Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Strukturerad friform är bullshit!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av wilper, 20 September 2017, 11.08
12 responses
263 visningar
2 gillar
Guran89
av Guran89
 
Skapad av Hellzon, 01 April 2017, 22.24
1 response
105 visningar
0 gillar
Schwen92  
Skapad av God45, Idag, 07.21
8 responses
88 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Brior, Igår, 14.20
14 responses
407 visningar
8 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av Lambendil, 20 September 2017, 09.24
15 responses
236 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 08.47
25 responses
849 visningar
10 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av wilper, 03 May 2017, 13.56
51 responses
1.469 visningar
10 gillar
GnomviD
av GnomviD
 
Skapad av GnomviD, 29 July 2017, 15.11
4 responses
228 visningar
6 gillar
GnomviD
av GnomviD
 
Skapad av Stareater, Igår, 18.10
0 responses
37 visningar
0 gillar
Stareater  
Skapad av krank, 18 September 2017, 09.18
2 responses
73 visningar
0 gillar
Max Raven  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Strukturerad friform är bullshit!

    Hur bra en spelomgång blir beror till 0 % på spelet och till 100 % på vem du spelar med. Åsikter?

  • #2
    Om de man spelar med är väldigt skickliga så visst, då har spelet väldigt liten betydelse. Är man totala nybörjare så har spelet väldigt stor betydelse. Och någonstans däremellan så måste man väl passera 50/50.

    Var det rätt svar?

    Kommentera


    • #3
      Vad räknar vi som strukturerad friform egentligen?
      montsegur 1244?
      Witch?
      Geneses´s Psykodram hack?

      Kommentera


      • #4
        Eftersom jag är så grym på friform har jag aldrig märkt att det skulle kunna vara dåligt. Men Penny for my thoughts sög för dom andras stories var så kassa och dom fattade inte hur bra mina var♥

        Bättre är spel där man bygger ihop varandras stories ist för att berätta varsin

        Kommentera


        • #5
          100% fel.

          Kommentera


          • #6
            För oss som inte är så inne på friform: Vad innebär det att den är strukturerad?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg
              Vad räknar vi som strukturerad friform egentligen?
              montsegur 1244?
              Witch?
              Geneses´s Psykodram hack?

              Tycker att det är en bra exemplifierande round up!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Zire Visa inlägg
                Om de man spelar med är väldigt skickliga så visst, då har spelet väldigt liten betydelse. Är man totala nybörjare så har spelet väldigt stor betydelse. Och någonstans däremellan så måste man väl passera 50/50.

                Var det rätt svar?

                Det är ju just det: det _FINNS_ inget spel! Generellt är det bara ett tema och/eller spelvärld och möjligen en enkel resolutionsmekanik men oftast inte ens det.

                Det är spel som i mina ögon bygger på att "någon som vet hur det går till ska visa någon annan hur en väver drama och historier utan stöd från spelmekanik"

                Det är spelledarlösa spel utan simulerad spelledare och då landar allt i knät på spelarna. Det är inte dåligt men det är bullshit att säga att det är bra spel.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
                  För oss som inte är så inne på friform: Vad innebär det att den är strukturerad?

                  Det är nog en motreaktion mot ordet "friform" som är idiotiskt som beskrivning av en kategori. "Friform", vad betyder det ordet liksom? Anything goes? "INGA REGLER!!1!!!"? VI vet ju att båda dessa är omöjligheter, att det alltid måste finnas ett socialt kontrakt om att vi spelar rollspel för att det ska räknas som att vi spelar rollspel.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg


                    Det är ju just det: det _FINNS_ inget spel! Generellt är det bara ett tema och/eller spelvärld och möjligen en enkel resolutionsmekanik men oftast inte ens det.

                    Det är spel som i mina ögon bygger på att "någon som vet hur det går till ska visa någon annan hur en väver drama och historier utan stöd från spelmekanik"

                    Det är spelledarlösa spel utan simulerad spelledare och då landar allt i knät på spelarna. Det är inte dåligt men det är bullshit att säga att det är bra spel.
                    ​Fast... Det finns väl ändå rätt gott om icke-friform-spel vars spelmekanik inte heller hjälper till att "väva drama och historier", som ändå anses vara "bra spel"?

