Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Att dra svärd från ryggen?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 21 June 2017, 20.32
9 responses
271 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.27
12 responses
217 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Sodivra, 13 June 2017, 01.06
19 responses
308 visningar
5 gillar
Sodivra
av Sodivra
 
Skapad av Henke, 24 June 2017, 20.34
4 responses
92 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.26
5 responses
47 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Jocke, 17 May 2016, 20.14
41 responses
1.177 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av .113, 18 June 2017, 10.56
29 responses
297 visningar
1 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Elmonster, Igår, 20.17
0 responses
21 visningar
0 gillar
Elmonster  
Skapad av Tant Ragnar, 24 June 2017, 17.21
27 responses
666 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Bogmoll, Igår, 14.21
3 responses
81 visningar
1 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Att dra svärd från ryggen?

    Jo, appropå ingenting särskilt så funderade jag lite över vilka regler olika spel har för det här med att dra svärd från ryggen (som ju alla vet inte bara är fullt möjligt utan också väldigt coolt, i vissa kulturer rentav ett måste). Jag tänkte börja med mina spel:

    Evolutionens Barn: Bara att beskriva på!

    Null State: +1 tärning för att man är beväpnad, man behöver inte spendera någon runda med att dra fram vapnet utan kan använda det direkt. Kanske +1 på skadan om det är en riktigt cool katana man drar, eller så.

    More than Human: Det tar en runda att utföra, om man inte har svärdet som en kraft.

    Rotsystem: +1 tärning för att man är beväpnad. Om man hittat på nån schysst krom/skarv eller bara ball utrustning så skulle jag låta rollpersonen anfalla i samma runda. Jag tänker t.ex. vibrokatana som kan skära genom sin skida, eller att skidan är en serie små mekaniska klor som håller fast vapnet, eller att det sitter fast med magneter. Kanske används rentav lite tryckluft eller nå't för att boosta svärdets hastighet? Kanske är det en "smart" vibrokatana? Isåfall kostar den som alla andra extratillägg.

    Kutulu: +1 tärning för att man är beväpnad. Eftersom man är en intellektuell person och ändå inte har en chans mot något riktigt farligt så får man nog inte anfalla i samma runda ändå.

  • #2
    Femman: går att dra vapnet och choppa ross i samma runda♥
    Bra topic krank

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
      Jo, appropå ingenting särskilt så funderade jag lite över vilka regler olika spel har för det här med att dra svärd från ryggen (som ju alla vet inte bara är fullt möjligt utan också väldigt coolt, i vissa kulturer rentav ett måste). Jag tänkte börja med mina spel:

      Evolutionens Barn: Bara att beskriva på!

      Null State: +1 tärning för att man är beväpnad, man behöver inte spendera någon runda med att dra fram vapnet utan kan använda det direkt. Kanske +1 på skadan om det är en riktigt cool katana man drar, eller så.

      More than Human: Det tar en runda att utföra, om man inte har svärdet som en kraft.

      Rotsystem: +1 tärning för att man är beväpnad. Om man hittat på nån schysst krom/skarv eller bara ball utrustning så skulle jag låta rollpersonen anfalla i samma runda. Jag tänker t.ex. vibrokatana som kan skära genom sin skida, eller att skidan är en serie små mekaniska klor som håller fast vapnet, eller att det sitter fast med magneter. Kanske används rentav lite tryckluft eller nå't för att boosta svärdets hastighet? Kanske är det en "smart" vibrokatana? Isåfall kostar den som alla andra extratillägg.

      Kutulu: +1 tärning för att man är beväpnad. Eftersom man är en intellektuell person och ändå inte har en chans mot något riktigt farligt så får man nog inte anfalla i samma runda ändå.
      Och på vilket sätt skiljer sig dessa regler från att ha svärdet vid höften (som ju är det tråkigare och dessutom väldigt opraktiskt när man ska rulla runt och göra volter)?

      Kommentera


      • #4
        Legend of the Five Rings (senaste versionen som jag spelade, ingen aning om det kommit en ny sen dess): Du har en egen skill som lägger på bonus på attacken den rundan du drar vapnet! Gäller dock även vapen som inte dras från ryggen...

