Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Alkohol vid rollspels bordet

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Måns, Idag, 08.39
15 responses
174 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av Henke, 19 November 2017, 13.07
53 responses
1.667 visningar
1 gillar
ragi
av ragi

Skapad av Samuel, Idag, 15.00
1 response
22 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av wilper, 10 May 2017, 19.57
93 responses
3.882 visningar
10 gillar
Angrontyr  
Skapad av Acenchious, 20 November 2017, 22.17
11 responses
264 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo

Skapad av Lambendil, Idag, 13.41
1 response
63 visningar
3 gillar
Rangertheman  
Skapad av wilper, Idag, 11.57
0 responses
37 visningar
2 gillar
wilper
av wilper

Skapad av Evokee, 20 November 2017, 22.47
42 responses
1.068 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Marrik den allvetande, 20 November 2017, 20.57
4 responses
118 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av en_müller, 17 November 2017, 21.54
9 responses
275 visningar
2 gillar
Nirbulas  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag brukar dricka ett glas vin, eller en svag whisky/rom-grogg vid spelmöten. Och så klart i Pendragon den offciella Battle Beer:en Saxon (https://www.systembolaget.se/dryck/ol/saxon-151912) när det är dags att slåss emot saxare ;)

Jag tycker det ger ett skönt flow och fantasin flödar bättre.

Dock så har jag haft en alkoliserad spelare som hotade att skada mig när han misslyckades med sina slag.

Men i övrigt håller jag med Amanda, inget knark i mitt hus.

Kommentera

Jag vet inte om jag någonsin druckit alkohol när jag spelat rollspel... I de spelgrupper jag varit med i har det aldrig kommit på tal. Det har pratats om att gå ut och ta en öl tillsammans någon gång, men det är i så fall helt skiljt från spelandet.

I dagsläget spelar vi på vardagkvällar och minst två personer i gruppen kör bil till och från sessionen, så alkohol skulle verkligen inte passa in. Dessutom skulle det bli så mycket att dricka om en ska klämma i sig öl eller vin mellan tekopparna/cola-glasen.

Kommentera

När vi spelade i yngre år drack vi aldrig alkohol vid spelbordet. Nu för tiden händer det att folk tar sig en öl eller whisky eller liknande.

I mindre mängder kan alkohol även luckra upp lite nervositet eller ängslan att spela ut sin karaktär men det är något av en knivig balans för folk som blir bara lite (för) fulla blir bara störiga och jobbiga. Särskilt för alla som inte dricker och jag tycker det är respektlöst mot dem.

Finns det någon som tar illa upp eller ogillar drickande vid spelbordet så ger jag faan i det personligen och uppmanar andra att göra det också. Så viktigt är det inte för mig. Jag kan dricka vatten/läsk/kaffe/the eller något annat och ta mig något alkoholhaltigt vid annat tillfälle isf.

Cog.

Kommentera

Vi kör aldrig med alkohol när vi spelar. Det är inte ens en fråga.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
            Detta är något jag undrat över länge—säger inte att du har fel, bara att jag är nyfiken på hur det funkar. När jag körde Penny med det fulla gänget (beskrevs ovan) och dom andra blev svinfulla och dom bara typ "öööh... vad var det nu du sa igen"... jag har många gånger undrat om det bara var jag som tyckte det var jobbigt, att dom andra som också druckit inte tyckte det var något problem att spelandet brakade ihop till ett långsamt och derivativt gurglande ist för det kreativa öset vi hade i början av kvällen. För, dom hade nån sorts "alkoholfilter" där dom bara uppskattade den nersaktade takten iom dom själva var fulla. Eller om det blev jobbigt för alla. Fick ingen klarhet i det.
            Jag är inte RasmusL men i allmänhet (även utanför rollspel) är det ju så att man inte vill blanda fulla och nyktra. Ska en person passa ett gäng som supit ner sig till bebisnivå blir det ju allmänt jobbigt för hen. Är alla jämnfulla slipper åtminstone någon sitta och skämmas å andras vägnar. (Rollspelet blir väl halvdant.)

Själv har jag alltid spelat nykter.

För övrigt har jag dålig humor. Se bild.
            Last edited by Hellzon; 08 March 2017, 12.34.

Kommentera

Vi spelar i källaren till en pub i Gamla stan. Så det blir några öl. Men vi är vuxna, ingen blir packad.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dante Visa inlägg
                Jag skulle hantera det på samma sätt som jag skulle annan spelsabbande verksamhet: ett allvarligt snack om att alla är där för att spela spel och ha kul – och om en sabbar alla andras kul får denne skärpa sig, helt enkelt.
                Word. Kommunikation!

Annars kanske alkolås på tärningarna vore något?

