Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Vad tycker ni om nya Oktoberlandet?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Rangertheman, 20 November 2018, 22.29
30 responses
384 visningar
1 gillar
Rangertheman  
Skapad av Möller, 09 December 2018, 15.36
11 responses
161 visningar
0 gillar
Möller
av Möller
 
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 23.29
14 responses
208 visningar
6 gillar
Jocke
av Jocke
 
Skapad av Krille, Idag, 12.20
2 responses
38 visningar
0 gillar
Khan
av Khan
 
Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
71 responses
3.092 visningar
13 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av ceruleanfive, 20 November 2018, 12.19
62 responses
3.120 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av joth1006, 19 November 2018, 13.31
9 responses
201 visningar
2 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av luddwig, 28 October 2018, 13.09
8 responses
342 visningar
0 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av Björn Wärmedal, 28 November 2018, 14.19
87 responses
2.923 visningar
1 gillar
Tzeraph
av Tzeraph
 
Skapad av talgboll, Igår, 11.07
10 responses
238 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Vad tycker ni om nya Oktoberlandet?

    Som rubriken säger: Vad tycker ni om nya Oktoberlandet? Vad är bra? Vad är mindre bra? Vilken typ av äventyr lämpar det sig för?

  • #2
    Kort svar; jag gillar det väldigt mycket! Jag skulle gärna spela en kampanj i revolutionens skugga och få reda på vad som finns bakom den eviga dimman.

    Kommentera


    • #3
      Välskrivet och inspirerande! Bra regler, bra äventyr och superb världsbeskrivning. Själva boken är mycket snygg även om de tecknade bilderna inte är lika snygga som layouten i övrigt. Två saker saknar jag dock: någon slags bestiarium (det fanns i första utgåvan, och omtryckt i Lintovaffären) samt en fortsättning på allt det som det hintas om – vad finns egentligen i dimman? En översikt av kampanjen alltså – som det är nu lider Oktoberlandet av samma problem som Symabroum: boken är starten på något som inte är helt avtäckt förrän efter x antal supplement av den tänkta kampanjen. Jag föredrar en grundbok som talar om vad som gäller, så att jag som spelledare har kött på benen från början, och kan förhålla mig fritt från kampanjen.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av McKatla Visa inlägg
        som det är nu lider Oktoberlandet av samma problem som Symabroum: boken är starten på något som inte är helt avtäckt förrän efter x antal supplement av den tänkta kampanjen. Jag föredrar en grundbok som talar om vad som gäller, så att jag som spelledare har kött på benen från början, och kan förhålla mig fritt från kampanjen.
        QFT.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av McKatla Visa inlägg
          Välskrivet och inspirerande! Bra regler, bra äventyr och superb världsbeskrivning. Själva boken är mycket snygg även om de tecknade bilderna inte är lika snygga som layouten i övrigt. Två saker saknar jag dock: någon slags bestiarium (det fanns i första utgåvan, och omtryckt i Lintovaffären) samt en fortsättning på allt det som det hintas om – vad finns egentligen i dimman? En översikt av kampanjen alltså – som det är nu lider Oktoberlandet av samma problem som Symabroum: boken är starten på något som inte är helt avtäckt förrän efter x antal supplement av den tänkta kampanjen. Jag föredrar en grundbok som talar om vad som gäller, så att jag som spelledare har kött på benen från början, och kan förhålla mig fritt från kampanjen.
          Hej!

          Kul tråd! Jag följer med spänning!

          Jag förstår självklart den här synpunkten, men vill stillsamt påpeka att Symbaroum och Oktoberlandet är väldigt olika när det gäller hur spelvärlden utformas. I Oktoberlandet är det ju *du och din spelgrupp* som utformar världen som den plats där ni menar att texterna kunde ha skrivits. Det är inte så att det kommer komma en text som en gång för alla och oåterkalleligt slår fast att världen är på ett vis som omöjliggör ert Oktoberland. Detta skulle ju gå helt emot spelets grundidé. Äventyren i Nils Hintzes kampanj kan spelas fristående eller i serie, men de kommer inte heller ställa allt på ända eller slutgiltigt besvara de stora frågorna (för det tillåter inte jag, och det vill heller inte Nils :) ).

