Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Alkohol vid rollspels bordet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, Igår, 22.47
1 response
51 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Marrik den allvetande, Igår, 20.57
1 response
20 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Acenchious, Igår, 22.17
2 responses
30 visningar
0 gillar
Acenchious  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
18 responses
390 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, Igår, 22.23
0 responses
7 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 22.22
0 responses
8 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
32 responses
570 visningar
0 gillar
vandraren  
Skapad av Bifur, 19 November 2017, 11.04
55 responses
1.031 visningar
0 gillar
vandraren  
Skapad av Björn Wärmedal, 29 October 2017, 22.03
1 response
43 visningar
2 gillar
Björn Wärmedal  
Skapad av LJSLarsson, 14 November 2017, 13.48
15 responses
242 visningar
5 gillar
LJSLarsson  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

I mina ögon handlar det här om dåligt säkerhetsarbete på arrangemanget, sunkiga normer och en oförsvarbar kvinnosyn snarare än alkohol.
    I mina ögon handlar det här om dåligt säkerhetsarbete på arrangemanget, sunkiga normer, en oförsvarbar kvinnosyn och alkohol.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Snoken Visa inlägg

I mina ögon handlar det här om dåligt säkerhetsarbete på arrangemanget, sunkiga normer, en oförsvarbar kvinnosyn och alkohol.

Jag förstår och respekterar åsikten men jag håller inte alls med :)

Kommentera

Jag kan tycka det är trevligt med någon eller några öl (eller vin, eller annat) till rollspel. Med några regler:
        - Alla runt bordet är helt okej med att det är alkohol involverat. Alla behöver inte dricka, men ingen ska tycka det är jobbigt.
        - Alla är överens om att dricka måttligt. Det krävs inte mycket för att det alkoholen tillför (i vissa grupper) ska ersättas med att förstöra upplevelsen snarare än att höja den. Det räcker att en person blir för full för att upplevelsen för samtliga kring bordet ska förstöras. Så prata igenom innan man börjar spela vad som är lagom nivå, och gör en deal att det är okej att påpeka om någon börjar bli för berusad.

Sedan upplever jag att alkohol kanske passar bättre till lite mer lättsamma spel. Vi körde Svenil en gång och skrattade så tårarna rann, mycket tack vare att humorn blev dummare med alkoholen. Att köra mer seriösa spel med mindre flams är mer komplicerat, som jag upplever det.

Kommentera

...en gammal tradition av att "alkohol och lajv/rollspel inte hör ihop" som jag inte ser har någon rimlig grund att stå på.
          Att alkohol påverkar omdöme, tankeförmåga, reaktionsförmåga och minne tycker jag är en fullt rimlig grund.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Att alkohol påverkar omdöme, tankeförmåga, reaktionsförmåga och minne tycker jag är en fullt rimlig grund.
            Då gör du generaliseringar kring "vad rollspel är" som jag varken är intresserad av att ställa mig bakom eller ens diskutera. Vi håller inte med varandra och vår syn på hobbyn är väsensskild.

Kommentera

Då gör du generaliseringar kring "vad rollspel är" som jag varken är intresserad av att ställa mig bakom eller ens diskutera. Vi håller inte med varandra och vår syn på hobbyn är väsensskild.
              Kan du hålla med om att alkohol påverkar omdöme, tankeförmåga, reaktionsförmåga och minne?

Kommentera

Kan du hålla med om att alkohol påverkar omdöme, tankeförmåga, reaktionsförmåga och minne?
                Vart vill du komma med din retoriska fråga? Jag är inte supersugen på att sitta och svara på off topic-frågor av ja/nej-typ i hopp om att du kanske kanske om tretton inlägg ska berätta vad din poäng är :)

Kommentera

Om vi förutsätter att så är fallet (jag håller i vart fall med); kan du hålla med om att det inte är en ursäkt till att bete sig som en sämre människa? Och att det heller inte _nödvändiggör_ att man beteer sig som en sämmre människa?

