Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Saga eller Hjältarnas tid?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Måns, Idag, 09.13
11 responses
208 visningar
10 gillar
RasmusL
av RasmusL
 
Skapad av Rangertheman, 23 January 2017, 00.21
56 responses
2.075 visningar
1 gillar
Platon
av Platon
 
Skapad av jascon, Idag, 13.59
11 responses
118 visningar
0 gillar
Toman
av Toman
 
Skapad av Lupus Maximus, 31 March 2017, 20.35
13 responses
109 visningar
0 gillar
Dazumal
av Dazumal
 
Skapad av Måns, 11 April 2017, 13.29
65 responses
1.183 visningar
8 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Daniel, Idag, 17.26
3 responses
49 visningar
0 gillar
Daniel
av Daniel
 
Skapad av anth, Igår, 17.41
10 responses
107 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Makaron, 06 October 2016, 18.39
28 responses
602 visningar
0 gillar
Jouna
av Jouna
 
Skapad av 2097, 25 April 2017, 21.58
8 responses
85 visningar
0 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Anders & Tove, 24 April 2017, 23.05
4 responses
90 visningar
4 gillar
andersb80  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Saga eller Hjältarnas tid?

    Ja, vad tycker ni?

  • #2
    Ensamma Vargen :)

    Kommentera


    • #3
      Det var dock inte frågan...

      Kommentera


      • #4
        Jag har inte läst Saga, så jag kan inte uttala mig om det.

        Jag kan dock säga några ord om Hjältarnas Tid, och - tyvärr - är det inte ett spel jag egentligen vill rekommendera. HT marknadsförs som en "enklare" version av järnålders-fantasyspelet Järn. Jag tycker dock inte att det verkar enklare. De har skalat bort det som gjorde Järn bra, och lagt till märkligt överkomplicerade tärningsmekanismer. Det finns några coola arter i spelet, men i övrigt saknar det miljöer. Om du lutar åt Hjältarnas Tid - skaffa då Järn istället. Det är ett bättre spel i min mening.

        Kommentera


        • #5
          Då får jag kolla upp Järn! :)

          Tack för tipset!

          Kommentera


          • #6
            Jag gillar Fantasy! som är gjort av Arfert som också gjort Saga. Fantasy! har ett enkelt och stabilt regelsystem samt en del riktigt inspirerande äventyrsmaterial.

            Kommentera


            • #7
              HT, lätt.

              För övrigt håller jag inte med om något som Dazumal skrev. ;)

              Eller något som luddwig skrev, för den delen...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av Dazumal Visa inlägg
                De har skalat bort det som gjorde Järn bra, och lagt till märkligt överkomplicerade tärningsmekanismer.
                Ge oss detaljer kära Daz! Vad saknar du från Järn och vad är tärningsmekanismerna i HT?

                Jag har full förståelse för hur ett nerstrippat spel kan bli krångligare och sämre än orginalet. Som Fate Core vs Fate Accellerated Edition. Jag hatar FAE och raderade just en lång paragraf om varför. Men jag gör det. Tycker bättre om estetiken i FAE och att det är en smidigare och tunnare bok. Men det är ett krångligare och mer svår-spelat och mer svår-spellett spel. (Att dom slog ihop stress tracksen var dock bra, det borde ha varit default.)

                Men, för att sammanfatta: Hjältarnas Tid är det nerstrippade Järn (om inte Dazumal kan motbevisa utsagan) medan FOSG är det nerstrippade Saga. Stämmer detta?

                Så frågeställningen jämför ett "lillasyster"-spel, HT, med ett "storasyster"-spel, Saga. Stämmer det?

                Av dessa fyra spel vet jag mest om Fantasy.
                Jag tycker inte Fantasy! är så dumt förutom namnet men det fyller en överbefolkad nisch av nerstrippade fantasyspel. Skaver oftast i mig när jag spelar dom för dom är så nära min favorit, D&D, att jag sitter och tänker... ok, detta är ju kul men varför kör vi inte nån retroclone (älska Svärd & Svartkonst ex vis) eller femman. Ungefär som att Black Spy är ett roligt kortspel men om jag ändå spelar sticktagning varför spelar jag inte hellre nått precision bidding spel som Nittionio. Eller schack är ju kul men vi skulle kunna spela 960. Eller gonnect är ju kul men vi skulle kunna spela go. Spelet skulle kunna vara världens näst bästa spel och jag tänker njaej... varför spelar vi inte det bästa istället? Om dom slåss om samma nisch dvs. Totalt annorlunda spel som Burning Wheel och Dungeon World som är så otroligt mycket sämre än Fantasy!OSG (förutom namnen) skulle jag vara mycket mer intresserad av att spela just för att dom inte "konkurrerar" om samma utrymme i mitt huvud lika mycket.

                Blir nyfiken på HT nu när jag kikar på det.