          Det du efterfrågar förutsätter att spelskaparen vet allt i ett spels hela framtida utgivning, alternativt i ett tidigt skede låser sig vid en specifik plan för allt framtida innehåll. Det är nog väldigt sällsynt (och eventuellt en ganska dålig idé från ett skaparperspektiv). Om man som spelare vill ha det så är det nog mycket klokare att satsa sina slantar på ett »avslutat« spel/avslutad utgåva av ett spel.

          Funderar

          Christian

          Kommentera


          • #6
            Tack för klargörandet om skillnaden mellan Oktoberlandet och Symabroum. Men likväl undrar jag vad som finns där i dimman! LITE mer kunde du/ni väl bjudit på ;-) För jag antar att du och Nils har ERA svar, och att lämna oss i sticket just när skiten är på väg att träffa fläkten, det gör mig sugen på att få veta mer. Mycket mer!

            Sedan inser jag att en värld i någon mening måste få leva och utvecklas även för er som uppfunnit den och skriver dess historia (eller då kanske, i ljuset av ditt svar, NÅGRA möjliga historier i dess värld). Men ändå, det är skillnad på spel och spel här: en del håller inne på hemligheterna, andra gör det inte - och Oktoberlandet hör till den förra kategorin. Vad är det för farkost som kommer där i dimman? Är det invasion på väg, efter kraftsamling på Andra Sidan? Eller är det några få stackare som lyckats överleva alla dessa år, och nu äntligen hittar tillbaka till säkerheten? Eller... Ja, du förstår! Du har väckt min nyfikenhet med dina berättelser, och lämnar mig mitt i en cliffhanger... Arrghhh!!

            Så två frågor:
            - Kommer det fler moduler? När i så fall?
            - Kommer ni att återutge de äventyr som fanns till första gåvan (av Nils allihop tror jag), men som jag tappat bort i en migrering bort från disketter till senare hårdvara (och saknar väldigt mycket...)?
            Last edited by McKatla; 24 January 2017, 21.00.

            Kommentera


            • #7
              Kompletterande fråga: Vad i form av äventyr och annat som är relaterat till de två utgåvorna av Oktoberlandet har getts ut egentligen?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av McKatla Visa inlägg
                Tack för klargörandet om skillnaden mellan Oktoberlandet och Symabroum. Men likväl undrar jag vad som finns där i dimman! LITE mer kunde du/ni väl bjudit på ;-) För jag antar att du och Nils har ERA svar, och att lämna oss i sticket just när skiten är på väg att träffa fläkten, det gör mig sugen på att få veta mer. Mycket mer!

                Sedan inser jag att en värld i någon mening måste få leva och utvecklas även för er som uppfunnit den och skriver dess historia (eller då kanske, i ljuset av ditt svar, NÅGRA möjliga historier i dess värld). Men ändå, det är skillnad på spel och spel här: en del håller inne på hemligheterna, andra gör det inte - och Oktoberlandet hör till den förra kategorin. Vad är det för farkost som kommer där i dimman? Är det invasion på väg, efter kraftsamling på Andra Sidan? Eller är det några få stackare som lyckats överleva alla dessa år, och nu äntligen hittar tillbaka till säkerheten? Eller... Ja, du förstår! Du har väckt min nyfikenhet med dina berättelser, och lämnar mig mitt i en cliffhanger... Arrghhh!!

                Så två frågor:
                - Kommer det fler moduler? När i så fall?
                - Kommer ni att återutge de äventyr som fanns till första gåvan (av Nils allihop tror jag), men som jag tappat bort i en migrering bort från disketter till senare hårdvara (och saknar väldigt mycket...)?
                Hehe … du är medveten om att du just hittade på tre stycken major äventyrshookar bara i den här forumposten? Det är så Oktoberlandet funkar :=).

                För att svara på dina frågor:

                – Ja, det kommer åtminstone en modul till. Nils Hintze har skrivit ett stort äventyr med titeln »Den sista najaden« som bygger på och synkar med Lintovaffären och som kan spelas som en fortsättning på introduktionsäventyret. Det ska vad jag vet komma till påsk. Johan Nohr formger det just nu.

                – För övrigt material och en fortsatt utgivning får vi se. Det måste finnas ett tillräckligt intresse för att motivera det. Det är inte vanityutgivning utan ett kommersiellt projekt.