        Kommentera


        • #5
          Om jag är SL, samtliga system:
          - Är svärdet kortare än din arm? Ja!
          - Är svärdet längre än din arm? Nej!

          Jag hanterar alla möjliga och omöjliga situationer på samma sätt:
          - Går det? Ja!
          - Går det inte? Nej!

          Enkelt! :)

          Kommentera


          • #6
            Nu kanske det här är off-topic men det här är en grej som jag har undrat över länge hos er övriga spelskapare - Vill ni verkligen att det ska vara så stor skillnad på att ha svärdet framme jämfört med att ha det undanstoppat? Min upplevelse är att sådana regler leder till att spelarna, varje gång man öppnar munnen som spelledare, svarar med "jag drar mitt svärd" - för att man inte ska riskera stå öga mot öga med en fiende utan vapen och vara tvungen att spendera en runda på att plocka fram det (eller lägga en massa poäng på en färdighet som man kan komma runt genom att vara proaktiv).

            Exempel:
            SL: "Ni närmar er ingången till huset/grottan/slottet/borgen/gruvan..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
            SL: "När ni går på stigen hör ni ett prasslande i buskaget 10 meter bort..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
            SL: "Rune ryter argt åt er att lämna honom i fred på skithuset." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
            o s v...

            (Detsamma gäller när det kommer till finna dolda ting - så fort de kommer till en ny plats: "jag undersöker platsen!")

            Eller märker ni inte sådana här tendenser? Det kanske bara är de spelgrupper som jag varit med i? Finns det kanske ett trix för att bli av med sådant?

            Kommentera


            • #7
              Mitt regelklur (under arbete):
              - Ryggen är inte entydigt definierat än. Om du säger att du har svärdet på ryggen så kan det lika gärna sitta på vaden eller i knävecket.

              - Du får en extra tärning. Men kommer det att vara en T6 eller en T10? Ingen vet. Vad behöver du slå för att träffa? Ingen vet.

              - Du har inga färdigheter. Om du rör svärdet kommer du sannolikt att skära fingrarna av dig.

              - En kvant-ogre jagar dig. Världen är odefinierad. Du har ingenstans att gömma dig...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                Om jag är SL, samtliga system:
                - Är svärdet kortare än din arm? Ja!
                - Är svärdet längre än din arm? Nej!
                Bah. Du ser ju själv att jag gav flera finfina sätt att göra det även om svärdet är "för långt".

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

                  Och på vilket sätt skiljer sig dessa regler från att ha svärdet vid höften (som ju är det tråkigare och dessutom väldigt opraktiskt när man ska rulla runt och göra volter)?
                  -1 tärning när man försöker rulla runt och göra volter, tänker jag.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
                    Eller märker ni inte sådana här tendenser? Det kanske bara är de spelgrupper som jag varit med i? Finns det kanske ett trix för att bli av med sådant?
                    Jag är ju generellt sett emot att straffa spelarna i onödan, men naturliga konsekvenser är alltid okej:

                    Om en grupp du just mött plötsligt drar alla sina vapen, vad är din reaktion då? Troligen att lägga benen på ryggen om du är det minsta som mig själv. Låt alla runt omkring reagera på dessa aggresiva galningar på passande sätt; fly eller fäkta beroende på inställning.

                    Vad gäller att undersöka platsen, det är väl jättebra att de är intresserade? Men istället för att bara slå "finna dolda ting", låt dem beskriva sitt sökande i mer detalj. Själv brukar jag dock tagit hänsyn till deras eventuella färdighetsvären redan när jag beskrivit platsen, så allt nytt de vill ha i informationsväg får de luska ut själva.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
                      Om jag är SL, samtliga system:
                      - Är svärdet kortare än din arm? Ja!
                      - Är svärdet längre än din arm? Nej!
                      Det här är ju inte alls den linje du höll 2014!

