Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Starta nytt rollspelsförbund?

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Brynolf, 20 August 2018, 15.03
8 responses
259 visningar
1 gillar
Brynolf
av Brynolf

Skapad av God45, 17 September 2018, 19.02
6 responses
262 visningar
5 gillar
God45
av God45

Skapad av Svarte Faraonen, 18 September 2018, 23.31
15 responses
438 visningar
2 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av acke, Igår, 12.19
3 responses
116 visningar
8 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av Lind, Igår, 07.30
2 responses
37 visningar
1 gillar
Lind
av Lind

Skapad av Eon42, 12 September 2018, 14.08
3 responses
207 visningar
0 gillar
LordTengel  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
159 responses
6.171 visningar
14 gillar
Bolongo
av Bolongo

Skapad av Björn Wärmedal, 16 September 2018, 14.35
21 responses
308 visningar
5 gillar
Rymdhamster  
Skapad av GustavR, Igår, 20.44
0 responses
32 visningar
3 gillar
GustavR
av GustavR

Skapad av Krille, Igår, 19.31
2 responses
87 visningar
4 gillar
Anchorman  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Starta nytt rollspelsförbund?

Kanske dags att starta ett nytt förbund? Rollex? RiotMinds skickar in 20.000 kr som en första grundbult om någon har en bra idé om hur det ska göras och vad existensberättigandet ska ligga i. Gör alla de andra rollspelsbolagen gemensam sak har vi ju i alla fall lite stålar att göra något bra för. //Theo - RiotMinds

Ursprungligen skrivet av Theobot Visa inlägg
    Kanske dags att starta ett nytt förbund? Rollex? RiotMinds skickar in 20.000 kr som en första grundbult om någon har en bra idé om hur det ska göras och vad existensberättigandet ska ligga i. Gör alla de andra rollspelsbolagen gemensam sak har vi ju i alla fall lite stålar att göra något bra för. //Theo - RiotMinds
    Shit jag har nog att göra om jag ska bli klar med äventyret! Men okej, jag ska fundera på det!

/Magnus

Kommentera

Alla I styrelsen får så klart en äkta rollex? :)

Nä men nu är jag ju inte jätteinsatt I sverok osv men det mesta jag hört om dem överhuvudtaget har varit om annat än rollspel så det vore kanske inte helt tokigt. Lycka till att komma på något, ska fungera själv oxå

Kommentera

Den här tanken har slagit mig förut. Vill minnas att man måste ha 5000 medlemmar som förbund för att ha rätt till statligt bidrag, men jag tror att pengar är ganska lågt på priolistan för svenska rollspelare idag.

Om det är fler som tänder på den här idéen kan man ju ta det till en egen tråd. Någon som har förslag på vad en central organisation skulle kunna hjälpa rollspelare i Sverige med?

Kommentera

Och här kommer en till. Alla som pytsar in 50 spänn/år till ett Rollex-konto som kontrolleras av Seter, Dante eller någon annan trustworthy person får 20% rabatt på alla rollspelspryttlar som RiotMinds säljer.

Kommentera

Moderering:

Jag flyttade spånandet om ett nytt förbund hit. Fortsätt här.

Kommentera

Vad skulle syftet vara?

Edit: Okej, nu läste jag klagovisan i den ursprungliga tråden. Men jag håller med Krille här - den som vill starta ett nytt förbund borde först göra sin hemläxa.
              Last edited by Bolongo; 05 September 2016, 21.25.

Kommentera

Jag hade tyckt det var skithäftigt att om vi skulle starta upp ett rollspelförbund.

Jag hade gärna sett ett förbund som aktivt jobbade för att sprida rollspel. genom att göra ansatser till att nå ut till unga och visa upp hobbyn.

Sedan hade jag gärna sett fler rollspelskonvent, för allvarligt talat så är de flesta konvent (typ gothcon) ganska dåligt anpassade för rollspel.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg

Jag hade gärna sett ett förbund som aktivt jobbade för att sprida rollspel. genom att göra ansatser till att nå ut till unga och visa upp hobbyn.
                  Djävulens advokat här: Och hur sker det tänker du? Genom att du lägger en röst i ett kuvert? Genom att du pytsar en medlemsavgift? Och då dyker det magiskt upp en bunt människor som sätter dina önskningar i verket?

Kommentera

Jag tror att vi som hobby är starkare tillsammans med övriga nördar och jag själv ser mig som spelare/gamer före rollspelare och ärligt talat så klarar vi knappt av att nominera till SVEROKS stämma och än mindre hålla igång en fungerande styrelse för WRNU. Vi behöver styrkan och engegemanget från de som orkar/hinner/vill ägna sig åt sånt här. Alternativet är att övetyga SVEROK om att skapa en filial för rollspel och ge extra utrymme. Men sen är det ju upp till oss och arren på andra konvent än Gothcon har de senaste åren inte imponerat på mig, inte alls.

/Cissi, som tror att det är skitdålig idé

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

Djävulens advokat här: Och hur sker det tänker du? Genom att du lägger en röst i ett kuvert? Genom att du pytsar en medlemsavgift? Och då dyker det magiskt upp en bunt människor som sätter dina önskningar i verket?

Jag tänker mig att ett förbund borde kunna ha ett så pass stort medlemsantal att det inte skulle vara omöjligt att organisera upp event där man gör just det.
                      Jag tror det finns tillräckligt många rollspelare som brinner så pass starkt för hobbyn att det skulle gå att få dem att hjälpa till för att hjälpa hobbyn.

Kommentera

Med den föreslagna budgeten är det nog mer rimligt att starta en förening än försöka sig på ett förbund :) En förening kan göra väldigt mycket av det det verkar som om folk önskar att Sverok gjorde.