                Hälsar

                Christian

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                  Kompletterande fråga: Vad i form av äventyr och annat som är relaterat till de två utgåvorna av Oktoberlandet har getts ut egentligen?
                  Till första utgåvan gjorde Nils Hintze tre äventyr som publicerades som PDF:

                  »Våldsam vinter i Vajrak« (omarbetat till Tsarens röst i nya grundboken)
                  »Körsbärsträdet« (äventyr som byggde på Tjechovs Körbärsträdgården)
                  »Pankratis positiv« (äventyr som utspelade sig i Leongrad)

                  Alla spelvärldstexter från den gamla utgåvan av grundboken ingår nu i Lintovaffären (tillsammans med ett par tidigare opublicerade). Reglerna från den första utgåvan har jag ryckt ut och utvecklar eventuellt i någon riktning som inte är Oktoberlandsrelaterad.

                  Här utöver finns lite promomaterial, något spelarhäfte med ett urval av texter samt en hel skrälldus med opublicerat material i varierande skick.

                  Hälsar

                  Christian

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag hade fått för mig att Lintovaffären var en novellsamling. Tänk så fel man kan ha.

                    För övrigt får någon som har koll gärna kortfattat förklara den grundläggande regelmekaniken i de två utgåvorna. Jag har uppfattat det som att den nya utgåvan har tydliga likheter med Mutant År 0 men kanske har jag fått även det om bakfoten? Den gamla utgåvans regler vet jag överhuvudtaget ingenting om.

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg
                      Jag hade fått för mig att Lintovaffären var en novellsamling. Tänk så fel man kan ha.

                      För övrigt får någon som har koll gärna kortfattat förklara den grundläggande regelmekaniken i de två utgåvorna. Jag har uppfattat det som att den nya utgåvan har tydliga likheter med Mutant År 0 men kanske har jag fått även det om bakfoten? Den gamla utgåvans regler vet jag överhuvudtaget ingenting om.
                      Lintovaffären är Oktoberlandets stora världsbok, men då världsbeskrivningen utgörs av texter från spelvärlden och dessa dessutom formar en sorts berättelse, kan man läsa det lite som en skönlitterär textsamling också.

                      Vilket påminner mig: Det var faktiskt ytterligare en PDF som publicerades till första utgåvan:

                      »Glashuset och andra oktoberländska texter« (texter från Oktorberlandet skrivna av oktoberfans i en tävling jag hade)

                      Reglerna i den nya utgåvan är en nedskalad FATE-motor och har ingenting alls att göra med År Noll vad jag vet. Du kan spela tämligen traditionellt om du vill, men också väldigt fate-fateigt om du önskar. Vid behov och lust kan du bygga ut med delar från FATE Core.

                      Den gamla utgåvan hade ett enkelt system med nio procentgrundvärden (»beredskaper«) som man slog för när man ville göra något. Man kunde bredda eller specialisera beredskaperna och skaffa sig en tionde beredskap för att kasta besvärjelser. Besvärjelserna byggde man själv utifrån en bas (en »insikt«) och ett antal parametrar för besvärjelsens räckvidd, ingredienser, varaktighet m.m. Det fanns också en sorts superkrafter – fefolksförmågor som byggde på ordspråk och uttryck. »Gå upp i rök« lät till exempel rollpersonen förvandla sig till rök. »Kasta ett getöga« lät rollpersonen plocka ut sitt öga och kasta, o.s.v. Fefolksförmågorna finns kvar i nya utgåvan också. Slutligen fanns en sammankoppling mellan rollpersons- och äventyrsgenerering som utgick från viktiga Oktoberländska tvistefrågor. Även detta finns i någon mån med i nya utgåvan.

                      Hälsar

                      Christian

                      Kommentera


                      • #12
                        ... Och just det: till första utgåvan fanns också några lathundar. Bl.a. gjorde Krank två lathundar som i princip funkade som liggande spelar/spelledarskärmar. En använde man medan man spelade, den andra mellan spelmötena (för att skapa karaktärer och besvärjelser).

                        /C

                        Kommentera


                        • #13
                          Det låter annorlunda. Mer annorlunda än jag trodde faktiskt. Men inte alls på ett avskräckande sätt.

                          Får erkänna att jag helt missade första utgåvan men så har jag också haft uppehåll i mitt rollspelande.

                          Hur kom det sig förresten att regelmotorn byttes ut till den nya utgåvan?

                          Kommentera


                          • #14
                            Det nya systemet är bättre anpassat till relationen mellan spelgrupp och spelvärldstexter, är nog den huvudsakliga anledningen.

                            Hälsar

                            Christian

                            Kommentera


                            • #15
                              Stort tack för alla svar Christian. Klart roligt att få lite insyn.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X