Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Sista ordet om potatisfolk.

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 19 November 2017, 21.58
33 responses
605 visningar
0 gillar
kaptendral  
Skapad av Hans E Magnusson, 18 November 2017, 08.07
21 responses
495 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av Evokee, Igår, 22.47
13 responses
282 visningar
0 gillar
Rangertheman  
Skapad av CapnZapp, 10 November 2017, 09.41
9 responses
209 visningar
1 gillar
CapnZapp  
Skapad av Organ, 16 November 2017, 09.30
6 responses
177 visningar
0 gillar
Ram
av Ram

Skapad av Bifur, 19 November 2017, 11.04
59 responses
1.162 visningar
0 gillar
Janke
av Janke

Skapad av da_bohz, 14 November 2017, 19.59
66 responses
1.581 visningar
1 gillar
kaptendral  
Skapad av wilper, 03 May 2017, 12.56
85 responses
2.200 visningar
11 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Acenchious, Igår, 22.17
4 responses
79 visningar
0 gillar
Fahnen
av Fahnen

Skapad av Bifur, 09 November 2017, 21.50
228 responses
8.649 visningar
1 gillar
Paal
av Paal

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Sista ordet om potatisfolk.

I http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...ar-och-demoner gavs det uttryck för en del förvirrade ideer om var dvärgar, ankor och vargmän kommer från. Jag känner mig tvungen lägga ett sista ord och rätta ordning i leden.

Precis som tydligt framgår på http://johan-egerkrans.blogspot.se/2.../dod-done.html så finns det två kategorier av spelbara humanoider.
    1) De som nyttjar könig reproduktion. Människor, alver och hobbitar/halvlängdsmän.
    2) Potatisfolk. Dvärgar, ankor och vargmän.

Detta är ovedersägliga fakta. (Jag bifogar ett utklipp ur Sinkadus 18 för den som ändå känner tvivel.)

De som önskar filosofera kring vad som föregår det att potatisfolk växer upp ur jorden är välkomna att göra det i den här tråden.

Den här trådstarten gjorde min dag. Awesome :)

Kommentera

Mina dvärgar tillverkas!

... Så ja, asexuell reproduktion.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
        1) De som nyttjar könig reproduktion. Människor, alver och hobbitar/halvlängdsmän.
        2) Potatisfolk. Dvärgar, ankor och vargmän.

Detta är ovedersägliga fakta.
        Nej, nej, nej.
        Det där är bara hörsägen och skrönor från löskefolk och andra lösdrivare.

Dvärgar, ankor och vargmän är inte enkönade, utan bägge könen ser likadana ut. Därför behövs bara en bild för dessa folk.
        Däremot har dessa raser andra problem eftersom "kön" är tabu hos dessa folk. Om t.ex. en dvärg blir intresserad av en annan dvärg får de gå på en "blind date" och försöka räkna ut varandras kön - vilket ofta inte uppdagas förrän de hamnar i säng med varandra. Behöver jag nämna att homosexualitet är väldigt vanligt förekommande bland dessa folk?

Kommentera

Anth, du gör mig ledsen och besviken.

Det finns en tråd för teorin att potatisfolken skulle fortplanta sig genom könig reproduktion här: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...ar-och-demoner

Kommentera

Jag har alltid förställt mig att det är som en koloni med myror. Det finns en drottning som sprutar ut avkomma medan resten av de asexuella får jobba för kolonin. När drottningen blir för gammal kommer hon födda en ny drottning och någon att befrukta den nya drottningen med också försätter det så.

Skäggiga kvinnor som inte kan identifieras av andra raser eller de växer som potatis... neh inte riktigt min vision av dvärgar.

Kommentera

Arazand, du gör mig ledsen och besviken.

Det finns en tråd för teorin att potatisfolken skulle fortplanta sig genom könig reproduktion här: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...ar-och-demoner

Kommentera

Inte bara sunt förnuft utan även vetenskapen är på din sida.

http://www.forestryimages.org/browse...imgnum=1949048

"Later symptoms of potato yellow dwarf rhabdovirus infection in potato showing dwarfing and apical yellowing as it often appears in the field."

Detta tyder alltså på att en virusinfektion (rhabdovirus) får vanlig potatis att dvärga av sig, alltså producera en dvärg. Om samma virusstam också orsakar vargmän på någon annan potatislik växt (som chili, paprika, äggplanta eller tobak) eller om det är en annan process vet jag dock inte.

Kommentera

Moderering:

Wilper, du gör mig ledsen och besviken. Hobbymoderering tycker vi inte om.

Ursprungligen skrivet av Reglerna
                  Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg

Moderering:

Krille, vi ska leka snällare i framtiden.

Jag har alltid tyckt att DoD varit ett grisodlarspel, men nu ska vi inte ens få göra det längre, utan vi degraderas till potatisodlare.

Kommentera

Halva nöjet med rollspel är att vad skaparna än skriver i en bok så kan jag som spelledare strunta i det och göra en egen tolkning. Detta är min förändring. Den är inte som skaparna vill ha det... men de spelar jag inte med så det spelar ingen roll. Gör så för det helt enkelt är mer udda och mer alien. Vilket passar min ledarmetod bättre.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arazand Visa inlägg

Halva nöjet med rollspel är att vad skaparna än skriver i en bok så kan jag som spelledare strunta i det och göra en egen tolkning. Detta är min förändring. Den är inte som skaparna vill ha det... men de spelar jag inte med så det spelar ingen roll. Gör så för det helt enkelt är mer udda och mer alien. Vilket passar min ledarmetod bättre.
                        Jepp. Dvärgkvinnor med skägg? Fan heller. Jag gjorde istället detta till en fördom om dvärgar. Och säger man det till en dvärg, är det en ovanligt grov förolämpning!

Att ändra på vad man vill är en SL-lyx jag inte vill vara förutan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg

. Behöver jag nämna att homosexualitet är väldigt vanligt förekommande bland dessa folk?
                          Då antar jag att du är bekant med IG nobel: "Homosexual Necrophilia in the Mallard Duck"

Kommentera

Ett litet mer seriöst svar är lösningen i megadungeonen Dwimmermount.
                            Det här är en liten spoiler för de som tänkte spela Dwimmermount (ingen stor spoiler, så det är ingen katastrof att läsa).

Spoiler: 

En gång under en dvärgs liv kan denne göra en stenstaty av en dvärg, som sedan får liv (som Pinocchio). Detta arbete kräver ett hantverksslag som modifieras dels hur mycket pengar dels hur mycket tid dvärgen lägger ner. Skulle slaget misslyckas blir statyn "stillborn" (döfödd) och förvandlas inte, eller så förvandlas den till en "kobold", en ondskefull/kaotisk dvärg.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg

Moderering:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Humor

Kommentera

Arbetar …
                              X