                Kommentera


                • #9
                  Eftersom jag tycker att "vad är ett rollspel"-inte räcker så blir jag nyfken på om HT "räcker" för att lära ut rollspel.

                  Kommentera


                  • #10
                    Det lilla jag hunnit läsa av Saga så finns det inget tydligt släktskap med Fantasy!. Saga använder T20, Fantasy! ett pölsystem med T6:or. Just det sistnämnda gör att jag inte heller upplever Fantasy! som en direkt konkurrent till gammel-DnD, SåS m.fl. Skillnaderna i regelbygget ger en annan känsla även om allt är retro. I övrigt instämmer jag med dig 2097, Fantasy! vinner inget pris för sitt namn.
                    Last edited by luddwig; 02 April 2017, 22.20.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

                      Ge oss detaljer kära Daz! Vad saknar du från Järn och vad är tärningsmekanismerna i HT?
                      .
                      Nu håller jag som sagt inte med Dazumals omdöme, så jag ger mitt perspektiv istället.

                      HT gör egentligen bara två förenklingar jämfört med Järn: ersätter två typer av modifikationer med en, och eliminerar valet av taktiska stanser i strid.

                      Båda spelen använder en BRP/Pendragon-mekanism i grunden: slå d100, få så högt värde på tärningarna som möjligt men utan att gå över ditt färdighetsvärde.
                      I andra BRP-spel finns traditionellt bara ett sätt att hantera svårighetsmodifikationer: ge plus eller minus på färdigheten (alternativt multiplicera eller dividera färdigheten med någon faktor).
                      Järn komplicerar detta genom att olika sorters påverkan ger antingen en traditionell färdighetsmodifikation eller en resultatmodifikation (ex.vis om du har en resultat mod på +20, räknas ditt slag på 55 som om det vore 75, vilket gör att du vinner motsatta slag oftare). Detta tillåter mer finlir, men till priset av mer att hålla i minnet: man behöver ha koll på när vilken typ av modifikation skall användas. Det löser inte heller vad många verkar anse som ett grundproblem med BRP: huvudräkningen som måste göras i stundens hetta.
                      HT ersätter allt detta med ett helt nytt system för modifikationer som inte kräver någon huvudräkning utan bara tittar på tärningarnas siffror. Jag skall inte gå in på detaljerna här eftersom det blir så mycket terminologi. Jag kan bara säga att tvärtemot vad Dazumal hävdar så är det i mitt tycke enklare och snabbare.

                      Den andra ändringen är att där Järn försöker bemöta ett annat vanligt klagomål mot BRP - att det inte finns några val att göra i strider - genom att göra val av taktik till ett centralt tvång, väljer HT att skala tillbaks till utgångsläget för att vara mer nybörjarvänligt.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                        Eftersom jag tycker att "vad är ett rollspel"-inte räcker så blir jag nyfken på om HT "räcker" för att lära ut rollspel.
                        I HT-boxen finns två böcker: reglerna och ett "starthäfte" som i själva verket är en serie nybörjar-äventyr med extremt tydliga instruktioner till SL om vad som skall göras varje steg av vägen. Är det tillräckligt tydligt för en total nybörjare? Det kan jag omöjligt bedöma. Men det är det tydligaste jag någonsin sett.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg

                          Ge oss detaljer kära Daz! Vad saknar du från Järn och vad är tärningsmekanismerna i HT?
                          Jag är inte Daz, men det som är lite udda med Hjältarnas Tid (i alla fall ur en gammal rollspelsrävs synvinkel) är hur svårigheter hanteras, med slag som "öppnas" respektive "spärras" med X steg. Systemet är T100-baserat, och om ett slag är öppnat/spärrat med X steg så kommer en entalssiffra från 1 till X automatiskt att vara lyckad/misslyckad, oavsett färdighet.

                          Alltså, om du har 58 i din färdighet och ska göra något ganska lätt (öppnat två steg) så lyckas du på: 01-58, 61-62, 71-72, 81-82, samt 91-92. Om det i stället hade varit ganska svårt (spärrat två steg) så lyckas du på 03-10, 13-20, 23-30, 33-40, 43-50, samt 53-58.

                          En annan sak som vissa tycker är udda är att motståndssituationer hanteras med "Pendragon-slag", alltså att den som slår högst men ändå lyckas vinner.

                          Kommentera


                          • #14
                            Är det... eine rälsemacherfrau? eller är det ett mer "gå vart ni vill" förgrenat grottkräl a la Jennell Jaquays?

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                              Är det... eine rälsemacherfrau? eller är det ett mer "gå vart ni vill" förgrenat grottkräl a la Jennell Jaquays?
                              Menar du starthäftet i HT?
                              Man kan säga att det finns två delar.
                              Den första kan väl kallas "rälsad" eftersom det är en serie bestämda scener, som var och en är skapta för att lära ut specifika regelmekanismer. Det är som en tutorial i ett dataspel.
                              Den andra delen är mer av en öppen situation. En sandlåda i miniatyr.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X