Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad tycker ni om nya Oktoberlandet?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av ceruleanfive, 17 September 2018, 09.52
10 responses
183 visningar
4 gillar
ceruleanfive  
Skapad av .Per., Igår, 22.48
13 responses
190 visningar
0 gillar
Genesis
av Genesis
 
Skapad av Nässe, Igår, 21.05
11 responses
257 visningar
0 gillar
kloptok
av kloptok
 
Skapad av Beastslayer, 08 October 2018, 21.19
15 responses
599 visningar
5 gillar
LordTengel  
Skapad av Lambendil, 10 October 2018, 21.44
21 responses
439 visningar
3 gillar
Lambendil  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 21.39
6 responses
482 visningar
5 gillar
avatarex  
Skapad av krank, 08 October 2018, 20.15
6 responses
138 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av dancodan, Igår, 14.47
4 responses
119 visningar
0 gillar
Swedish Chef  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 13.54
8 responses
751 visningar
5 gillar
Förstefadern  
Skapad av Mundo, 15 January 2018, 17.59
25 responses
690 visningar
1 gillar
Krille
av Krille
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av McKatla Visa inlägg
    Två saker saknar jag dock: någon slags bestiarium (det fanns i första utgåvan, och omtryckt i Lintovaffären) samt en fortsättning på allt det som det hintas om – vad finns egentligen i dimman? En översikt av kampanjen alltså – som det är nu lider Oktoberlandet av samma problem som Symabroum: boken är starten på något som inte är helt avtäckt förrän efter x antal supplement av den tänkta kampanjen. Jag föredrar en grundbok som talar om vad som gäller, så att jag som spelledare har kött på benen från början, och kan förhålla mig fritt från kampanjen.
    Nu har Fiktionslek redan svarat så jag vill mest säga min tolkning. Jag har inte läst spelet men jag har första versionen av Oktoberlandet och har därmed antagligen en erfarenhet av hur texten är skriven.

    Fiktionslek skriver på ett sådant sätt att läsaren själv tolkar texten beroende på läsarens tidigare erfarenhet. Jag känner att det är precis så du har gjort.

    När jag analyserade hur olika rollspel presenterade hur spelledaren skulle skriva scenarion så insåg jag vad jag skrev i föregående stycke. Jag läste texten fem gånger, varje gång med en ny state of mind där jag tog ställning till en scenariostruktur - räls, sandbox, bombdrivet, samberättande och fisktank - och jag kunde anpassa tre olika scenariostrukturer in i en och samma text. Fiktionslek lämnar nämligen "osynliga" luckor i texten som läsaren själv fyller i utan att tänka på det.

    Regelsystem som värld som spelledarkapitel var alla genomsyrade av samma skrivsätt, ett skrivsätt som - för mig- gör spelet väldigt unikt.

    Kommentera


    • #17
      Ja, spelet är unikt. Och det på ett mycket bra sätt – jag kommer inte på något annat rollspel som är så välskrivet rent litterärt. Visst kan jag hitta på tolkningar och äventyr själv, och det gör jag också i alla andra spel jag spelar – det är mycket sällan jag använder färdigskrivna scenarior eller kampanjer. Men i just Oktoberlandets fall är storyn så BRA att jag vill ha mer av den! Jag vill helt enkelt läsa romanen om Anstasia och de andra som nämns i de olika skönlitterära inslagen i grundboken och i Lintovaffären! Jag vill veta vad Fiktionslek (och Nils) tänkt sig kommer att ske – och då blir det extra frustrerande att det INTE är som i Symbaroum där vi i alla fall så småningom får veta vad spelskaparna tänkt sig – här är tanken att SL och spelgrupp själva skall "skriva" fortsättningen.

      Med det sagt är jag ändå beredd att säga att detta är en av de få spel i min samling som är omistligt att behålla! (Itras by och några andra hör också dit, men de är få.) Och som jag kommer att läsa om, och det flera gånger – precis sm jag gör med all den skönlitteratur jag uppskattar mest.

