Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Finns det regler för hexcrawl?

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Finns det regler för hexcrawl?

    Nu vill jag prata hexcrawl. Jag antar att den traditionella old school-inställningen till hexcrawl är att det ska hanteras utan regler. Men finns det några spel som har regler för hexcrawl eller för likartat utforskande? Det enda jag känner till är Mutant: År Noll, där zonstrykaren kan slå ett färdighetsslag när gruppen går in i en ny ruta och välja mellan att hitta artefakter, mat/dryck/patroner, ta sig igenom rutan snabbare eller undvika eventuella faror. Det känns som ett upplägg som borde kunna utvecklas eller modifieras på olika sätt, till exempel genom färdighetsslag (eller liknande) för att slå läger, för att följa en viss väg, eller så. Men finns det några andra spel som jag borde kolla upp när det gäller sådant här?

    #2
    Flera OSR-spel har regler för att leta mat, gå vilse, ta sig fram snabbare/långsammare och liknande. Kolla lotfps regler för bushcraft tex, de reglerna är ju inte specifikt för att man rör sig på en hexkarta men helt klart applicerbar. Sen är det vanligt att hexkrälen själva har regler för hur stor chans det är att springa på något i en ruta.

    Kommentera


      #3
      Ja, att det finns regler för hur farlig en viss ruta är, vilken slumptabell man slår på etc är ju en sak, det är väl vad själva hexcrawlandet går ut på kan man säga. LotFP har jag koll på men det känns inte som att systemet där är särskilt väl integrerat i ett hexcrawlande utan mer i något slags halvrealistiskt resande i vildmarken, men det kanske är bara jag som tolkar det lite fel.

      Kommentera


        #4
        OT men fan. Nu måste nån göra scenariot häx-kräl. Med luriga krälande häxor..

        Kommentera


          #5
          Det typiska inom OSR är ju att det finns regler för förflyttning och wilderness turns i förhållande till en hexgriddad karta, samt hur man hanterar risken att gå vilse. I korthet säger reglerna helt enkelt att spelare och spelledare har varsin karta där spelarnas fylls i efter hand medan spelledarens är uppmärkt med siffror som korresponderar till en nyckel där vad som finns i varje ruta beskrivs. Spelarna talar om åt vilket håll rollpersonerna går (nw, n, ne, e, se, s, sw, w). Beroende på hur lång man valt att en turn ska vara, hur snabbt rollpersonerna färdas i terrängen ifråga samt vilken skala karta har, flyttar man en eller flera rutor per turn. Om det finns risk att gå vilse ska man slå för något (typ Intelligens), och missar man slaget går man vilse. Då väljer spelledaren en valfri angränsande ruta och håller därefter koll på skillnaden mellan den väg spelarna *tror* att rollpersonerna tar och den väg de faktiskt tar. Resten av hexkrälande hanteras ju av andra regler (reaktionslag, strid, resurshantering, skador etc). Se B/X med derivat (eller för den delen Whitehack 2e).

          Hälsar

          Christian

          (Allra roligaste beskrivningen av vildmarksspel är i mitt tycke början av Arduin I: https://www.scribd.com/doc/172571163...Grimoire-Vol-1 Se tredje uppslaget "How to play the game".)

          Kommentera


            #6
            Aha, jag tänkte inte på kartritningskopplingen, det är så väldigt avlägset från hur jag brukar spela. Liksom då risken att gå vilse. Tack för tipsen! (Jag hade missat att det fanns en ny version av Whitehack också, det borde jag kasta ett öga på.)

            Kommentera

            Senaste inlägg

            Minimera

            Diskussioner Statistik Senaste inlägg
            Started by Feuflux, 22 February 2020, 13.07
            4 responses
            110 visningar
            3 gillar
            Senaste inlägg Nippn
            av Nippn
             
            Started by Big Marco, Igår, 12.54
            3 responses
            234 visningar
            9 gillar
            Senaste inlägg Tre solar  
            Started by Trockel, Igår, 22.07
            1 response
            36 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg krank
            av krank
             
            Started by Lemur, Igår, 09.55
            5 responses
            109 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gnosis
            av Gnosis
             
            Started by afUttermark, 24 May 2020, 18.04
            22 responses
            559 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Cybot
            av Cybot
             
            Started by Lemur, 25 April 2020, 18.28
            19 responses
            767 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg God45
            av God45
             
            Started by entomophobiac, 24 May 2020, 16.02
            4 responses
            86 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg entomophobiac  
            Started by Theo, 19 September 2019, 12.48
            43 responses
            1.826 visningar
            10 gillar
            Senaste inlägg Theo
            av Theo
             
            Started by Anthrox, 21 April 2020, 19.24
            6 responses
            289 visningar
            5 gillar
            Senaste inlägg Anthrox
            av Anthrox
             
            Started by .Per., Igår, 09.09
            5 responses
            135 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke
            av Henke
             
            Arbetar …
            X