Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

2300AD

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Khan, 21 June 2017, 20.32
9 responses
269 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.27
12 responses
216 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Sodivra, 13 June 2017, 01.06
19 responses
307 visningar
5 gillar
Sodivra
av Sodivra
 
Skapad av Henke, 24 June 2017, 20.34
4 responses
92 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av krank, 19 June 2017, 10.26
5 responses
47 visningar
0 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av Jocke, 17 May 2016, 20.14
41 responses
1.177 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av .113, 18 June 2017, 10.56
29 responses
296 visningar
1 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Elmonster, Igår, 20.17
0 responses
20 visningar
0 gillar
Elmonster  
Skapad av Tant Ragnar, 24 June 2017, 17.21
27 responses
665 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Bogmoll, Igår, 14.21
3 responses
80 visningar
1 gillar
Rangertheman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Lite off topic kanske. Men det 2300 AD som Mongoose Publishing ger ut, är det en reprint av GDW´s gamla version? Eller är det en ny version av spelet?

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

      Enligt wikipedia: "the game writers coined this name based on the German word Käfer, meaning "beetle", not on the Afrikaans ethnic slur "kaffir"."
      Yes, dessutom såg varelsen ut som en upprättstående skalbagge så förklaringen verkar rimlig.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av Torbjörn Visa inlägg
        Lite off topic kanske. Men det 2300 AD som Mongoose Publishing ger ut, är det en reprint av GDW´s gamla version? Eller är det en ny version av spelet?
        Det lär vara en ny version som använder reglerna från Mongoose Traveller.

        Kommentera


        • #19
          För att förvirra, så verkar Mongoose hänvisa till det ursprungliga Traveller 2300 som 2300AD.

          Ursprungligen skrivet av Mongoose Traveller 2300AD
          2300 AD AND MONGOOSE 2300AD
          Mongoose 2300AD is an adaptation of the original 2300AD game originally published by Game Designers’ Workshop in 1988. Mongoose 2300AD is a sourcebook for use with Mongoose
          Traveller and requires the Mongoose Traveller Core Rulebook. Supplement 5: Vehicles and Supplement 6: High Guard would also be useful.

          As an adaptation, this version of 2300AD departs from the original in several ways, including the addition of DNA modifications and a slightly different background.

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av Lupus Maximus Visa inlägg
            För att förvirra, så verkar Mongoose hänvisa till det ursprungliga Traveller 2300 som 2300AD.
            Men det ursprungliga Traveller 2300 kom -86. Original 2300AD, alltså det första spelet med det namnet, kom -88. Så Mongoose har alltså rätt på ett vis.

            Kommentera


            • #21
              För att svara på ursprungsfrågan. Jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att spela eller spelleda 2300, men använt den som inspiration i andra sammanhang. Jag kommer dock ihåg att jag inte gillade stridsreglerna, men kommer för närvarande inte ihåg vad jag hade för problem med det. Men jag gillar att "artificiell gravitation" kommer från att snurra saker, samt att en Bean Stalk Elevator på jorden är 35.000 km lång och att det tar 5 dagar att åka med hissen (vilket blir knappt 300km/h).

              Reglerna för att skapa planeter och månar gav, i alla fall vad jag då uppfattade som, rimliga resultat.

              Kommentera


              • #22
                Många verkar ju ha tyckt att stridsreglerna i 2300 AD var kassa. Men var det något som D20-reglerna i 2320 AD rådde bot på? Blev det nån förbättring där?

                Kommentera


                • #23
                  Från vad jag läst blev 2320AD en flopp. Om det hade med stridsreglerna att göra kan jag inte uttala mig om. Vore intressant att höra vad någon som faktiskt läst och/eller spelat spelet tycker.

                  Kommentera


                  • #24
                    Stridsreglerna var helt ok. Det enda som gjorde det matematiskt lite svårt var att skador (och skydd?) hade decimaler, vilket försvårade snabb huvudräkning. Typ en pistol kunde ha Damage 0,3. Vid träff slogs en d10 och multiplicerade Damage med slaget. Så slog man 6 hade pistolen Final Damage på 1,8, från vilket rustning drogs av. Sedan, beroende på träffområde så gav restsumman olika effekter. Har tex för mig om man fick netto Damage 2+ i huvudet så insta-dog man.

                    Allt ovan taget ur ett rostigt minne.

                    Kommentera


                    • #25
                      Jag vet inte varför men trots inlägg om meckiga beräkningar är jag sugen på att köra 2300AD exakt som det är skrivet.

                      Kommentera

                      Arbetar …
                      X