Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag kan inget om OSR!

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av zonk, 19 July 2017, 11.07
21 responses
568 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av krank, 17 July 2017, 01.20
6 responses
78 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Eagi, Igår, 12.47
4 responses
53 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av stoffe, Igår, 19.38
0 responses
14 visningar
0 gillar
stoffe
av stoffe

Skapad av Ape of Wrath, 21 May 2017, 21.43
50 responses
928 visningar
4 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av MetaLarsson, Igår, 10.30
4 responses
133 visningar
0 gillar
MetaLarsson  
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
10 responses
268 visningar
4 gillar
Eagi
av Eagi

Skapad av krank, 17 July 2017, 01.19
6 responses
152 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Tomatalven, Igår, 12.24
1 response
85 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av Arfert, Igår, 12.28
0 responses
59 visningar
3 gillar
Arfert
av Arfert

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
    En annan grej: Jag blir lite stressad när det inte "händer" något, när det är närmast tomma rum, spelarna missar de gömda dörrarna och wandering monsters håller sig borta. Jag gjorde mitt yttersta för att inte hålla på och bombardera spelarna med randomstuff när spelet inte dikterade det, men det var jobbigt (för mig!)! Gör jag något fel?
    Delvis med detta inlägg i åtanke postade jag detta, som först kom sig ur en PM-diskussion med en annan forumit.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

Delvis med detta inlägg i åtanke postade jag detta, som först kom sig ur en PM-diskussion med en annan forumit.

Topp och tack! Ska kola in! < 3

Kommentera

Ja hej här kommer jag från ingenstans och antagligen för sen med att hjälpa till i frågan "Vad kan jag hitta på så att spelarna spenderar pengar" genom att länka till Jeff Rients klassiska "Let's party like it's 999":
        http://jrients.blogspot.se/2008/12/p...e-its-999.html
        TL;DR är typ "Få xp genom att supa bort pengarna, men grejar du inte en save vs. poison så kanske du vaknar upp med ett orc-kön tatuerat i pannan istället! KUL VA!"
        Den är fet!

Kommentera

Tack Carrot! Härligt med lite bidrag från andra än oss skriv-tokiga! Märker att du är inne på samma linje som Rymdhamster tidigare i tråden.

Kommentera

Haha, det är ju iofs en bra anledning att ge XP för party :P

Då jag inte ids ge XP alls för att döda saker (jobbiiiiigt för mig som DM) så undrar jag dock om jag kanske borde öka skattmängden en aning om jag ska köra den lösningen? Eller reglerar det sig självt?

PS Första mötet i lvl 1 av ASE avklarat. Endast en rollperson dog (uppäten av en jättelik fjärilslarv) pga osannolik tur (satt tre stackars karaktärer upphängda i en bur länge nog att ge 27 slag för wandering monsters men inte en enda fuling dök upp, hade något dykt upp så hade de varit döda) och de börjar samla på sig stora mängder guld! Kanske låter dem spendera det (tror någon dingar lvl 2 då) och sedan går över till någon sådan supa -> XP-lösning. DS

Kommentera

Om du känner att du vill ha fler konkreta tips på bra spelledartekniker för just OSR (och det gamla sättet att spela) så kan jag rekommendera Jeff Rients bok Broodmother Skyfortress. Liksom, ok äventyret är nog kul osv men det riktigt göttiga är sista halvan i boken som bara är en massa bra tips, råd och tabeller på saker som är bra att ha till hands (i minnet och vid spelbordet). Allt är inte jättenödvändigt, som typ tabellen över "What is my characters motivation" (för ärligt talat, har man spelare vid bordet som känner att deras karaktärer saknar motivation till att äventyra utöver att skaffa guld, döda/mörda/råna, ragga på brudar/grabbar och/eller använda sprit och droger sååå kanske dom inte är rätt personer att spela med) men den är ändå bra.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                Då jag inte ids ge XP alls för att döda saker (jobbiiiiigt för mig som DM) så undrar jag dock om jag kanske borde öka skattmängden en aning om jag ska köra den lösningen? Eller reglerar det sig självt?

Äh.. i alla fall på level 1 är det ganska lite som är monster xp, max 5-10%.

Jag skulle för övrigt aldrig klara av att ge xp för spenderat guld eller så, det låter som för mycket bokföring för mig. Särskilt om man inte kan sälja exakt alla grejer för värdet de har.
                Last edited by Jocke; 21 April 2017, 19.18.

Kommentera

Fuling…? Jag brukar ju kalla dom mina pretties

Kommentera

Arbetar …
                  X