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av McKatla Visa inlägg
        Ja, spelet är unikt. Och det på ett mycket bra sätt – jag kommer inte på något annat rollspel som är så välskrivet rent litterärt. Visst kan jag hitta på tolkningar och äventyr själv, och det gör jag också i alla andra spel jag spelar – det är mycket sällan jag använder färdigskrivna scenarior eller kampanjer. Men i just Oktoberlandets fall är storyn så BRA att jag vill ha mer av den! Jag vill helt enkelt läsa romanen om Anstasia och de andra som nämns i de olika skönlitterära inslagen i grundboken och i Lintovaffären! Jag vill veta vad Fiktionslek (och Nils) tänkt sig kommer att ske – och då blir det extra frustrerande att det INTE är som i Symbaroum där vi i alla fall så småningom får veta vad spelskaparna tänkt sig – här är tanken att SL och spelgrupp själva skall "skriva" fortsättningen.

        Med det sagt är jag ändå beredd att säga att detta är en av de få spel i min samling som är omistligt att behålla! (Itras by och några andra hör också dit, men de är få.) Och som jag kommer att läsa om, och det flera gånger – precis sm jag gör med all den skönlitteratur jag uppskattar mest.
        Verkligen roligt att höra! Det är häftigt att någon vill ha ännu mer, när jag just givit ut sammanlagt ca 400 sidor texter från spelvärlden :=). Vi får väl se! Tills vidare kan du kanske trösta dig med att du redan har mycket material att leka med!

        Hälsar

        Christian

        Kommentera


        • #19
          Jag hittade Oktoberlandet i min lokala spelbutik av en slump och tyckte den var väldigt snygg så jag bläddrade litet i den. När jag insåg att den använde sig av FATE-systemet så kände jag mig tvungen att köpa den för att ge mitt stöd. Jag ångrar mig verkligen inte då den var ett stort nöje att läsa och gav verkligt sug att få spelleda en grupp på äventyr i den här världen.
          Jag gillar verkligen hur all världsbeskrivning sker "inifrån" och "subjektivt" och är menad att tolkas av spelgruppen. Dock så är det också en svaghet då det var litet väl många trådar som lämnades fladdrande i vinden, om jag får uttrycka mig bildligt. Egentligen hade det inte varit något problem om det inte varit för att dessa trådar fanns i några av exempelkaraktärernas beskrivning genom obskyra referenser som inte får någon förklaring någonstans. Här känns det som att författaren hade som allra minst någon lös baktanke om vad som menas men läsaren får ingen ledtråd om vad "Röda Hovet" är eller varför nymfer och alver skulle vara mer specialla än andra feer. Eftersom exempelkaraktärer är tänkta att hjälpa spelare komma igång skulle jag önskat litet mer handfast beskrivning av vissa av dem.
          Detta avhjälps dock iom Lintovaffären då några lösa trådar får litet mer styrsel och riktning genom den boken, utan att för den skull spelgruppens utrymme för tolkning försvinner.

          Kommentera


          • #20
            Hej Christian!

            Har precis köpt på mig allt av Oktoberlandet (Tsarpaketet och Lintov) och undrar vilket ordning du skulle rekommendera att spela äventyren, har inte SL:at på 20 år så jag är lite nervös och tar alla tips jag kan få :D

            Johan Nohr visade upp grundboken och jag förälskade mig direkt. Riktigt häftig värld.

            Mvh,
            Stefan

            Kommentera


            • #21
              Av en händelse hittade jag igen den här tråden och läste alla poster ett varv förra veckan. Det byggde upp nyfikenheten på nytt. Sedan såg jag att Fria ligan har rea på just Oktoberlandet så nu är ett tsarpaket på väg åt mitt håll.

              Kommentera

              Arbetar …
              X