Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Anti-meta

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Måns, 30 March 2018, 06.21
9 responses
647 visningar
1 gillar
ripperdoc  
Skapad av Anchorman, Igår, 18.43
4 responses
176 visningar
0 gillar
Vimes
av Vimes
 
Skapad av ragngand, 23 October 2017, 12.35
1 response
151 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av ragngand, 10 February 2017, 13.52
5 responses
287 visningar
0 gillar
ragngand  
Skapad av ManU77, 08 April 2018, 09.07
37 responses
1.326 visningar
0 gillar
illspecko  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
79 responses
2.813 visningar
13 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av luddwig, 19 April 2018, 20.37
16 responses
496 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 15.51
91 responses
2.199 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av Pieter, Igår, 19.41
2 responses
147 visningar
1 gillar
Pieter
av Pieter
 
Skapad av Vimes, Idag, 05.40
1 response
72 visningar
0 gillar
Jarl
av Jarl
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Anti-meta

    Om man som jag spelleder några grupper och spelar i andra, är det nästan oundvikligt att det blir äventyrs-/kampanjkrockar vid något tillfälle. Det kan också vara så att det är tänkt att jag ska vara SL och har läst in mig på äventyret och sedan tar någon annan spelledarskapet. Hur gör ni andra för att undvika metaspel i de lägena?

    Jag försöker tänka igenom hur min rollperson skulle reagera i varje givet läge (precis som jag alltid gör) och vilka slutsatser som det är rimligt att han skulle kunna komma till. Jag tror varken att SL eller de andra spelarna märker att jag vet vad som kommer att hända härnäst. Jag tror inte att det är en erfarenhetsgrej eftersom min sambo, som är en väldigt ny rollspelare, inte har några problem att spela samma äventyr med två olika grupper.

  • #2
    Låter som att du har läget under kontroll! En vettig spelare missbrukar ju inte utomkaraktärsliga kunskaper.

    Med det sagt kan man förstås hamna i situationer där man får svårt att avgöra vad som karaktären bör kunna lista ut och vad man som spelare redan vet. I de fallen känns det lämpligt att bolla det lite snabbt med SL. Största problemet är väl för en själv – att man inte kan vara lika nöjd när man väl listar ut vem som egentligen var boven hela tiden.

    Kommentera


    • #3
      Ett par gånger när Boningens konventsäventyr inge fått fulla grupper har jag gått in som extra spelare, fast jag då vart med och skrivit äventyret. Min uppfattning är att det gäller att inte ta så många aktiva val, utan mer gå in för att spela rollen, så får man agera lite mer och tänka lite mindre, helt enkelt.
      Dessutom kan man tillsammans med SL styra takten på ett helt annat sett, inte genom att ta fram nyckeln som är gömd utan mer kanske prata med slps som man vet om är intressant, reagera i samma ton som äventyret är tänkt att vara i och så vidare. Det är lite en annan sorts kul, men kul är det fortfarande. Jag känner mig lite som en producent i musik och film när jag gör det.

      Kommentera


      • #4
        Så här:
        http://agc.deskslave.org/comic_viewer.html?goNumber=431
        och senare
        http://agc.deskslave.org/comic_viewer.html?goNumber=458

        Kommentera


        • #5
          Har ju inte haft en SL, sen Spelare, i samma äventyr situation. Dock så har jag varit spelare i två olika grupper där äventyret Svavelvinter spelades.

          Turligt nog så var det så pass långt mellan gångerna (en kanske en 15 år mellan) så att jag glömt en hel del (och inte kom ihåg dem heller medan jag spelade), så att där var bara några få grejer som jag faktiskt kom ihåg. Det var inte samma SL heller, vilket ju kan ha effekt på hur ett äventyr format sig lite.

          Jag gjorde mer eller mindre som Rangertheman gjorde, att jag försökte tänka på hur min karaktär skulle lösa situationer. Och om det då råkade vara på samma sätt som min tidigare gång, so be it... men jag försökte se till att jag dubbelkollade det så att jag inte bara meta-spelade.


          Det var mest utav en ren händelse att min karaktär som jag hade denna andra gången var rätt lik min tidigare i vilka typ av krigare han var (jag visste inte att vi skulle spela Svavelvinter)... turligen nog så hade de olika typer utav personlighet och sådant, så deras lösningar på vissa problem var ju inte alltid den samma... de var båda lite utav gruppens "Tank" dock (huvud utrustning för båda mina karaktärer var svärd och sköld kombinerat med någon typ utav heltäckande tyngre rustning).

          Utav en ren händelse så tyckte de andra spelarna att min karaktär skulle vara den som plockade Nabakos också (vilket var vapnet som min Riddare Rhodryn Callahorn då hade plockat i min första spelomgång med Svavelvinter), för det var ca den typen utav svärd (enhänta) som just denna nya karaktären tenderade använde. Nabakos var ju vapnet som jag ville att min karaktär skulle ha också, men jag ville inte vara den som bestämde det, just pga min vetskap om vapnena som fanns tillgängliga att få tag på i Svavelvinter. Så när det var dags att bestämma detta så höll jag mig medvetet lite i backgrunden medan det hände ("Min karaktär håller koll på ingången medan de andra söker igenom rummet", eller något åt det hållet... han var ju trots allt Tanken i gruppen), där jag kände att jag var ok med en situation där min karaktär inte blev tilldelad något utav vapnena. Men gruppen gav min karaktär Nabakos, så jag var glad. :D

          Samtidigt så låg jag ju redan i en position där jag medvetet lät de andra 3-4 spelarna göra en större del utav besluten så ofta som möjligt, just för att jag inte ville på något sätt råka "ta över" i gruppen pga mina då ca 18 år's erfarenhet utav rollspelande, medan de flesta andra hade inte spelar rollspel i mer än 1-2 år som mest (deras standard SL hade några år fler än de andra, medan han som SL'ade Svavelvinter har en ca 2-4 års mer erfarenhet än vad jag har). Det hände några gånger här och där att jag tog över, men allt som oftast så hände det mer pga att jag hade givit förslag på lösningar som min karaktär antagligen skulle kunna ha kommpit på, och för att de andra spelarna hade tyckt att mitt förslag var bättre än de saker som de hade tänkt fram.

          Det är lite utav en balansgång sådant där. Att inte ta över på något sätt pga att man har långt mycket mer erfarenhet med, och kunskaper om, spelet än vad de andra spelarna kanske har.

          Kommentera

          Arbetar …
          X