Kommentera

Ska man locka mig till rollspelsbordet bör nog fri alkohol ingå i erbjudandet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                      Om vi förutsätter att så är fallet (jag håller i vart fall med); kan du hålla med om att det inte är en ursäkt till att bete sig som en sämre människa? Och att det heller inte _nödvändiggör_ att man beteer sig som en sämmre människa?
                      Håller med.

Vart vill du komma med din retoriska fråga? Jag är inte supersugen på att sitta och svara på off topic-frågor av ja/nej-typ i hopp om att du kanske kanske om tretton inlägg ska berätta vad din poäng är :)
                      Du ser rakt igenom mig :) Min poäng är helt enkelt att om du håller med om de påståendena och även att dessa effekter generellt sätt inte är eftersträvansvärda så borde du rimligtvis också hålla med om att det inte bara rör sig om en 'gammal tradition att alkohol och lajv/rollspel inte hör ihop' utan att det faktiskt, precis som luddwig skriver, är en välgrundad policy som med tiden upphöjts till tradition.

Kommentera

och även att dessa effekter generellt sätt inte är eftersträvansvärda
                        Varför skulle de inte vara eftersträvansvärda? I synnerhet det minskade omdömmet kan ju vara precis det man vill åt för att få folk att släppa loss lite, kasta bort onödiga hämningar och komma in i spelet.

Kommentera

Håller med.

Du ser rakt igenom mig :) Min poäng är helt enkelt att om du håller med om de påståendena och även att dessa effekter generellt sätt inte är eftersträvansvärda så borde du rimligtvis också hålla med om att det inte bara rör sig om en 'gammal tradition att alkohol och lajv/rollspel inte hör ihop' utan att det faktiskt, precis som luddwig skriver, är en välgrundad policy som med tiden upphöjts till tradition.

Jag förstår :) Nej, jag håller faktiskt inte med. Från någon form av låtsad objektiv observatörs perspektiv kanske det är så att rollspelandet blir sämre. Men nu tror jag inte på gud (och hoppas att en eventuell sådan inte dömer mig för kvaliteten hos mitt rollspelande ;) ) och ser hellre till de subjektiva upplevelserna som inte behöver bli sämre när "omdöme, tankeförmåga, reaktionsförmåga och minne" påverkas, om det sköts på rätt sätt!

På lite bredare front så finns det en helt fräsch undersökning som, trots att frågeställarna är negativt inställd till alkohol på lajv ut i fingerspetsarna, gav resultatet att en majoritet av respondenterna är positiva till alkohol på lajv :)

https://nordiclarp.org/2017/03/09/hi...t-larp-events/
                          Last edited by RasmusL; 09 March 2017, 13.43.

Kommentera

Nej, jag generaliserar inte kring vad rollspel är. Jag anger följder av alkohol som jag tycker är negativa, inte bara i samband med rollspel utan i största allmänhet.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                              Varför skulle de inte vara eftersträvansvärda? I synnerhet det minskade omdömmet kan ju vara precis det man vill åt för att få folk att släppa loss lite, kasta bort onödiga hämningar och komma in i spelet.
                              Jag skulle inte säga att det du beskriver kännetecknar förlust av omdöme. Ingen skulle säga någonsin säga 'Jag släppte mina hämningar och kom in rejält i spelet. Jag måste ha förlorat omdömet' utan snarare 'Jag var dryg och otrevlig igår. Jag måste ha förlorat omdömet'
                              Last edited by Snoken; 09 March 2017, 14.16.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmulL
                                Helt klart en smaksak! Att inte tillåta alkohol på lajv är väldigt svenskt och inte alls lika vanligt i resten av norden och Europa. Det handlar om tradition snarare än best practice vill jag påstå.
                                Fast arrangörer väljer inte alkoholpolicy efter tradition. Det finns alltid folk som ifrågasätter när det sätts upp regler om att alkohol inte är tillåtet, det behöver ständigt motiveras. Och jag skulle påstå att den rimliga grunden som de besluten står på är säkerhet, inte tradition.

Alkohol ökar risken och det måste hanteras. Vissa väljer bort alkohol ur arrangemanget och andra löser det på andra sätt. Det är skillnad på lajv och lajv och det finns inte en universallösning.

Kommentera

Arbetar …
                                X