Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Om ett träd faller i förra spelmötet men ingen minns det, har det då hänt?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Förstefadern, Idag, 08.39
5 responses
156 visningar
5 gillar
Dunderklumpen  
Skapad av Måns, 06 October 2017, 15.56
69 responses
2.060 visningar
3 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Magnus Seter, 14 October 2017, 16.31
32 responses
1.064 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, Igår, 19.17
1 response
46 visningar
0 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Caligo, Igår, 13.47
2 responses
78 visningar
2 gillar
Caligo
av Caligo

Skapad av Järven, 12 October 2017, 12.49
8 responses
204 visningar
0 gillar
Förstefadern  
Skapad av Platon, 20 September 2017, 15.52
16 responses
537 visningar
1 gillar
Förstefadern  
Skapad av God45, Idag, 07.00
0 responses
40 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av krank, Igår, 19.20
0 responses
15 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av APM, 14 October 2017, 10.29
11 responses
265 visningar
0 gillar
anth
av anth

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Om ett träd faller i förra spelmötet men ingen minns det, har det då hänt?

Här är en fråga som jag ställt mig vid flera tillfällen: Ifall en händelse sker under ett spelmöte och man till ett senare spelmöte har glömt bort händelsen, varpå man spelar ut något som går i konflikt med den bortglömda händelsen - vilken av dessa parallella verkligheter är då den sanna?

Har man ett skrivet äventyr så är det ofta lätt att avgränsa sig genom att allt det som står skrivet där är sant. Skulle det däremot uppstå en händelse som man måste improvisera fram och som leder till något viktigt i berättelsen, hur ser man då till att det blir sant?

Samma fråga gäller för Story Now: Hur gör ni för att undvika situationen med de parallella verkligheterna, och ifall den uppstår - hur gör ni för att lösa den?

Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
    Här är en fråga som jag ställt mig vid flera tillfällen: Ifall en händelse sker under ett spelmöte och man till ett senare spelmöte har glömt bort händelsen, varpå man spelar ut något som går i konflikt med den bortglömda händelsen - vilken av dessa parallella verkligheter är då den sanna?
    Den som det blir minst tjafs runt spelbordet om är den riktiga. I min spelgrupp är det oftast den senaste tidslinjen efter som det är den alla runt bordet är intresserade av nu.

Kommentera

Ja det har hänt. The map is not the territory. The memory is not the reality. Det är mitt perspektiv när jag kör femman. Men, olika spel kan må bra av olika policy.

Kommentera

Nu har jag ingen koll på fältet men har läst någon sammanfattning av Ben Furmans Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom och jag tycker i alla fall att det är en sympatisk tanke. Klart att verkligheten inte är statisk i frånvaron av en objektiv observatör (jag tror tyvärr inte på någon gud :/ ) och då är minnet den enda domaren för vad som egentligen hänt i vår värld.
        Last edited by RasmusL; 18 April 2017, 22.04.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
          Klart att verkligheten inte är statisk i frånvaron av en objektiv observatör (jag tror tyvärr inte på någon gud :/ )
          Men i D&D finns det gudar.♥

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Men i D&D finns det gudar.♥

Haha, true :P

Kommentera

Jag försöker spela som om dungeonen verkligen fanns och preppen är vårt glorakel för att ta reda på sanningen om den. Go for it

Kommentera

"Ja, fan, det har du rätt i..." *nervöst fniss* "Så dumt av mig att glömma det. Äsch, va fan. Vi struntar i det och går vidare."

Så blir det väl oftast. Skulle det röra något djupare i den pågående kampanjen, så skulle jag ta mig en funderare på hur det skulle lösas och sen meddela att någonting retcon:as. Eventuellt diskutera vad de andra tycker, beroende på vad det rör. Om det gick skulle jag försöka hitta en "kringgång".

"Eftersom ni hade ihjäl Baronessan Grümm af Slemme förra mötet, är det nu hennes bror Ful-Urban (af Slemme) som leder bandit... jag menar är länsherre i området."

Detta under förutsättning att det påverkar sådant som det är rimligt att spelarna vet alltså.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                  Nu har jag ingen koll på fältet men har läst någon sammanfattning av Ben Furmans Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom och jag tycker i alla fall att det är en sympatisk tanke.
                  Det här är inte min melodi. Radikal acceptans!

Kommentera

Jag har kört
                    1. En spelare sammanfattar vad som hände sist.
                    2. I de fall där spelarens och min tolkning skiljer sig har spelarens företräde.

Hittils har det funkat bra. Men jag är en rätt lättfotad SL som är van att lägga om kursen efter spelarnas infall.

Kommentera

Har varit sugen på att börja att spela in, som Aviatrix gör sina sessioner. Hon publicerar dom aldrig (som ljud, men skriver dock ner det i typ bokform) utan lyssnar bara igenom dom själv.

Kommentera

Nu spelar jag mycket åt Story-now-hållet. När vi börjar ett spelmöte med mitt spel Fornsaga har jag oftast ingen plan för vart spelmötet ska sluta. Så det är mycket detaljer och fluff som jag plockar ur tomma luften för att skapa en levande bild i våra huvuden i scenernas inramning. Mycket av det visar sig dock bli oväsentligt för själva berättelsen, utan bidrar mest till atmosfären under spelmötet och finns således aldrig i skrift.

Min personliga hållning har alltid varit "skriv ner det som ni tycker är viktigt för er" - pekandes på spelarna - "för om ingen tycker att detaljen är viktig så kommer den glömmas och då kommer den egentligen inte någonsin ha funnits när vi spelar senare".

Sen är jag ganska flitig på att anteckna dialogens innehåll, rollpersonernas reaktioner och annat som jag tycker är viktigt för storyn. Men saker glöms och det är ganska flytande vad som är sant och inte. Det är charmigt och flexibelt på många sätt men inte helt oproblematiskt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                          Ja det har hänt. The map is not the territory. The memory is not the reality. Det är mitt perspektiv när jag kör femman. Men, olika spel kan må bra av olika policy.
                          Men det är ju NU spelarna har genomfört en lång heist för att sno en magisk sten och använt den för att stoppa Toastmageddon och nån kommer på att "skyndade vi inte upp toastmageddon förra mötet? Borde vi inte alla ha förvandlats till rostebröd för en vecka sen in game?" Det måste ju vara de senaste timmarnas fiktiva verklighet som är den regerande? Eller?

Kommentera

Om varken SL eller någon spelare antecknade det eller kan minnas exakt vad det var... tja, då kan det inte ha varit särskilt viktigt. Alltså kan det lika gärna inte ha hänt.

Jag skulle vilja slå ett slag för anti-fjärilseffekten: det allra mesta som händer har noll och ingen effekt på världshistorien.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

Men det är ju NU spelarna har genomfört en lång heist för att sno en magisk sten och använt den för att stoppa Toastmageddon och nån kommer på att "skyndade vi inte upp toastmageddon förra mötet? Borde vi inte alla ha förvandlats till rostebröd för en vecka sen in game?" Det måste ju vara de senaste timmarnas fiktiva verklighet som är den regerande? Eller?
                              "Titta! På baksidan av amuletten står det 'and then you take back one kadam, to honor the Hebrew God whose staff this is'. Vajjert. Det var därför världen inte gick under!"

:-)

Kommentera

Arbetar …
                              X