Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Lagring av gamla rollspel

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Honken, Idag, 11.23
1 response
54 visningar
0 gillar
kaptendral  
Skapad av micke_p, Idag, 13.55
1 response
28 visningar
1 gillar
Nässe
av Nässe

Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
14 responses
478 visningar
4 gillar
Eagi
av Eagi

Skapad av Honken, 16 August 2017, 19.17
3 responses
186 visningar
1 gillar
Honken
av Honken

Skapad av talgboll, Idag, 09.16
0 responses
39 visningar
1 gillar
talgboll  
Skapad av Henke, Idag, 08.24
1 response
64 visningar
1 gillar
God45
av God45

Skapad av RedMoon, 13 August 2017, 08.47
6 responses
398 visningar
10 gillar
RedMoon
av RedMoon

Skapad av Pntus, 11 August 2017, 16.03
4 responses
127 visningar
0 gillar
Fillion
av Fillion

Skapad av Feuflux, 10 August 2017, 20.44
1 response
84 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av krank, 16 August 2017, 12.38
3 responses
36 visningar
0 gillar
krank
av krank

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Inkognito Visa inlägg
    Digital långtidslagring är minst lika komplicerat som fysisk! :)
    Inte nog med att det fysiska lagringsmediet ska leva, det är inte garanterat att dagens filformat är kompatibelt om 10-20 år!
    Naturligtvis helt sant! Jag är väl kanske inte helt brydd över just den aspekten, däremot ;)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg

Naturligtvis helt sant! Jag är väl kanske inte helt brydd över just den aspekten, däremot ;)
      Inte jag heller :)
      Det är ju något som är välkänt och ett mindre problem nu med lagring i "molnet" än på den brända CD-skivans storhetstid.
      Även vad gäller filformat skulle jag gissa, så länge det handlar om väletablerat PDF-format och inte råfiler för bild- och layouthantering skulle jag tro (mitt levebröd är inom affärssystem och då gäller såklart strikta förhållningsregler till digital arkivering och bakåtkompabilitet för åtkomst av data).

Att surfplattan går varm med PDF-versioner av rollspelen man köper bör iaf vara en rejäl livstidsförlängare för de blygbläddrade boxarna i bokhyllan! :)

Kommentera

Thread necromancy!

Vill tillföra detta till tråden, i det fall den används som referens i framtiden:

1) Luftfuktigheten i mitt sovrum, stängda fönster, vattendrag cirka 200 m bort är 25% om vintern och 45% om sommaren. Det är precis inom ramarna för det rekommenderade "30-40% relativ luftfuktighet, plus minus 5%" men variansen blir ett problem över tid kanske? Som Zonk var inne på är nog nästa steg att sätta in avfuktare sommartid för att komma ner. Tror det är så museum gör?

2) Böcker vars sidor är lika höga som pärmarna, typ tidskrifter, ska förvaras stående. Böcker där pärmarna är högre än sidorna, typiskt hardback-böcker, skall förvaras liggande. Förmodligen då de "hängande" sidorna drar i bindningen om boken står upp. De svävar ju några millimeter över boxens botten då om den står upp.

3) Böcker i arkivboxar ska vara packade fullt, men inte för fullt. Jag tolkar det som att böckerna precis ska nå upp till toppen om boxen ligger ner utan lock. Behöver man "trycka" ner locket det minsta är den för full.

Utvärdering 6 månader efter trådstart: jag är mycket nöjd med mina arkivboxar! De är verkligen smidiga och jag drar mig inte för att ta ut och in dem. Finns i olika tjocklek:

https://www.officedepot.se/ecommerce...-80mm-2678702/

Jag måste flytta lite hyllplan och få in det sista i boxar nu. Därefter tänker jag pröva på omslag. Det är nämligen så att de häften jag tar ut och in ofta dras mot varandra. Återkommer när jag testat.

Kommentera

Lovade lite bilder på arkivkartongerna in action. Så här kan det se ut.

Kommentera

Arbetar …
          X