Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Alkohol vid rollspels bordet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Henke, Igår, 13.07
31 responses
690 visningar
1 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Drelis, Idag, 14.14
3 responses
44 visningar
4 gillar
Platon
av Platon

Skapad av Bifur, Igår, 11.04
49 responses
858 visningar
0 gillar
Ram
av Ram

Skapad av Evokee, Igår, 21.58
28 responses
387 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
78 responses
2.110 visningar
11 gillar
zonk
av zonk

Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
225 responses
8.346 visningar
1 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Rangertheman, Idag, 00.02
5 responses
129 visningar
0 gillar
gustaf s  
Skapad av anth, 02 January 2017, 13.56
24 responses
557 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av Helbrass, 18 November 2017, 22.10
1 response
63 visningar
0 gillar
Tirumbar  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
15 responses
331 visningar
0 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

När vi åker ut och spelar en helg så brukar vi dricka vid spelbordet, och resten av eftermiddag/kväll, men aldrig annars. Rollspel handlar för mycket om kaffe och kaka för min del. Kaffe är å andra sidan min favoritdrog (av de tämligen få jag prövat) så det är ju ett enkelt val på det viset.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Eksem Visa inlägg
      Med tanke på vilka alkisar jag normalt lirar med är det fascinerande nog extremt ovanligt med alkohol och spelande ihop. Inte helt ovanligt att nån tar en öl till maten innan spel, men inte mer än så.
      En inverkande faktor kan vara att vi normalt spelar vardagkvällar och vi alla ska upp och jobba dagen efter.
      Och om vi spelar på en helg drar vi ofta igång runt 10:00 förmiddagen, vilket inte är en tid på dagen som jag brukar förtära alkohol.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
        Men vad är poängen om ni inte märker av det? Eller alltså jag fattar ju att du menar att ni inte blir fulla men personligen vill jag märka av det, om det inte märks på så sätt att det bidrar till en bättre spelupplevelse så kan jag tycka att det känns lite bortkastat.
        Bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Kanske är det väl förmodligen så att man gillar finöl för att man är hipster eller för att den faktiskt är ett godare alternativ än pepsi eller ramlösa. För det är ju inte billigaste burkölen folk slår upp.

Jag ser det som likadant som när vi går ut på pubquiz en måndagkväll. Man tar ett glas vin eller ett par öl för att det är den miljön, men det är quizet som är huvudsaken.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av MandaWall Visa inlägg
          I min spelgrupp med min pojk vän och våra vänner så dricker vi ofta alkohol (vin, mums) till rollspelet. Men när min tjej kompis tog med sig sin lilla syster när vi spelade i helgen så drack hon så hon blev ful och det blev inte roligt.

Vad brukar ni göra med alkohol när ni spelar? Just i detta fall så sa vi åt lilla systern när hon nyktrade till dagen efter att hon var otrevlig, men hur fgör ni?
          Anordnar jag spel säger jag blankt nej till alkohol (om någon insisterar så kan jag tillåta att man dricker en folköl eller två).

Jag varit med på en rollspelssession där det dracks och det gick snabbt överstyr och folk var dyngfulla (nej det går inte att spela rollspel dyngfull).

Som redan nämnt så nås bäst resultat vid 1-2 öl och vid mer försämras snart resultatet vid spelbordet.
          Erfarenhetsmässigt är det väääldigt svårt att ligga på exakt rätt alkohol-nivå en hel kväll, vilket gör att någon förr eller senare passerar gränsen och kommer att förstöra för de andra.
          Därför säger jag blankt nej.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
            Men vad är poängen om ni inte märker av det? Eller alltså jag fattar ju att du menar att ni inte blir fulla men personligen vill jag märka av det, om det inte märks på så sätt att det bidrar till en bättre spelupplevelse så kan jag tycka att det känns lite bortkastat.
            Fast man dricker ju inte bara alkohol för att bli full eller? Jag tycker öl/vin är mycket godare än läsk, och dricker hellre det. Viid spelbordet är det kaffe som gäller för min del.

Med det sagt vi dricker i princip aldrig alkohol vid spelbordet, har druckit ett litet glas portvin någon gång, och när jag spelade alkis i Western hade jag ett glas med whiskey uppslaget som jag tog smuttar på.

Rollspel för mig är en i första hand alkoholfri aktivitet, vi spelar vardagskvällar hälften av gruppen har barn, om jag vill ta en öl finns det så många andra tillfällen och vill jag festa finns det roligare ställen än spelbordet.

Kommentera

Jag gillar att ta en öl eller ett glas vin om jag ska vara spelledare. Det gör mig förmodligen inte bättre, men känns trevligt. Jag har minst lika kul spiknykter.

