Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

CoC7

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Snow, Igår, 19.37
17 responses
126 visningar
1 gillar
Peter
av Peter
 
Skapad av ragngand, 12 March 2017, 17.22
1 response
42 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av Max Raven, Igår, 02.17
21 responses
370 visningar
1 gillar
Max Raven  
Skapad av krank, 20 March 2017, 22.33
38 responses
892 visningar
7 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Kaigon, 17 December 2015, 11.49
77 responses
4.967 visningar
12 gillar
Kaigon
av Kaigon
 
Skapad av Max Raven, 01 January 2017, 05.57
25 responses
521 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir
 
Skapad av Henke, 11 February 2017, 20.47
23 responses
456 visningar
1 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av wilper, 16 March 2017, 11.02
8 responses
176 visningar
3 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av 2097, 26 March 2017, 22.42
7 responses
124 visningar
3 gillar
2097
av 2097
 
Skapad av Mundo, Igår, 20.14
0 responses
19 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • CoC7

    Jag lyssnar regelbundet på podcasten "How we Roll". Det är en actual play-podcast där man, till största delen spelar Call of Cthulhu. Versionen som används är den sjunde. Grejen är att jag har spelat en ansenlig mängd CoC i mina dar. Jag har tre olika utgåvor av spelet i hyllan, v1, v3 och v5. Den senaste, v7, har jag alltså inte. En av de saker som genom åren varit lite ovanligt med CoC är att reglerna i stort sett varit oförändrade. Skillnaderna ha istället varit sådant utöver själva regelverket, såsom världsinfo, spelledartips, äventyr osv.

    När jag emellertid lyssnar på poden så svänger de sig med regler jag alls inte känner igen. Vad som inte framgår tyvärr är ifall det är deras egna husregler eller ifall spelets regler faktisk ändrats i de utgåvor som kom efter den senaste jag har. Nån som kan reda ut detta åt mig? Är reglerna annorlunda i v7 i jämförelse med tidigare utgåvor?

  • #2
    Yes box, sjuan har ändringar. Kurt Wiegel går igenom det rätt fint i Game Geeks #268 (YouTube-recension, nio minuter).

    Kommentera


    • #3
      Ah, bra genomgång. Kurt bekräftar i stort det jag antagit om spelets nya regler. Jag gillar det jag hör. Vad tycker ni som spelat/läst det? Är ändringarna till det bättre? Är de i sådana fall tillräckligt bra för att uppgradera sig om man kör med en äldre version?

      Kommentera


      • #4
        Jag gillar framför allt: motsatta slag istället för motståndstabell, att allt är på 1-100 skalan, svårighetsgrader / grader av lyck, Luck, och noggrannare SAN-förlusteffekter.

        Kommentera


        • #5
          Måste säga jag tycker om Sjuan. Jag upplever denna verson som aningen bättre än de gamla men då måste jag även erkänna att det var läänge sedan jag spelade CoC. har aldrig spelat sexan.

          men jag håller med Bolongo gällande motsatta slag, jag föredrar detta över mostståndstabell

          Har inte spelat det många gånger men jag upplever det som att reglerna är lätta och ger bra flyt i spelet.

          Dock upplever jag inte skillnaderna så stora att det känns som en nödvändighet att uppgradera enbart för det. Skulle nog inte säga att det är någon stor skillnad. Sjuan upplever jag som aningen bättre och smidigare men inte så mycket att jag personligen har något emot att köre en äldre version

          Kommentera


          • #6
            Det enda riktiga klagomålet jag har på 7an är att penalty dice betyder mindre och mindre ju högre skill du har, och till slut blir de meningslösa.

            Visst, man kan hävda att detta är en feature: folk med så övermänsklig färdighet struntar i hinder som bekymrar oss andra.

            Men om en karaktär överlever några äventyr, och får upp sin färdighet i Handgun, kan den sätta 3 nästan garanterade skott i ett mål per runda.

            Kommentera


            • #7
              Har tänkt lite på det med. men har dock inte hunnit spela och överleva mer än några äventyr ännu.

              Kan vara en nackdel eftersom jag inte är så förtjust i att karaktärer blir allt för bra allt för fort. Men får ju se hur det går när jag eller någon annan jag spelar med överlevt något till äventyr :)

              Kommentera


              • #8
                CoC7 reglerna är smidigare än CoC6, men helt ärligt så har jag gått över till Trail of Cthulhu/Gumshoe helt och rekommenderar att alla andra också gör det.

