Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Bloggpost om att rollspela romantik och förhållanden!

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Bloggpost om att rollspela romantik och förhållanden!

Spännande och bra post av Karin Edman! Hur applicerbart är detta på bordsrollspel tror ni? Vad tycker ni generellt om artikeln?

http://wonderkarin.blogspot.se/2016/...ll-ha.html?m=1

Varför?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
      Spännande och bra post av Karin Edman! Hur applicerbart är detta på bordsrollspel tror ni?
      Inte särskilt, känns det som. Jag har aldrig känt att det finns ett problem att lösa. Jag förstår helt och fullt att det krävs en hel del försiktighet och gränsdragning för den här typen av spel när man lajvar, men i bordsrollspel känns det inte som att det behövs så mycket mer än "Var uppmärksam och försök att inte vara en skitstövel". Jag har aldrig upplevt några problem.

Problematiken i bordsrollspel är snarare att känna sig bekväm med att beskriva och berätta explicita saker. Det kan vara läskigt. Där finns det säkert en hel del att snacka om. Men "Lukta gott, ha bruna ögon och se till att inte träda över folks gränser" känns inte jätteanvändbart.

Kommentera

Det var inte speciellt många av de där som inte hade tjänat rakt av i vilken relationsguide som helst. Prova att byta ut "lajvet" mot "däjten".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av MandaWall Visa inlägg
          Varför?
          Kan du precisera din fråga lite?

Kommentera

Varför?

Utveckla din fråga, jag förstår inte vad du menar och gör mitt bästa för att inte tolka dig som att du bara försöker dissa.

Kommentera

Utveckla din fråga, jag förstår inte vad du menar och gör mitt bästa för att inte tolka dig som att du bara försöker dissa.

Ja.. Varför... Varför måste vi ha en dejt guide för rollspel och live? Vi ska ju spela rollspel, inte ligga.. Eller?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg

Kan du precisera din fråga lite?

Jag har sambo, jag behöver inte ligga med rollspels gruppen eller på live.

Kommentera

Jag har sambo, jag behöver inte ligga med rollspels gruppen eller på live.
                  Fair enough.

Själv har jag märkt att med stigande ålder har mitt intresse för historier om folk som dödar varandra börjat locka mig mindre och mindre. Samtidigt har jag blivit mer intresserad av historier om folk som i någon mening känns genuina och har känslor och relationer.

Och någonstans på den skalan kommer romantik, förhållanden, och för all del sex, in i historierna.

Jag tror att artikelförfattaren har arbetat kring frågeställningar om vad som krävs för att de skall vara trygga och bekväma med att ge sig in i den typen av historier i levande rollspel. Och Rasmus fråga om hur de faktorerna överlappar mot bordsrollspelens värld känns relevant för mig.

Nu är ju artiken skriven ur ett kvinnligt perspektiv, och jag har svårt att bedömma den ur det perspektivet, och jag generaliserar ogärna.

Men många av faktorerna i artikeln känns inte alls relevanta för mig och min nuvarande smak för bordsrollspel, andra känns mer relevanta.
                  Last edited by wilper; 17 August 2016, 20.14.

Kommentera

Ja.. Varför... Varför måste vi ha en dejt guide för rollspel och live? Vi ska ju spela rollspel, inte ligga.. Eller?
                    Men vi kanske vill rollspela att vi ligger?

Inte min grej förvisso, jag är mer av en "sparka upp dörren och döda orchen"-rollspelare, men om man råkar vara den typ av rollspelare som istället vill fokusera på rollpersonernas känslor och inbördes förhållanden så kan det ju kanske vara rätt bra att ha nån form av riktlinjer för att hålla det på rätt nivå.

Man måste ju inte ligga med varann bara för att man spelar två rollpersoner som ligger med varann.

Kommentera

Manda, det handlar om att på lajv och i rollspel vill man gestalta förhållanden. Inte faktiskt utföra förhållanden - men om jag ska på ett lajv och spela att jag är gift med en spelare, så kommer kanske den spelaren att lägga armen om axlarna på mig under lajvet eller ge mig en kram, eller en puss på kinden eller nåt, och då vill jag ha pratat i förväg med spelaren så att vi är överens om hur mycket av det här som är okej, eftersom jag OFF kanske tycker att det är jobbigt när 'främlingar' rör vid mig. Eller OFF kan tycka det är jobbigt att låtsas som om vissa aspekter av ett förhållande pågår.
                      (Och vice versa - jag vill ha pratat med hen som ska spela min partner för att veta vad hen är okej med)

Det handlar inte om att faktiskt hångla eller ligga med andra lajvare. Det handlar om teater, och om personlig sfär, och hur mycket man behöver kommunicera innan. Samt, i den här posten, vad vissa personer tyckt vore trevliga egenskaper hos den de ska spela på relationen med. Man utvecklar gemensamma ramar för att låtsas tillsammans, och här pratar vi om de kriterier olika personer har för dessa ramar.

Att mycket av detta också skulle fungera som en riktig dejtguide har nog mer att göra med att mycket av detta handlar om att ge varandra uppmärksamhet på ett respektfullt sätt, än med att man försöker dejta sina medlajvare.
                      Last edited by Xhakhal; 17 August 2016, 20.26.

