Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad är det som är så bra med Numenera?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av APM, 14 December 2017, 20.50
28 responses
499 visningar
0 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av God45, Idag, 11.57
8 responses
121 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av Minimoni, Idag, 16.43
0 responses
10 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av adam23089, Idag, 13.17
4 responses
42 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av krank, Igår, 06.47
5 responses
92 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av adam23089, Idag, 06.38
1 response
36 visningar
0 gillar
Björn den gode  
Skapad av Phelan, Idag, 14.49
0 responses
25 visningar
0 gillar
Phelan
av Phelan
 
Skapad av marat, 13 December 2017, 13.34
11 responses
246 visningar
2 gillar
marat
av marat
 
Skapad av Vimes, Igår, 19.31
5 responses
183 visningar
9 gillar
APM
av APM
 
Skapad av Khan, 14 December 2017, 18.35
2 responses
143 visningar
1 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vad är det som är så bra med Numenera?

    Kul att höra folks åsikt om storheten i AW så här kommer en liknande fråga. Ett annat spel som verkar vara (eller var kanske) är Numenera. Men för mig låter det helt galet klumpigt, varför har detta blivit poppis? Vad tycker ni om Numenera?

    Såhär gör man saker tydligen: (lägg märke till att man ska gångra med 3 på slutet)

    Actions work in a relatively straightforward manner. The difficulty of an action is, as mentioned above, measured on a 1-10 scale. Basically (there are a couple of complications, but I'll ignore those) when a player wants their character to do something, it goes as follows:

    1) The GM tells the player the base difficulty - for example let's say that the player is trying to hit an opponent in combat; if the opponent is rated as being "level 6" then the difficulty is 6.

    2) The base difficulty is then reduced by anywhere from 0-2 levels by any relevant skills the PC has; and by a further 0-2 levels by any relevant assets (favourable circumstances, tools, etc.) that the PC has.

    3) If the player wants, they can spend points from their character's relevant ability pool to reduce the difficulty further. This costs 3 points for the first level of reduction, and 2 points for each subsequent level up to a maximum number of levels that depends on how experienced the character is. The character has an "Edge" score for each ability, and this acts as a discount to the points spent - for example with an Edge of 2 (possible for a starting character if they've heavily specialised) the character would get the first level of reduction by spending only a single point from their pool.

    4) After all the reductions, the player rolls a d20 and needs to get greater than or equal to three times the final difficulty (if the difficulty hasn't been lowered below 7 there's no point rolling; and if the difficulty has been lowered to 0 then it's an auto-success and the player doesn't need to roll).

  • #2
    Jag har bara provat det en gång men snackat lite med folk som spelar det/gillar det. Uppfattningen jag fått: Det har typ en frän setting som har plats för en massa fräna idéer och det bygger på något jäkligt spelbart (dvs. utforskning).

    Kommentera


    • #3
      Gångrandet med 3 beror ju bara på att de absolut ville slå en T20. Sedan ville de förenkla modifikationer genom att göra allt till en multipel av 3, d.v.s. samma impuls som legat bakom att D&D5 tagit bort småmods och bara har adv/disadv. Har man de premisserna så är det rätt logiskt att först addera/subtrahera "nivåerna" och göra multiplikationen först på slutet.

      Men om man inte anser att T20 är det bästa som hänt sedan skivat bröd, kan man ju skippa multiplikationen och använda en T6 istället.

      Kommentera


      • #4
        Att multiplicera med 3 och sedan slå t20 kan vara en av de dummaste regellösningar jag någonsin hört talas om. Jag ska ha det i åtanke när folk diskuterar huruvida det finns dåliga regler i framtiden. :)

        Kommentera


        • #5
          När jag hörde talas om vad settingen i numenera var för något blev jag eld och lågor för det var så coolt. Sedan läste jag regelboken och då dog hela mitt intresse.

          Först var reglerna skit. Det kändes lite som att skaparen hade sneglat lite på neotrad men inte alls fattat varför vissa saker fungerar.