                Kommentera


                • #9
                  Har hört Trial of Cthulhu är bra men har ingen som helst erfarenhet av det. men är något jag är sugen på att testa

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                    Det enda riktiga klagomålet jag har på 7an är att penalty dice betyder mindre och mindre ju högre skill du har, och till slut blir de meningslösa.

                    Visst, man kan hävda att detta är en feature: folk med så övermänsklig färdighet struntar i hinder som bekymrar oss andra.

                    Men om en karaktär överlever några äventyr, och får upp sin färdighet i Handgun, kan den sätta 3 nästan garanterade skott i ett mål per runda.
                    Det kanske stämmer (jag har ingen koll på reglerna i 7an) men om en karaktär möter en Great Old One, ja då spelar det inte så stor roll hur skickliga de är på att skjuta. CoC är ju ett av få rollspel där jättemäktiga rollpersoner sällan är något större problem - monstren är ändå större och starkare.

                    Kommentera


                    • #11
                      Jag är väldigt förtjust i Trail of Cthulhu, men det fungerar inte med alla grupper. Har upplevt att det inte är särskilt kompatibelt med min vanliga spelgrupp. Gumshoe kräver ett visst tankesätt med hur färdigheterna fungerar, och har man inte det tankesättet är det mest ett konstigt spel där man testar färdighet efter färdighet tills man hittar rätt... Det blir inte så kul då.
                      Men i grupper som förstår hur det är tänkt att spelas är det fantastiskt.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg

                        Det kanske stämmer (jag har ingen koll på reglerna i 7an) men om en karaktär möter en Great Old One, ja då spelar det inte så stor roll hur skickliga de är på att skjuta. CoC är ju ett av få rollspel där jättemäktiga rollpersoner sällan är något större problem - monstren är ändå större och starkare.
                        Ja, alltså, man kan se det som en feature att efter en viss skicklighetsnivå är vanliga mänskliga kultister inte så stort hot. Det öppnar upp möjligheten att göra andra typer av scenarion.

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                          Ja, alltså, man kan se det som en feature att efter en viss skicklighetsnivå är vanliga mänskliga kultister inte så stort hot. Det öppnar upp möjligheten att göra andra typer av scenarion.
                          Är ett sätt att se det. För I CoC finns det ju gott om motstånd där skjutvapen och liknande inte kan hjälpa dig det minsta. Spelar ingen roll om du med enkelhet skjuter ner en flock mänskliga eller halv mänskliga kultister.
                          Råkar du sedan springa på kanske det som de tillber så kan du lät finna dig i en situation där inga skjutvapen kan hjälpa dig hur duktig du än är.

                          men å andra siden spelar det inte heller någon roll hur otrolig du är på att skjuta om någon annan skjuter dig. så även en mästare på revolver kan bli dödad om han ger sig på för många tex

                          Kommentera


                          • #14
                            Från min horisont blir frågan en smula märklig - jag älskar BRP lika mycket som någon annan, men regelmässigt ligger Chaosium hopplöst efter. Att diskutera motståndstabellens varande exempelvis känns extremt uråldrigt - alla vettiga versioner av BRP har ju dumpat den för länge sedan. Jag minns jag kollade in Chaosium's "nysläpp" av Basic Roleplaying för några år sedan: jag blev direkt chockad över hur långt framför svenska BRP-varianter ligger.

                            Vad jag menar är att oavsett version av CoC skulle jag omedelbart fått fräscha upp genom storstädning i gamla trötta mekanismer som exempelvis Mutant UA sedan länge lämnat bakom sig.

                            Ur mitt perspektiv är därför samtliga versioner av CoC från ungefär trean och framåt ett spel med regler som behöver patchas helt och hållet till en vettig BRP-nivå, och där fokus och mervärde ligger på setting, atmosfär och scenarier - något som mycket riktigt förblivit närmast identiskt under decennierna som gått...

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av Reddokk Fheg Visa inlägg

                              men å andra siden spelar det inte heller någon roll hur otrolig du är på att skjuta om någon annan skjuter dig. så även en mästare på revolver kan bli dödad om han ger sig på för många tex
                              Ja, principerna för eldstrid har aldrig ändrats i CoC, oavsett upplaga -

                              Prio 1: Skjut först, helst med överraskning.

                              Prio 2: Ha numerärt överläge.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X