Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[V:tM] Alla talar svenska!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Anders & Tove, 24 April 2017, 23.05
3 responses
50 visningar
3 gillar
Anders & Tove  
Skapad av Dr_Dängrot, Igår, 12.40
9 responses
142 visningar
0 gillar
PAX
av PAX

Skapad av Kaigon, 24 April 2017, 20.52
2 responses
142 visningar
4 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av 2097, Igår, 18.54
40 responses
686 visningar
2 gillar
nyvinter  
Skapad av Krille, 11 March 2016, 11.07
24 responses
744 visningar
3 gillar
Krille
av Krille

Skapad av God45, Idag, 08.53
15 responses
140 visningar
0 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av ProjectRomero, Idag, 15.12
0 responses
13 visningar
0 gillar
ProjectRomero  
Skapad av Cake, 06 October 2016, 11.07
43 responses
1.666 visningar
2 gillar
ProjectRomero  
Skapad av EagleHenrik, 06 January 2017, 22.21
18 responses
857 visningar
0 gillar
Inkognito  
Skapad av Kaigon, 24 April 2017, 20.46
2 responses
228 visningar
9 gillar
Kaigon
av Kaigon

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [V:tM] Alla talar svenska!

Visst finns det någon som har översatt alla de konstiga orden i Vampire till svenska redan?

Ord som neonate, childer, primogen, embrace, osv.

Nejonöga, tjim, primörer, innegrejs va?

Kommentera

Ja livegruppen jag var med i hade en bra lista men jag har inte kvar den :(

Kommentera

Alltså, termerna är ju ett hodgepodge av ord från olika språk redan i originalet. Det är inte som om det är engelska termer (vissa är engelska ord men många är från andra språk). Så typ de enda orden du måste byta är väll deskriptiva termer så som Elder till Äldste och Blood Bond till blodsband. Men termer så som Antedeluvian, Toreador, Amaranth, Metusela och så vidare behöver ju inte ändras.

Kommentera

De flesta Vampajjerorden går ju tack och lov att bara säga på svenska rakt av, även om "Nosferatu" tenderar att bli en nosse, flera nossar. Andra går busenkelt att översätta rakt av; "Sets följeslagare" tex. "Sire", "Childer" och i synnerhet "Embrace" är de tre ord jag alltid upplevt ställer till problem. Har ingen bra lösning för dem, det brukar bara bli "sajjer" och "embräjs" av det. När man spelar Svart av Kval, Vit av Lust tenderar "sajjer" att bli "skapare", a'la "maker" i True Blood, det funkar rätt bra.

Däremot om vi pratar Vampire - Kindred of the East. Där är praktiskt taget varenda konceptord i nivå med de absolut värsta i Vampire *hostHarbingersofSkullshost*, dvs helt jävla oöversättligare. Uuurgh.

Kommentera

Jag gillar omfamna för Embrace. och ja varför inte skapare för sire? (Kan bli strul om man kör crossovers med promethean såklart.)

Kommentera

Barn är väl fine. Nattens barn heter dom ju i Kult

Kommentera

Börjar minnas mer. Prince kallade vi för Furste, det är jag helt säker på att vi gjorde, och Justicar var… sheriff? inte lika hundra på den

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                  Börjar minnas mer. Prince kallade vi för Furste, det är jag helt säker på att vi gjorde, och Justicar var… sheriff? inte lika hundra på den
                  Sheriff och Justicar är olika poster inom Camarillan i böckerna på engelska redan. Ofta används "Lagman" istället för Sheriff på svenska lajv.

Kommentera

Tack God45, så måste det ju ha varit.

Kommentera

Puh, det tog två dagar men nu har jag läst genom grundreglerna (2nd ed). Det hänger ju samman rätt hyffsat. MEN:

Rötschreck.

WTF?

Hur skall jag kunna hänga på en asfet gothklubb om jag måste slå för att inte gå bärsärk varje gång någon tänder en cigarett?

Det är bara en av klanerna som ser i mörker. Hur klarade sig vampyrerna innan elektrisk belysning infördes?

Har ni några bra husregler?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
                        Hur skall jag kunna hänga på en asfet gothklubb om jag måste slå för att inte gå bärsärk varje gång någon tänder en cigarett?

Det är bara en av klanerna som ser i mörker. Hur klarade sig vampyrerna innan elektrisk belysning infördes?

Har ni några bra husregler?
                        Såhär gjorde vi:
                        Ignorera allt som är mindre än en tändare/stearinljus.
                        Alla vampyrer ser i mörker bättre än människor, men bara en klan ser i totalt mörker utan annan ljuskälla.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
                          Rötschreck.

WTF?

Camarillan ligger bakom rökförbuden på serveringar och krogar i EU.

När vi har spelat Vampire har vi låtit rule of cool styra. Så länge elden inte är oberäknerlig, påtaglig eller direkt hotfull har man sin misstro under kontroll. Det är inte en grej att någon tänder en cigarett, men det är en grej om någon viftar en tändare hotfullt mot ditt ansikte. Att gå in i ett rum med en eldstad är inte grej, men att närma sig elden, eller ta ut ett vedträ är en grej.

Kommentera

Andra halvan av Wilpers nystartade spelgrupp här.

I och med att det är 90-tal och det regnar, stör det så mycket med lite engelska ord? Hur har ni upplevt det när ni spelat?

Kommentera

Min erf har blivit att det blir grymt tight med svenska ord och jag föredrar det.

Nu lever jag inte som jag lär eftersom jag själv spelleder på engelska oftast och dom få gånger alla runt bordet kan svenska så blir det, eftersom preppen och reglerna är gjorda på svengelska, även så runt bordet.

Kommentera

Arbetar …
                              X