Och med några medlemmar i åldrarna 7-26 kan den dessutom få sverok-bidrag... ;)

Kommentera

Ja, för att lägga min sarkasm åt sidan och emulera Cissis plain talking här...

Ideella organisationer är inte företag.

It's people. SVEROK is people.

Specifikt, det är eldsjälar. En förening eller ett förbund kommer att göra det som de mest engagerade medlemmarna driver. Den typen av outreach som Lukas beskriver kan mycket väl göras av SVEROK. Beviset för det är att det har gjorts förr. Varför görs det inte nu? För att det inte finns några rollspelare som erbjuder sig att driva ett sådant projekt. Om de fanns och hade en seriös plan skulle SVEROK slänga pengar på dem omedelbums.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cissi Visa inlägg
                            Jag tror att vi som hobby är starkare tillsammans med övriga nördar och jag själv ser mig som spelare/gamer före rollspelare och ärligt talat så klarar vi knappt av att nominera till SVEROKS stämma och än mindre hålla igång en fungerande styrelse för WRNU. Vi behöver styrkan och engegemanget från de som orkar/hinner/vill ägna sig åt sånt här. Alternativet är att övetyga SVEROK om att skapa en filial för rollspel och ge extra utrymme. Men sen är det ju upp till oss och arren på andra konvent än Gothcon har de senaste åren inte imponerat på mig, inte alls.

/Cissi, som tror att det är skitdålig idé
                            Som en person som först och främst identifierar mig som rollspelare, så håller jag inte med dig.
                            jag tycker det är självklart så att vi inte bryr oss att nominera till sveroks stämma, för det spelar ingen roll vad vi gör där ändå, för det verkar som att så pass många inom sverok inte vill ge rollspel den behandling det förtjänar.

sedan så förstår jag att svenska rollspelare inte orkar arrangera eller åka och spela rollspel på så många konvent, för eftersom konventen inte är anpassade för rollspel så är det ett skitdåligt format att spela i.
                            Varje gång man skall spela rollspel på gothcon (förutom i indierummet) så blir man ju helt paff på hur fullkomligt dåligt organiserat den biten är. med ett skit värdelöst anmälningsystem och vad som verkar vara ett oerhört dålig lösning på hur spelledare hittas (vilket gör att grupper som lyckas anmäla sig blir utan spelledare)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg

Som en person som först och främst identifierar mig som rollspelare, så håller jag inte med dig.
                              jag tycker det är självklart så att vi inte bryr oss att nominera till sveroks stämma, för det spelar ingen roll vad vi gör där ändå, för det verkar som att så pass många inom sverok inte vill ge rollspel den behandling det förtjänar.

sedan så förstår jag att svenska rollspelare inte orkar arrangera eller åka och spela rollspel på så många konvent, för eftersom konventen inte är anpassade för rollspel så är det ett skitdåligt format att spela i.
                              Varje gång man skall spela rollspel på gothcon (förutom i indierummet) så blir man ju helt paff på hur fullkomligt dåligt organiserat den biten är. med ett skit värdelöst anmälningsystem och vad som verkar vara ett oerhört dålig lösning på hur spelledare hittas (vilket gör att grupper som lyckas anmäla sig blir utan spelledare)

Tja, av erfarenhet så vet jag att inget blir av om ingen bryr sig. Det går inte att säga att allt bara blir skit och att det är andras fel att saker inte fungerar. Blir det nått indierum den dagen Vico inte orkar mer? Finns det folk som tar över och fortsätter? Finns det några som orkar bege sig in i drakens håla och slåss för oss på SVEROK eller vill vi sitta lite på undantag och gnälla över att ingen bryr sig om oss? Hade vi inte för bara ett år sedan nästan lagt ner WRNU för att det inte ens gick att hitta fem personer på det här forumet som vill jobba för en styrelse som har möten två gånger om året och inget annat att bestämma över?

Vi kan inte skylla på att SVEROK eller arrangörerna är dåliga på att bjuda in oss, vi måste ta plats. Vi kan inte tänka att GothCon och LinCon och alla andra cons ska hålla en massa plats öppna för rollspelare när ingen arrar och ingen kommer. Det är en ond cirkel men innan vi har kommit ifrån att rollspelare helst spelar med sina vänner och inte gärna på konvent (lagen anmäls med folk man känner, det är sällan man hoppar in i ett lag där man känner ingen) så har vi inget underlag för att starta ett eget förbund. Och jag tror inte att jag är helt ute och cyklar när jag påstår att man som rollspelare är tryggast i sin egen spelgrupp, där man vet vad som gäller, man vet vad man kan förvänta sig och ärligt talat börjar hobbyn bli lite gammal (inget illa menat). Många rollspelare har barn och med små barn kommer mindre tid och kidsen kanske mer är intresserade av cosplay, dataspel och lajv än klassiskt rollspelande. Jag vet, det låter jätteneggo men det är precis samma diskussion som vi har haft i scouterna i massa år. "Vi får inga nya medlemmar" "Vi går ut på skolorna och rekryterar!" "JA!" "Vem gör det ?" *Tystnad*

Det handlar för mig inte bara om att starta ett nytt förbund, det handlar om rimligheten i att få folk som redan sliter bredvid sitt vanliga liv med att skapa rollspel att lägga ännu mer tid. Jag tror att det är orimligt med de spelare som hobbyn har idag. Ingen är tillräckligt driven att hålla igång ett förbund. Jag är ännu mer benägen att hålla med mig själv och Bolongo. Skaka fram några eldsjälar som kan sätta lite fyr på SVEROK och sparka in ett par eldsjälar i staben för GothCon och LinCon så kommer vi inte längre att vara marginaliserade.

:)

Kommentera

Arbetar …
                              X