Kommentera

...men jag ser nog rusmedel som en del av upplevelsedesignen på ett spelmöte, precis som hur lokalen spelet sker i ser ut och disponeras, eventuell bakgrundsmusik, tilltugg, övrig dryck, hur vi väljer att klä oss, bete oss mot varandra, etc etc. Även om alkohol ofta finns med på ett hörn oavsett vad det är som ska spelas så ser även drickandet och användandet av drickandet olika ut för oss beroende på om det är Eon, DND4E, Svart av Kval, Vit av Lust, etc som spelas och hur vi väljer att spela dem. Att dricka för immersionen och att offgame-chilldricka är rätt olika saker för mig och passar till olika designmål.

Kommentera

Med tanke på vilka alkisar jag normalt lirar med är det fascinerande nog extremt ovanligt med alkohol och spelande ihop. Inte helt ovanligt att nån tar en öl till maten innan spel, men inte mer än så.

Själv märker jag att om jag dricker blir jag ganska fort ointresserad av själva spelandet, det finns nån höjdpunkt i en sisådär 20-30 minuter nånstans i höjd med andra ölen där det faktiskt är stämningshöjande, men före det gör det varken till eller från och efter det blir det märkbart sämre för min del. Det här är f.ö. ett mönster i det mesta jag gör, om jag blandar in alkohol tappar jag snabbt intresse för aktiviteten och min mentala förmåga sänks otroligt mycket otroligt fort (skillnaden i resultat i t.ex. Magic-turneringar med och utan alkohol är otroligt slående).

Tycker i övrigt också att det är rätt schysst att ha en gruppaktivitet som inte är alkoholcentrerad och tycker det är rätt bra att ha några sådana i bagaget.

Kommentera

Det har hänt att vi druckit alkohol under spelet, som Rasmus så ser jag det som ett designval som kan vara bättre eller sämre. Men skulle jag ha någon i gruppen som inte kan hantera alkohol (eller någon under 18) så skulle jag absolut inte ha med alkohol kring bordet eftersom rollspel för mig är en väldigt social aktivitet.

Och har jag folk som inte dricker alkohol med och jag är den som bjuder så tycker jag det är viktigt att ha minst lika fancy alkoholfria alternativ eftersom det annars ändå blir en press/förväntning om att dricka. Lite som när vi hade after-work på jobbet med 6 olika sorters öl, 3 sorters vin och cola, det ger ju en rätt tydlig signal om förväntnigar så att säga (nu har jag lagt mig i så den biten är fixad, nu har vi 2 sorters alkoholfria öl, ginger beer och lyx-cola också).

Kommentera

Vad är lyx-cola?

Kommentera

I min grupp är vi vuxna i samma ålder och vi har inga problem med alkohol. Spelar vi förmiddagar (vilket vi gjort senaste månaderna) faller det sig naturligt att det bara blir vatten eller i värsta fall läsk, men när vi spelar kvällstid faller det sig lika naturligt att någon eller flera ibland (inte alltid) slår upp en öl eller cider. Det har aldrig någonsin varit något problem. En, två eller tre öl/cider utslagna på några timmars spelande märker vi inte av.

Enda gången jag upplevt alkohol som ett problem i samband med spel har inte varit i rollspel utan i figurspelshobbyn, på turneringar på konvent. Jag har några gånger irriterats över motståndare som varit odrägligt bakfulla på turneringens andra dag efter att ha dragit en sen pubrunda natten innan. Inte kul.

Apropå bakfylla är det snarare det som vi undviker när vi spelar rollspel, förresten. Det kan jag tycka är värre. Har noll empati för bakfulla människor. Har någon planer på krogrunda, klubb eller fest kvällen innan spelar vi inte dagen efter.
                          Last edited by Daniel; 08 March 2017, 13.40.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Hans E Magnusson Visa inlägg
                            Vad är lyx-cola?
                            Jag gillar till exempel Boyles Sugare Cane Cola, men det är väl kanske inget vedertaget begrepp men lite colans motsvarighet till hantverksöl.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Daniel Visa inlägg
                              Vi är vuxna i samma ålder och vi har inga problem alkohol. Spelar vi förmiddagar (vilket vi gjort senaste månaderna) faller det sig naturligt att det bara blir vatten eller i värsta fall läsk, men när vi spelar kvällstid faller det sig lika naturligt att någon eller flera ibland (inte alltid) slår upp en öl eller cider. Det har aldrig någonsin varit något problem. En, två eller tre öl/cider utslagna på några timmars spelande märker vi inte av.
                              Men vad är poängen om ni inte märker av det? Eller alltså jag fattar ju att du menar att ni inte blir fulla men personligen vill jag märka av det, om det inte märks på så sätt att det bidrar till en bättre spelupplevelse så kan jag tycka att det känns lite bortkastat.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av The Rapier Visa inlägg
                                Oftast hinner vi aldrig dricka så värst mycket för att spelet hamnar i förgrunden. Om alkoholen hamnar i förgrunden oavsett situation så tror jag att det är ett problem. Ung. "går du ut för att dricka, eller går du ut för att ha kul?"

In vino veritas.
                                Hade blivit mindre text från mig om jag bara citerat detta och instämt. Exakt detta!

Kommentera

Arbetar …
                                X