Kommentera

MODERERING

Hej! Jag vill påminna om att det inte är speciellt konstruktivt att ifrågasätta grundpremissen för tråden. Uppenbarligen finns det personer som gillar att rollspela romantik och förhållanden, och syftet med tråden är att diskutera bloggposten och om det som står i den går att använda vid bordsrollspel. Om du tycker att det är ointressant eller onödigt -- utnyttja din rätt att inte svara i tråden.

Ha en bra dag!

Kommentera

I bordsrollspel är det tilltalande för mig med spelare som inte bara vill döda orchen (jag och Rymdhamster kommer tex inte att gifta oss, men wilper och jag kanske i alla fall kan spela varandras bittra ex), utan som är intresserad av att diskutera vissa ramar med mig off. Även om vi spelar ett skräckspel, tex, vill jag ha koll på vilka skräckupplevelser som är hard limits för den spelaren (detta vill jag förstås även UTAN relationer, men nu tänker jag specifikt på saker i relation till relationer), och jag vill också veta vad som är okej kontakt vid bordet. Jag till exempel är helt okej med att fatta min medspelares hand i en scen, men jag vet att andra rollspelare tycker att kroppskontakt stör deras immersion i rollspelet jättemycket.
                          Jag tar hellre w176 hand i en känslosam scen, som när våra gifta roller valde att gå tillsammans till ena rollens dödsrike istället för den andres sedan de orsakat varandras tragiska bortgång, än jag tar wilpers hand i samma situation, eftersom jag har för mig jag minns att wilper inte tycker det tillför till upplevelsen. Sådant är bra att ha snabbt pratat om före, så jag spelar hellre en relation med en spelare som frågat, än en som låter bli och säger 'äh, vi tar det som det kommer'.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Genesis Visa inlägg
                            Inte särskilt, känns det som. Jag har aldrig känt att det finns ett problem att lösa. Jag förstår helt och fullt att det krävs en hel del försiktighet och gränsdragning för den här typen av spel när man lajvar, men i bordsrollspel känns det inte som att det behövs så mycket mer än "Var uppmärksam och försök att inte vara en skitstövel". Jag har aldrig upplevt några problem.

Problematiken i bordsrollspel är snarare att känna sig bekväm med att beskriva och berätta explicita saker. Det kan vara läskigt. Där finns det säkert en hel del att snacka om. Men "Lukta gott, ha bruna ögon och se till att inte träda över folks gränser" känns inte jätteanvändbart.

Nej, det kan kanske ligga något i det du säger men samtidigt har jag om jag ska vara riktigt självkritiskt tillbakablickande en känsla av att jag nog omedvetet (?) optat för att spela romantiskt spel med spelare jag upplever karismatiska (jag tror inte att upplevt kön har vägt in i det I någon större mängd) och frågan är hur mycket utseende jag väger in i det. Oklart! Å andra sidan har starka bordsrollspelspass gjort att jag blivit bleed-kär i medspelare som jag innan inte alls haft något romantiskt intresse för så jag ska inte svära på vad som är hönan och vad som är ägget.

Kommentera

Spännande och bra post av Karin Edman! Hur applicerbart är detta på bordsrollspel tror ni? Vad tycker ni generellt om artikeln?
                              Jag tycker post'en är rätt korkad tbh..

Tidigare i yngre år så var jag helt inne på samma tema i lajv/rpg, typ
                              De berörda spelarna/lajvarna och spelledare/lajvledare kommer överrens om en gemensam högsta nivå, och ledare håller nån slags koll..

Men med stigande ålder och studier så har jag mer tagit en mer restriktiv stil..
                              Ingen runt spelbordet rör annat än andra händer, och även det är jag skeptisk till ibland. (Nu har ju grupperna lugnat sig, så det är ingen öppen issue. (Senast så kom en spelare och frågade om det var okay med ingame-relation, och var mer för berättelsen än för spelarna.(Skumt nog har jag blivit ihop med ett ex mer/mindre i ett rollspelsmöte och träffat ett annat ex när jag spelledde)))

Hade jag varit (dum nog att bli) lajvledare hade jag nog rätt tydligt förklarat att beröring utöver armar vore off limits utan tidigare överrenskommelse, och även då aldrig nånting ens nära nåt erogent.
                              Men lite klassiska romeo & julia dödsscener-ish är väl ok & smålustigt.

Varför?
                              Tjaaa... Jag vet nu lite mer om hur hjärnan lurar oss och inser hur saker som stress/spänning av olika sorter, beröring och maktpositioner(även fejkade) kan ge effekter man inte riktigt kanske avser. Eller ännu värre, avser att utnyttja effekterna.
                              Det kan helt enkelt skapas relationer/händelser som folk ångrar i efterhand.

Enkelt uttryckt det finns BRA anledningar för en förförande kille att dra tjejen till lätt måltid, sen en skräckfilm & där ge henne stöd (i form av beröring) för att SEN hamna i "make-out point".

Tillägg: Ser romantik/dylikt som en bra krydda, som srirachasås, jättegod men bör användas med förstånd.

/ps: Hur faaaaan är artickeln "spännande"? O_o
                              Last edited by Wyldstorm; 17 August 2016, 22.00.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Bifur, Igår, 13.45
                              11 responses
                              204 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg God45
                              av God45

Started by zonk, Igår, 19.28
                              7 responses