruppen var död inom kanske en halvtimme. Tydligen hade ingen spelgrupp tagit sig förbi denna första striden när denna specifika spelledare spelledde.

Kommentera

jag har btw dödat en drake med ett hugg, den vill säkert omnämnas här

Kommentera

Arbetar …
                                X