                    Kommentera


                    • #11
                      Hmm...
                      Om det beror 0% på spelet, så varför spelar du?
                      En invändning till är väl att om ingen del av upplevelsen är spelrelaterad så spelas ju inte rollspel, eller nåt annat spel för den delen.

                      Men jag håller fullt med om att strukturerad friform är bullshit.
                      Först för att friform HAR regler, de är bara kasst/löst designade och klottrade på det sociala kontraktet.
                      Sen p.g.a. att själva konceptet med "strukturerad friform" blir lite motsägelsefullt på ett tragiskt sätt.

                      Setting & regler bidrar en hel del om de används & är vettiga imho..

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av da_bohz Visa inlägg

                        ​Fast... Det finns väl ändå rätt gott om icke-friform-spel vars spelmekanik inte heller hjälper till att "väva drama och historier", som ändå anses vara "bra spel"?
                        Alltså, om du lyckas peka ut en massa spel som inte har en central mekanik för att uppnå det de är designade för (exempelvis en "av äventyr coachad spelledare", det är en sådan mekanik) så blir jag imponerad!

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Wyldstorm Visa inlägg
                          Hmm...
                          Om det beror 0% på spelet, så varför spelar du?
                          En invändning till är väl att om ingen del av upplevelsen är spelrelaterad så spelas ju inte rollspel, eller nåt annat spel för den delen.
                          Jag hamnade i kulten och förblindades av dess härlighet! Närå, jag gillar strukturerad friform med rätt människor, när vi är riktigt samspelta så får jag för mig att det är nästan oslagbart just på grund av att det inte informerar oss om hur vi ska agera, högre mastery -> mindre vägledning osv.

                          Ursprungligen skrivet av Wyldstorm Visa inlägg
                          Men jag håller fullt med om att strukturerad friform är bullshit.
                          Först för att friform HAR regler, de är bara kasst/löst designade och klottrade på det sociala kontraktet.
                          Sen p.g.a. att själva konceptet med "strukturerad friform" blir lite motsägelsefullt på ett tragiskt sätt.

                          Setting & regler bidrar en hel del om de används & är vettiga imho..
                          Ja, medhåll.

                          Sedan kan det som sagt ge fantastiska spelupplevelser ändå men ärligheten kring "vad det är" är något bristande tycker jag.

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Wyldstorm Visa inlägg
                            Men jag håller fullt med om att strukturerad friform är bullshit.
                            Först för att friform HAR regler, de är bara kasst/löst designade och klottrade på det sociala kontraktet.
                            Du pratar om enbart "friform" nu. Anledningen till varför jag lade till "strukturerad" var just för att poängtera just vad du skrev: att friform har strukturer (spelprocedurer, tekniker och mekaniker).

                            För att besvara OP: folk som säger att spelgruppen eller spelledaren kan fixa de värsta spelen, när det kommer till speldesign, har ingen aning om vad de pratar om. Vi har en sådan person i vår rollspelsteorigrupp i Malmö.

                            Ett bra rollspel borde lära upp folk i hur, när och om de ska använda regler. Inte ens en promille av rollspelen gör det.
                            Last edited by Rickard; 21 April 2017, 08.51.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg

                              Ett bra rollspel borde lära upp folk i hur, när och om de ska använda regler. Inte ens en promille av rollspelen gör det.
                              Kan det kanske vara så att spel med starkare spelstrukturer får de förklaringarna "lite på köpet"? Jag tänker mig att när en "tvingas" gå utanför "såhär brukar det fungera" och beskriva hur en spelprocedur ska fungera mer i detalj (tänk Kagematsu, MVGU, Fiasco i någon mån, A Taste for Murder (även om jag inte gillar det), This is Pulp, Polaris, m fl) så kommer de bitarna lite på köpet? Sedan kan vi ju med en "bra" (vad nu det innebär) spelgrupp skapa en bra upplevelse i princip utan ett skrivet "spel" men det gör ju inte spelet bra. Lite som mycket av strukturerad friform.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X