          Sedan var prestationen av settingen så otroligt bristfällig, det var verkligen en geografibok där man fick random fakta om olika delar av världen. Inget sammanhang eller vad och hur man skulle kunna använda sig av det.

          Sedan blev jag sur på avsaknaden av råd och tips på hur man gör utforskning intressant i settingen, eller äns tips på hur man skapar något coolt som spelarna kan upptäcka.

          Jag tycker att ett spel som påstår sig fokusera på utforskning faktist borde ha någon form av stöd för sånt, i något av settingprentationen, spelledartipsen eller reglerna.


          Tldr: cool setting idé, fallerar på att spelet är skrivet som ett dåligt neotradspel utan focus.

          Kommentera


          • #6
            En sak man uppnår, som inte ska underskattas, med d20-multiplikationen är att man får sex svårighetsgrader med chans både att lyckas och misslyckas (1-6), medan man på T6 bara får fem (2-6). Svårighetsgrad 1 med d20 är att slå 3+ på d20 som fortfarande har 10% chans att misslyckas, men man kan inte misslyckas med att slå 1+ på d6.

            En annan fördel med d20 är att det ger en finare upplösning för att ha med crits - 19 är "critical, minor effect" och 20 är "critical, major effect". I strid har du även 17 och 18 som bara ger lite bonusskada. Den distinktionen kan du inte ha på d6.

            Kommentera


            • #7
              Look, det är ett Monte Cook spel, nej det är det mest Monte Cook spelet. Så systemet är brutet as fuck. Det finns tre klasser varav en är magikern/magiker stand-in:en som kan göra allt de andra klasserna kan fast bättre med lite erfarenhet under bältet. Det är nivån av att systemet inte fungerar vi opererar på.

              Men systemet är snabbt i alla fall, det är inte långsamt, ospelbart smärtsamt att använda OCH brutet som tex Eon, och Numenera är, en cool värld.

              Kommentera


              • #8
                Jag gillar spelet, men oj vad tungt det är att komma in i världen. Lite som Jorune eller Tekumel, tungt på samma sätt.

                Kommentera


                • #9
                  Så bortsett regelsystemet- vad är Numenera?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen skrivet av PAX Visa inlägg
                    Så bortsett regelsystemet- vad är Numenera?
                    http://www.numenera.com/what-is-numenera/

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av PAX Visa inlägg
                      Så bortsett regelsystemet- vad är Numenera?
                      En värld superlångt in i framtiden, när flera civilisationer kommit och gått, så gott som alla arter är ersatta, all teknologi som går att föreställa sig har både blivit uppfunnen och bortglömd, och i stort sett allting är genomsyrat av nanotech som vissa kan manipulera som "magi".

                      Mitt problem med världen är att när jag började läsa regelboken fick jag intrycket att det var en öppen, sparsamt befolkad postapokalyps-miljö som SL kan fylla med vad hen vill. Men sedan, när man kommit förbi reglerna, är ett stort sidantal längst bak överlämnat till tungrodda beskrivningar av stora städer och kungadömen och skit. När jag kom dit gav jag upp och orkade inte läsa mer.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

                        En värld superlångt in i framtiden, när flera civilisationer kommit och gått, så gott som alla arter är ersatta, all teknologi som går att föreställa sig har både blivit uppfunnen och bortglömd, och i stort sett allting är genomsyrat av nanotech som vissa kan manipulera som "magi".

                        Mitt problem med världen är att när jag började läsa regelboken fick jag intrycket att det var en öppen, sparsamt befolkad postapokalyps-miljö som SL kan fylla med vad hen vill. Men sedan, när man kommit förbi reglerna, är ett stort sidantal längst bak överlämnat till tungrodda beskrivningar av stora städer och kungadömen och skit. När jag kom dit gav jag upp och orkade inte läsa mer.
                        Grejen är att typ hela världen är en stadsdungeon istället för att vara den vanliga post-apokalyps öknen. Det är som Sigil fast en planet.

                        Kommentera


                        • #13
                          Det som är bra med Numenera är grundkonceptet. Resten är inte så bra.

                          Kommentera

                          Arbetar …
                          X