Jag har deltagit i spel där alla varit nyktra och där alla har varit påverkade (från en öl till ordentligt tankade), det är enligt mig varken bättre eller sämre, så länge alla inblandade är ok med det. Givetvis har äventyr påverkats av att fulla spelare tvingats ta kritiska beslut, men vafan...

Sedan håller jag ju med om att vissa spel funkar bättre än andra med rusmedel. Men då jag enbart spelar DnD5 nuförtiden ser jag inga problem (spelmässigt) med att 4-5 vuxna människor delar en låda eller några flaskor rött under en kväll.

Allt detta gäller enbart om det går friktionsfritt. Skulle det bli dålig stämning eller något annat problematiskt så hanteras det som alla andra situationer med alkohol.

Knark är olagligt!

Kommentera

Vi har folk som dricker och folk som inte gör det. Det råder ingen överenskommelse om det, utan folk dricker vad de vill ha. Jag har aldrig varit med om att det varit ett problem kring vårat bord, men om det blev det skulle jag nog ta ett snack med de berörda. Det vore verkligen trist om ett spel skulle bli kasst pga att någon ballar ur.

Vi spelar oftast mitt i veckan, så det brukar inte drickas ofta, men även när det händer blir det inte särskilt mycket. Jag dricker i princip aldrig när jag spelleder, i synnerhet om jag har mycket att hålla reda på.

En gång spelledde jag på ett LAN, och en av de anmälda spelarna sade innan det började "nej, jag tror jag avstår - jag har druckit för mycket för att orka koncentrera mig". Det är nog det närmaste jag kommit alkoholrelaterade "problem" i spel. Jag har kanske haft tur, men ingen av mina spelare har någonsin varit rejält tankade vid bordet.

Då har jag varit med om betydligt värre fylleslag i raid parties i MMO:er.

Kommentera

Aldrig alkohol. Punkt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                    Aldrig alkohol. Punkt.

Jag har en tendens att alltid ifrågasätta alla nolltolerans-uttalanden när det kommer till rusmedel :) Så, varför?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                      Jag har en tendens att alltid ifrågasätta alla nolltolerans-uttalanden när det kommer till rusmedel
                      Varför det?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Varför det?

För att det gör mig nyfiken! Extremt få droger handlar inte om dos-effekt och jag har svårt att se kopplingen mellan det kontinuerliga spektrumet av berusning och en hård 0/1-variabel :)

Kommentera

Jag är nykterist så jag dricker aldrig vid spelmötena. I de flesta av speltillfällena som jag varit med på är det inte heller särskilt allvarligt, om ens något drickande. Det blir väl en del öl som dricks, men sällan blir det för många så folk blir berusade. Jag har dock varit med om två tillfällen då de blev ett problem: första gången blev spelaren som drack för mycket väldigt konfrontativt och det skapade väldigt dålig stämning (vilket senare ledde till alkoholförbud för spelgruppen i ett år - därefter har det fungerat bättre), andra gången blev spelaren (efter 16 folköl) oförståelig i sin kommunikation till oss (det var dock vid prepmötet inför kampanjens start).

Så nej, jag är inget fan. Vill folk ta en eller två öl är det okej för mig, men blir det mer så blir jag väldigt skeptisk inställd. Folk brukar rent generellt tro att de har bättre alkoholsinne än vad de egentligen har.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                            Extremt få droger handlar inte om dos-effekt och jag har svårt att se kopplingen mellan det kontinuerliga spektrumet av berusning och en hård 0/1-variabel :)
                            Det känns som att vi glider OT här men jag förstår i alla fall inte hur du menar. Att någon säger att hen avstår från alkohol betyder inte att hen förnekar att det finns olika grader av berusning, bara att hen avstår från berusning (i det här fallet i rollspelssammanhang).

Kommentera

Vi har en strikt nykterhetspolicy vid spelbordet. Vill folk supa eller på annat sätt bli påverkade av andra preparat i rekreationssyfte så sker det inte när vi spelar. Jag som SL vill att min grupp respekterar den berättelse och det arbete jag lagt ned och det samma förväntas av mig från spelarna. Så nej, ingen alkohol eller andra droger vid mitt spelbord.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Det känns som att vi glider OT här men jag förstår i alla fall inte hur du menar. Att någon säger att hen avstår från alkohol betyder inte att hen förnekar att det finns olika grader av berusning, bara att hen avstår från berusning (i det här fallet i rollspelssammanhang).

Du missförstår mig :) Jag tycker att distinktionen "ingen alkohol" och "ingen berusning" är intressant.

Kommentera

Arbetar …
                                X