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
                        Nu kanske det här är off-topic men det här är en grej som jag har undrat över länge hos er övriga spelskapare - Vill ni verkligen att det ska vara så stor skillnad på att ha svärdet framme jämfört med att ha det undanstoppat? Min upplevelse är att sådana regler leder till att spelarna, varje gång man öppnar munnen som spelledare, svarar med "jag drar mitt svärd" - för att man inte ska riskera stå öga mot öga med en fiende utan vapen och vara tvungen att spendera en runda på att plocka fram det (eller lägga en massa poäng på en färdighet som man kan komma runt genom att vara proaktiv).
                        ?
                        Jag tycker nog att det är något hyfsat positivt, så ja, det vill jag verkligen. Att karaktärerna drar vapen i en eventuellt hotfull situation ger stämning och höjer allvaret. Dessutom ska spelarnas val och förberedelser gärna ge någon form av effekt för karaktärerna.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                          Jag är ju generellt sett emot att straffa spelarna i onödan, men naturliga konsekvenser är alltid okej:

                          Om en grupp du just mött plötsligt drar alla sina vapen, vad är din reaktion då? Troligen att lägga benen på ryggen om du är det minsta som mig själv. Låt alla runt omkring reagera på dessa aggresiva galningar på passande sätt; fly eller fäkta beroende på inställning.

                          Vad gäller att undersöka platsen, det är väl jättebra att de är intresserade? Men istället för att bara slå "finna dolda ting", låt dem beskriva sitt sökande i mer detalj. Själv brukar jag dock tagit hänsyn till deras eventuella färdighetsvären redan när jag beskrivit platsen, så allt nytt de vill ha i informationsväg får de luska ut själva.

                          Ja just det, jag glömde ju det som anknöt till tråden: Jag gillar när det är skillnad på att ha vapnet framme och att inte ha det framme i ett sammanhang: överfall.

                          Om det tar en handling för nån att dra sitt vapen, så blir bakhåll jobbigare, eftersom andra sidan då har alla vapen dragna. Blir man dessutom överraskad kanske dra vapen är allt man hinner göra på sin första runda...

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av APM Visa inlägg
                            Nu kanske det här är off-topic men det här är en grej som jag har undrat över länge hos er övriga spelskapare - Vill ni verkligen att det ska vara så stor skillnad på att ha svärdet framme jämfört med att ha det undanstoppat? Min upplevelse är att sådana regler leder till att spelarna, varje gång man öppnar munnen som spelledare, svarar med "jag drar mitt svärd" - för att man inte ska riskera stå öga mot öga med en fiende utan vapen och vara tvungen att spendera en runda på att plocka fram det (eller lägga en massa poäng på en färdighet som man kan komma runt genom att vara proaktiv).

                            Exempel:
                            SL: "Ni närmar er ingången till huset/grottan/slottet/borgen/gruvan..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
                            SL: "När ni går på stigen hör ni ett prasslande i buskaget 10 meter bort..." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
                            SL: "Rune ryter argt åt er att lämna honom i fred på skithuset." - spelarna i kör: "Jag drar mitt svärd".
                            o s v...

                            (Detsamma gäller när det kommer till finna dolda ting - så fort de kommer till en ny plats: "jag undersöker platsen!")

                            Eller märker ni inte sådana här tendenser? Det kanske bara är de spelgrupper som jag varit med i? Finns det kanske ett trix för att bli av med sådant?
                            Hade inte det där norska rollspelet en blixt som spelledaren kunde skjuta på RP när de var gjorde saker som var hemskans okarakteristiska? Fast det bygger ju på att det är okarakteristiskt att de börjar dra fram svärd hejvilt och stoppa undan dem lika fort. Man får kanske ha med det som krav när de skapar sin RP. Hur man ska göra med finna dolda ting vet jag inte, det är väl fullständigt rationellt att undersöka varenda stensmula och utedass man påträffar ner i minsta detalj.

                            Kommentera


                            • #15
                              Exalted, ingen skillnad om svärdet är på ryggen eller vid sidan. Men man kan få 1-3 extra tärningar till pölen om man ger en beskrivning som är mer utförlig än "jag drar svärdet och hugger."

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X