Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel för det verkliga mänskliga mötet?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 06.50
15 responses
291 visningar
1 gillar
Lightshy  
Skapad av Khan, Idag, 15.26
8 responses
143 visningar
0 gillar
GnomviD
av GnomviD

Skapad av JohanToresson, 31 July 2016, 22.04
6 responses
263 visningar
4 gillar
bobbo
av bobbo

Skapad av talgboll, Idag, 20.07
7 responses
73 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Rylos, Idag, 20.27
0 responses
13 visningar
0 gillar
Rylos
av Rylos

Skapad av God45, Idag, 18.53
1 response
97 visningar
1 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
45 responses
938 visningar
9 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av P.eLL.e, Idag, 14.32
9 responses
106 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Luna Lovegood, Idag, 17.33
0 responses
36 visningar
0 gillar
Luna Lovegood  
Skapad av Nässe, Idag, 14.15
6 responses
112 visningar
1 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Rollspel för det verkliga mänskliga mötet?

Hej

Jag har funderat över mötet mellan människor på sistone och hur häftigt det är att lyckas skapa rum som uppmuntrar till genuin öppenhet. Ibland uppstår de här platserna i tiden spontant i sociala sammanhang, ibland kan de medvetet skapas, ibland sker det med ett rollspel som medium för kommunikationen. Det är platser där det är tillåtet att vara bräcklig, trevande, ärlig och okonstlad, där det viktiga kanske inte är vad som sägs explicit utan istället hur det sägs och hur det känns. Känner ni igen de här interaktionerna?

Jag vill hitta sätt att skapa förutsättningar för den här typen av personlig öppenhet där rollspelandet kan bli ett medel för att skala av lager av den egna "rollpersonen" snarare än att förstärka alibit att inte vara sig själv. Vet ni hur?

Oftast har det för mig varit trolska och drömlika fiktiva världar som gett upphov till den här typen av immersion i det personliga, där spelets setting och teman uppmuntrat till en lågmäld men rak berättarstil där det gemensamt skapade tillåts betyda något, där det hade gjort väldigt ont om någon trampat på det. Rickard Elimääs Imagine och Peter Fallesens Let the World Burn är de två spel jag på rak arm kan minnas har skapat det här på ett bra sätt, även väldigt osynliga egenskapade system byggda för att kommunicera något speciellt har fungerat. Men varför och hur?

Ser ni att det finns tekniker och spel som hjälper till att skapa ett mänskligt möte snarare än att få spelare att gömma sig bakom karaktärs-alibin? Hur? Vilka?

Tack på förhand!

När jag läser din post tänker jag på Magnus Jakobssons spel Until we sink.

https://norwegianstyle.wordpress.com/2007/12/07/37/

Men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Spelet finns som gratis nedladdning är på sidan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
      När jag läser din post tänker jag på Magnus Jakobssons spel Until we sink.

https://norwegianstyle.wordpress.com/2007/12/07/37/

Men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Spelet finns som gratis nedladdning är på sidan.

Tack! < 3

Kommentera

Vill inte lyfta fram mig själv men detta gjorde jag förra året. Mycket inspiration från norwegianstyle och också länkar till just dem för resolution. Bara som ett litet tips för inspiration.
        https://stillarollspel.files.wordpre.../stillarpg.pdf

Kommentera

Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg
          Vill inte lyfta fram mig själv men detta gjorde jag förra året. Mycket inspiration från norwegianstyle och också länkar till just dem för resolution. Bara som ett litet tips för inspiration.
          https://stillarollspel.files.wordpre.../stillarpg.pdf
          Tack! Hur är dina erfarenheter med spelet?

Kommentera

Det har funkat riktigt bra. Rita kartan och bestämma ett par viktiga platser/person har byggt upp stämning. Bra att följa tipsen på sid 2.", exempelvis att inte införliva för många slp:s utan ett fåtal med större vikt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg
              Det har funkat riktigt bra. Rita kartan och bestämma ett par viktiga platser/person har byggt upp stämning. Bra att följa tipsen på sid 2.", exempelvis att inte införliva för många slp:s utan ett fåtal med större vikt.

Klockers! Någotr särskilt med designen som du tror uppmunntrar till öppet och genuint delande spelarna emellan?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Klockers! Någotr särskilt med designen som du tror uppmunntrar till öppet och genuint delande spelarna emellan?

Oj, stor fråga. En sak som upplevs positivt är att alla får sitt utrymme, i turordning och utan tidspress. Allt får ta sin tid (vilket väl framkommer på titeln) och fokus ligger inte på konflikter; det handlar mycket om gemensamma projekt och utforska sig själv/andra.

Kommentera

Arbetar …
                X